Strona g艂贸wna Trendy Automatyzacja i robotyzacja a przysz艂o艣膰 zawod贸w

Automatyzacja i robotyzacja a przysz艂o艣膰 zawod贸w

 Przeczytasz w: 16 min.
0
2
nowoczesna metropolia

Na pewno spotkali艣cie si臋 z tak zwanymi kioskami w sieci fast food贸w McDonald’s. Pozwalaj膮 one na samodzielne zamawianie produkt贸w, skonfigurowanie swojego zam贸wienia, rodzaj wydania (na miejscu/na wynos) oraz wyb贸r metody p艂atno艣ci. Zast臋puj膮 one pracownik贸w, kt贸rzy robili w艂a艣ciwie to samo, za艣 samym klientom pozwalaj膮 nieco d艂u偶ej zastanowi膰 si臋 nad wyborem.

Czy tego rodzaju automatyzacja to dobry pomys艂? Czy zautomatyzowanie proces贸w w wielu zawodach mo偶e przynie艣膰 korzy艣ci?

Wspomniane kioski znajduj膮 si臋 obecnie w ka偶dym McDonald’sie – r贸wnie偶 w tych przyautostradowych. Wyposa偶one s膮 w du偶y, dotykowy panel, kt贸ry praktycznie nie zawodzi. Interfejs jest prosty i przejrzysty, dopasowany do tego, czego oczekuje klient, kt贸ry chocia偶 raz jada艂 w tym fast foodzie. Kioski daj膮 poczucie prywatno艣ci – klienci mog膮 d艂u偶ej zastanowi膰 si臋 nad zam贸wieniem, poszpera膰 w ofercie i wybra膰 to co naprawd臋 ich interesuje, a dodatkowo 艂atwo por贸wna膰 ceny, bez potrzeby o pytanie sprzedawcy. W niekt贸rych McDonalds’ach automatyczne kioski stanowi膮 a偶 80% wszystkich zam贸wie艅, do standardowej kasy zwykle podchodz膮 osoby, kt贸re jeszcze ich nie znaj膮 lub zwyczajnie preferuj膮 tradycyjn膮 metod臋 zam贸wienia.

Przesuni臋cie wi臋kszo艣ci zam贸wie艅 na „barki” komputer贸w znacz膮co odci膮偶a pracownik贸w sieci fast food贸w, stanowi膮c tym samym mo偶liw膮 redukcj臋 etat贸w kasjer贸w.

Zamiast nich w „Maku” znajdziemy „wydawaczy”, kt贸rych jedynym zadaniem jest przej臋cie jedzenia od osoby go przygotowuj膮cej lub wybrania go z p贸艂ki, upewnienie si臋, 偶e wydaje si臋 je w艂a艣ciwej osobie i powiedzenie smacznego. Absolutnie nie chc臋 dyskredytowa膰 pracy os贸b b臋d膮cych „wydawaczami” – przedstawiam spraw臋 z punktu widzenia klienta. P贸j艣cie w automatyzacj臋 i przeniesienie niejako obowi膮zk贸w na klient贸w sieci, w d艂ugofalowym rozliczeniu odci膮偶a wydatki McDonalds’a jednocze艣nie unowocze艣niaj膮c wizerunek.

Automatyzacja mo偶e r贸wnie偶 wp艂ywa膰 na szybko艣膰 wydawania jedzenia, a to z kolei mo偶e generowa膰 wy偶szy zysk, zw艂aszcza, 偶e kioski zach臋caj膮 do ma艂ych zam贸wie艅, kt贸re obs艂uguje si臋 b艂yskawicznie. O wiele 艂atwiej postawi膰 jest 8 automat贸w do zamawiania, ni偶 „upchn膮膰” 8 kasjer贸w, kt贸rzy dodatkowo przez ca艂y czas pracy musz膮 by膰 czujni, mili, eleganccy i sprawni. Komputer robi to wszystko bez zaj膮kni臋cia.

 

„Oddajmy w艂adz臋 w r臋ce klient贸w”

Spotkali艣cie si臋 z sytuacj膮, kiedy za fizyczne przelewy we w艂asnym banku musieli艣cie dodatkowo zap艂aci膰? Je偶eli by艂a to suma 5-6 cyfrowa to ca艂kiem mo偶liwe, 偶e tak by艂o. Co jednak powiecie o wewn臋trznych przelewach „w okienku”, kt贸re niezale偶nie od tego jak ma艂a jest kwota – kosztuj膮? I to niema艂o – w banku BZ WBK (jaki艣 czas temu staj膮cym si臋 sp贸艂k膮 zale偶n膮 od Santandera) – klienci banku, kt贸rzy chc膮 wykona膰 przelew na inny rachunek w tym banku czyli w WBK, ponosz膮 op艂at臋 w wysoko艣ci 8 z艂otych. Przy niewielkiej kwocie, np. 100 z艂otych – jest to bardzo odczuwalne i wr臋cz absurdalne, bior膮c pod uwag臋 zerowe op艂aty podczas samodzielnych przelew贸w online.

Abstrahuj膮c od s艂uszno艣ci wprowadzenia takiego „podatku”, warto zauwa偶y膰 jak zmieniaj膮 si臋 banki. Tego rodzaju zabiegami mog膮 wp艂ywa膰 na decyzje konsumenckie. Mog膮 sugerowa膰 otwarcie rachunku online tym osobom, kt贸re dot膮d tego nie zrobi艂y. Argumentacja z pewno艣ci膮 jest prosta i przekonuj膮ca, aczkolwiek pewna cz臋艣膰 spo艂ecze艅stwa nigdy nie zdecyduje si臋 na taki zabieg, a je偶eli bank zechce to wymusi膰 – po prostu znajd膮 taki, kt贸ry nie b臋dzie „nowoczesny” lub poprosz膮 o sk艂adowanie pieni臋dzy np. u najbli偶szych krewnych.

Konta bankowe online pozwalaj膮 poczu膰 prawdziw膮 w艂adz臋 nad w艂asnym kapita艂em, kt贸ry uda艂o nam si臋 zgromadzi膰. Wizyta w banku brzmi stosunkowo powa偶nie i wr臋cz uwstecznia nas, je偶eli przez d艂ugi czas korzystali艣my wy艂膮cznie z p艂atno艣ci i obs艂ugi online. W艂adza zostaje przekazana w r臋ce klient贸w i w moim odczuciu jest to s艂uszna decyzja. Mnogo艣膰 opcji, z kt贸rymi mamy do czynienia podczas obcowania z kontami online jest doskona艂a i skutecznie pozwala raz na zawsze po偶egna膰 si臋 z wizytami w bankach.

Wiele bank贸w ju偶 od kilku lat pozwala na komunikacj臋 poprzez wideo czaty czy komunikatory live, kt贸re zast臋puj膮 pracownik贸w „w okienku”, a nawet poprawiaj膮 poziom rozmowy. Pracownik po drugiej stronie ekranu nie mo偶e sobie pozwoli膰 na olewanie klienta i manipulowanie nim, gdy偶 ca艂a rozmowa jest monitorowana, a u偶ytkownik mo偶e z 艂atwo艣ci膮 zrobi膰 to po swojej stronie je偶eli poczuje, 偶e nie jest obs艂ugiwany profesjonalnie.

Przekazanie w艂adzy w r臋ce klient贸w to przejaw automatyzacji w sektorze bankowym, kt贸ry wp艂ywa na prostsze decyzje zakupowe, kredytowe, transferowe itp. – jest r贸wnie偶 sposobem na przebudowanie kadr. Ostatnia opcja jest korzystna dla bank贸w ale nie do ko艅ca korzystna dla pracownik贸w – te osoby, kt贸re nie chc膮 przyswoi膰 nowej wiedzy i przej艣膰 na inne stanowisko mog膮 liczy膰 si臋 z brakiem zatrudnienia.

 

Jakie te automaty m膮dre

Nie do ko艅ca automaty i nie zawsze takie m膮dre ale z pewno艣ci膮 oddzia艂uj膮ce na stopie艅 lojalno艣ci wobec pewnych podmiot贸w. O kim lub o czym pisz臋? O sklepach internetowych. Temat bardzo mi bliski – g艂贸wnie z punktu widzenia funkcjonalno艣ci, prezentacji, usprawniania interfejs贸w itp. – Wam na pewno bliski z punktu widzenia klient贸w wielu z nich – polskich, zagranicznych – nie ma to wi臋kszego znaczenia.

Sklepy internetowe cechuj膮 si臋 ogromnym stopniem automatyzowania komunikat贸w, kt贸re przygotowane s膮 na bazie program贸w i odpowiednich skrypt贸w wywo艂uj膮cych odpowiednie komendy tworzone pod dane zebrane podczas procesu zakupowego. Brzmi to skomplikowanie ale wcale takie nie jest. Skrypty zbieraj膮 dane u偶ytkownika – takie jak dane osobowe, 艂膮czn膮 ilo艣膰 zam贸wionych towar贸w, 艂膮czn膮 sum臋 do zap艂aty czy przegl膮dane towary, a nast臋pnie przypisuj膮 im konkretne warto艣ci, na podstawie kt贸rych tworz膮 proste zdania.

Im lepiej zaprogramowany jest sklep, tym bardziej naturalny wydaje si臋 mail, kt贸ry przychodzi np. po z艂o偶eniu zam贸wienia. Je偶eli sklep nie jest zupe艂nie niszowy, z bardzo niewielk膮 ilo艣ci膮 klient贸w – mo偶emy by膰 w 95% pewni, 偶e wszystkie komunikaty s膮 zupe艂nie automatyczne.

koszyk w zalando
殴r贸d艂o: zalando.pl

Niekt贸re sklepy internetowe wysy艂aj膮 zbyt ma艂膮 ilo艣膰 komunikat贸w, za艣 inne – by膰 mo偶e zbyt du偶膮. Ostatnio zetkn膮艂em si臋 z informacj膮, jakoby jeden z polskich e-sklep贸w wys艂a艂 a偶 6 maili, kt贸re oznajmiaj膮 kolejne kroki zwi膮zane z wysy艂k膮. To ca艂kiem du偶a ilo艣膰, a zupe艂nie wystarczaj膮c膮 s膮 3:

  • potwierdzenie zam贸wienia
  • potwierdzenie otrzymania zap艂aty (je偶eli p艂acimy z g贸ry, co robi chyba wi臋kszo艣膰 z nas)
  • potwierdzenie wys艂ania

Kolejne komunikaty przekazuj膮 ju偶 dostarczyciele naszych przesy艂ek – kurierzy lub poczta. Mog膮 to by膰 informacje o miejscu przebywania przesy艂ki czy spodziewanym terminie dostawy. Je偶eli takich maili nie dostajemy, zwykle mo偶emy pos艂u偶y膰 si臋 unikalnym kodem, kt贸ry pozwoli nam dosta膰 si臋 do automatycznie nadanych komunikat贸w o post臋pie w transporcie.

W przypadku sklep贸w internetowych mo偶emy spotka膰 si臋 z poj臋ciem zar贸wno automatyzacji jak i robotyzacji. Du偶e e-sklepy cz臋sto wykorzystuj膮 maszyny, kt贸re sk艂adaj膮 cz臋艣膰 zam贸wie艅 lub ich ca艂o艣膰, same opakowuj膮 je foliami, przyklej膮 kartk臋 z adresatem czy dostarczaj膮 pud艂o niemal wprost do samochodu kuriera. Oba procesy dobrze wp艂ywaj膮 na szybko艣膰 obrotu towarami, pozwalaj膮 r贸wnie偶 skupi膰 si臋 pracownikom na innych kwestiach, kt贸re maj膮 prze艂o偶enie na generalny obr贸t – wizerunek.

Wi臋cej automatyzacji to wi臋cej czasu na dobry marketing, bezpo艣redni kontakt z klientem w social mediach, organizowanie event贸w czy mo偶liwo艣膰 przebywania na targach. Firmy, kt贸re wci膮偶 bazuj膮 na samodzielnej obs艂udze nawet maili, trac膮 naprawd臋 du偶o czasu.

 

Chi艅skie robociki

CPTC czyli The Changying Precision Technology Company to chi艅skie przedsi臋biorstwo znajduj膮ce si臋 w prefekturze Dongguan. Fabryka postawi艂a na niemal zupe艂n膮 automatyzacj臋 produkcji ma艂ych cz臋艣ci do smartfon贸w.

Wprowadzono roboty, kt贸re same sk艂adaj膮 mniejsze elementy w wi臋ksze, a dodatkowo wykorzystano niewielkie samojezdne wozide艂ka do transportu gotowych produkt贸w. Wed艂ug danych CPTC, robotami zast膮piono a偶 90% pracownik贸w fizycznych…i przyczyni艂o si臋 do ogromnego wzrostu obrot贸w. Pracownicy, kt贸rzy wci膮偶 znajduj膮 si臋 w fabryce to kontrolerzy jako艣ci, programi艣ci oraz kadra zarz膮dzaj膮ca. Wed艂ug najwi臋kszego chi艅skiego dziennika –聽浜烘皯鏃ユ姤 – czyli聽People’s Daily – roboty produkuj膮 a偶 3 razy wi臋cej cz臋艣ci ni偶 ludzie. Co ciekawe zmniejszy艂 si臋 r贸wnie偶 poziom odpad贸w – produkt贸w nieprzechodz膮cych kontroli jako艣ci – o 20%!

Tak – to Chiny – pot臋偶ny kraj, gdzie bardzo mocno stawia si臋 na nowe technologie i wzrost znaczenia pa艅stwa w skali globalnego lidera we wszystkim. Ale takie nowinki znajdziemy na naszym rodzimym rynku. Przedsi臋biorstwo Amica ponad 2 miesi膮ce temu rozpocz臋艂o prac臋 z wykorzystaniem nowoczesnego magazynu wysokiego sk艂adowania, kt贸ry znajduje si臋 we Wronkach. Bior膮c pod uwag臋 kubatur臋 i liczb臋 miejsc na palety (26 000) informacja o tym, 偶e ca艂o艣膰 mo偶e obs艂ugiwa膰 jedna osoba wydaje si臋 niewiarygodna. A jednak to mo偶liwe. Jak podaje Strefa Inwestora – budowa magazynu wysokiego sk艂adowania to cz臋艣膰 inwestycji, kt贸ra przyczyni膰 ma si臋 do podwojenia produkcji w czasie najbli偶szych 6 lat.

Gigantyczna pojemno艣膰 hali to nie wszystko. Dzi臋ki pe艂nej robotyzacji, nie potrzeba tam ogrzewania ani 艣wiat艂a (a to spora oszcz臋dno艣膰). Koszt zatrudnienia tylko jednego pracownika to r贸wnie偶 pot臋偶ny zastrzyk got贸wki (a w艂a艣ciwie zaoszcz臋dzonych pieni臋dzy). Ca艂a inwestycja ma si臋 zwr贸ci膰 ju偶 po 5 latach, co czyni j膮 niezwykle interesuj膮c膮. Wa偶n膮 informacj膮 na temat magazynu wysokiego sk艂adowania sp贸艂ki Amica, jest jej unikalno艣膰 w skali globalnej.

 

Czy komputer mo偶e zadba膰 o nasze bezpiecze艅stwo?

Na to pytanie z pewno艣ci膮 musieli odpowiedzie膰 in偶ynierowi system贸w, kt贸re znajduj膮 si臋 w pojazdach potrafi膮cych samodzielnie parkowa膰, rozpoznawa膰 pas ruchu, zapobiega膰 nieprzewidzianemu zje偶d偶aniu czy hamowa膰 przed przeszkodami.

Wydaje si臋, 偶e najwi臋ksz膮 ilo艣ci膮 wdro偶onych technologii w tym zakresie, dysponuje ameryka艅ska marka motoryzacja Tesla – wykreowana oraz zarz膮dzana przez Elona Muska, b臋d膮cego jednocze艣nie popularyzatorem nauki oraz podr贸偶y w kosmos.

Nad pe艂nym bezpiecze艅stwem autopilota wbudowanego w system poruszania si臋 nowego modelu (Tesla 3) dba a偶 8 kamer, kt贸ry rozmieszczone w obwodzie auta zapewniaj膮 komputerowi 360 stopni widzialno艣ci, a to umo偶liwia rozpoznanie przeszk贸d i natychmiastow膮 reakcj臋.

Tesla 3
殴r贸d艂o: tesla.com

Wprowadzenie automatycznego poruszania si臋 samochodu聽to wielki krok naprz贸d w stron臋 zaoferowania kierowcom wi臋kszego komfortu ale jednocze艣nie podwaliny do coraz to szerszych dyskusji na temat tego, czy mo偶emy powierzy膰 nasze bezpiecze艅stwo zaprogramowanym mechanizmom.

Jak informuje sama Tesla, nowoczesne systemy s膮 w stanie rozpozna膰 przeszkody i problematyczne sytuacje niezale偶nie od warunk贸w pogodowych (ulewa, 艣nieg, mg艂a) czy auta, kt贸ra znajduje si臋 bezpo艣rednio przed modelem Tesla 3. Cena Tesli nale偶y do wysokich nawet w USA ale oferowane przez ni膮 technologie to rozwi膮zania niezwykle zaawansowane, kt贸re mog膮 by膰 kamieniem milowym w stron臋 zetkni臋cia si臋 z tym, co dot膮d widzieli艣my wy艂膮cznie w filmach nurtu sci-fi.

 

Automatyzacja 偶ycia

Chocia偶 poj臋cie to wydaje si臋 nieco nad wyrost, a mo偶e wr臋cz absurdalne, to jest bli偶sze rzeczywisto艣ci ni偶 mo偶e si臋 wydawa膰. Jednym z rozwi膮za艅, kt贸re wkr贸tce mo偶e wp艂yn膮膰 na usprawnienie codziennych obowi膮zk贸w jest dotykowe okno zaprojektowane przez firm臋 Drutex.

SmartWindow – bo tak nazywa si臋 technologia – to po艂膮czenie okna z dotykowym komputerem wy艣wietlaj膮cym bie偶膮ce informacje na temat stanu pogody, newsy ze 艣wiata, pozwalaj膮cym szybko w艂膮czy膰 ulubion膮 muzyk臋 czy zaprezentowa膰 rzut rysunku technicznego, kt贸ry dodatkowo mo偶emy modyfikowa膰. Chocia偶 producent nie zapowiedzia艂 jeszcze oficjalnej premiery SmartWindow, prawdopodobnie w wersji bez wi臋kszych b艂臋d贸w, nie pojawi si臋 na rynku szybciej ni偶 za 2-3 lata. Kr贸tka prezentacja rozwi膮zania Drutexu dost臋pna jest jako materia艂 wideo na YouTube.

Z automatyzacj膮 pewnych codziennych obowi膮zk贸w wi膮偶e si臋 r贸wnie偶 robotyzacja. Roboty w przysz艂o艣ci mog膮 sta膰 si臋 codzienno艣ci膮 w wielu domach, pozwalaj膮c zaoszcz臋dzi膰 nam czas, si艂臋, energi臋 czy pieni膮dze. Przyk艂adem mo偶e by膰 prototyp niemieckiej firmy聽 – Care-O-bot 4.

Ide臋 tw贸rc贸w by艂o stworzenie robota, kt贸ry pomo偶e w codziennych obowi膮zkach, takich jak podawanie przedmiot贸w, jedzenie czy sprz膮tanie, co wi臋cej – robot ma r贸wnie偶 pomaga膰 w wielu miejscach pracy – jak np. szpitale czy restauracje. Na chwil臋 obecn膮 robot nie zdoby艂 zbyt du偶ego rozg艂osu, jednak偶e warto odnotowa膰, 偶e prace nad zaawansowan膮 robotyk臋 do zastosowa艅 zwyk艂ego cz艂owieka bardzo si臋 posun臋艂y.

care-o-bot 4
殴r贸d艂o: www.care-o-bot-4.de

O przysz艂o艣ci robot贸w w 偶yciu cz艂owieka wypowiada si臋 r贸wnie偶 znany naukowiec i futurolog Michio Kaku, twierdz膮cy, 偶e za kilka dekad roboty i wszelkiego rodzaju automaty domowe b臋d膮 mog艂y znacznie wyd艂u偶y膰 nam 偶ycie, dzi臋ki sta艂emu analizowaniu wielu parametr贸w 偶yciowych:

Toalety, lustra 艂azienkowe i ubrania b臋d膮 zawiera艂y chipy DNA, kt贸re bezszelestnie okre艣l膮, czy czasem nie mamy kolonii z艂o偶onych zaledwie z kilkuset kom贸rek rakowych, kt贸re zacz臋艂y rosn膮膰 w naszym ciele. B臋dziemy mieli wi臋cej sensor贸w ukrytych w 艂azience i ubraniach, ni偶 jest ich obecnie w nowoczesnych uniwersytetach. Na przyk艂ad dzi臋ki prostemu chuchni臋ciu na lustro mo偶na b臋dzie wykry膰 DNA koduj膮cy zmutowane bia艂ko o nazwie p53, kt贸re pojawia si臋 w przypadku 50 procent wszystkich powszechnych nowotwor贸w. Oznacza to, 偶e s艂owo „guz” stopniowo zniknie z naszego j臋zyka.

~Michio Kaku, Fizyka Przysz艂o艣ci, s.58

 

Zwyk艂a codzienno艣膰

Wspomniane przeze mnie rozwi膮zania usprawniaj膮ce nasze codzienne 偶ycie wci膮偶 wygl膮daj膮 na co艣 bli偶szemu science fiction ni偶 rzeczywisto艣ci. S膮 jednak przyk艂ady tego jak pozornie proste rzeczy mog膮 wp艂ywa膰 na przenikanie automatyzacji i robotyzacji do naszego 偶ycia.

Na blogu pisa艂em ju偶 o kasach samoobs艂ugowych, kt贸re znajduj膮 si臋 wielu polskich sklepach. Obecnie takie rozwi膮zanie wprowadzane jest r贸wnie偶 w Biedronkach – w moim odczuciu ostatnim bastionie niezaawansowanego technologicznie 艣wiata sprzeda偶y (niema艂ej zreszt膮). Biedronka dzi臋ki swojemu ogromnemu zasi臋gowi jest w stanie „przepchn膮膰” kasy samoobs艂ugowe na naprawd臋 szerok膮 wod臋. Problemem mo偶e by膰 tutaj jednak to, 偶e spor膮 grup膮 klient贸w s膮 osoby starsze, kt贸re cz臋sto nie maj膮 ochoty wchodzi膰 w interakcj臋 z komputerem.

Rozwi膮zaniem na to mog艂yby by膰 kasy zaopatrzone w mechanizmy skanuj膮ce wszystkie produkty jednocze艣nie po ich kilkudziesi臋ciu-sekundowym badaniu w 3D. Nie nale偶y jednak spodziewa膰 si臋 szybkiego wprowadzenia takiej technologii, aczkolwiek sam fakt unowocze艣niania si臋 sprzeda偶y produkt贸w nale偶y uzna膰 za interesuj膮cy.


Chocia偶 rolnictwo nie jest zwyk艂膮 codzienno艣ci膮 dla ka偶dego, to dla wielu to chleb powszedni. Ka偶da nowinka technologiczna przez cz臋艣膰 rolnik贸w jest testowana coraz ch臋tniej – zw艂aszcza wtedy je偶eli mo偶na zwi臋kszy膰 plon oszcz臋dzaj膮c nak艂ady pracy i si艂.

Jak informuje na swoim blogu Matt Ridley – w nied艂ugim czasie prace rolnik贸w b臋d膮 w pe艂ni mog艂y wykonywa膰 roboty. U偶y藕niaj膮ce, kopi膮ce, zakopuj膮ce, siej膮ce, sadz膮ce czy w ko艅cu zbieraj膮ce plon. Uczenie maszynowe ma pom贸c im rozpoznawa膰 rodzaje zb贸偶 i innych ro艣lin, co zwi臋kszy膰 ma efektywno艣膰 pracy a tak偶e poprawi膰 niskie plony w przypadku konieczno艣ci pozbycia si臋 zarazy, szkodnik贸w itd. Wed艂ug bie偶膮cych bada艅 nad zautomatyzowaniem rolnictwa, koszty przekazania pracy maszynom s膮 jeszcze wysokie, a zwrot niski, ale z biegiem lat mo偶na spodziewa膰 si臋 doskona艂ych efekt贸w.

 

Automatyzacja a marketing

W kontek艣cie automatyzacji mo偶na r贸wnie偶 wskaza膰 na mo偶liwo艣膰 wykorzystania automatycznych, zaprogramowanych rozwi膮za艅 w celach stricte marketingowych. Dla przyk艂adu uczenie maszynowe oraz programy rozumiej膮ce semantyk臋 poj臋膰 mog艂yby samodzielnie tworzy膰 teksty reklamowe, teksty na potrzeby pozycjonowania stron internetowych czy nawet tematyczne blogi – im wi臋cej by pisa艂y a nast臋pnie analizowa艂y stopnie i rodzaje konwersji (w tym komentarze), tym mocniej mog艂yby dor贸wna膰 cz艂owiekowi.

Trudno sobie wyobrazi膰 aby oprogramowanie mog艂o by膰 kreatywne, za艣 jego „wypociny” lepsze ni偶 praca 偶ywego cz艂owieka, jednak偶e za kilkadziesi膮t lat takie rozwi膮zania b臋d膮 mog艂y by膰 mo偶liwe. Obecnie na rynku istniej膮 zautomatyzowane programy do tworzenia contentu o niewielkim stopniu tematyczno艣ci, ale efekty s膮 bardzo mizerne, nawet w 1/10 nie dor贸wnuj膮 zwyk艂ym t艂umaczeniom w Google Translate. Szerokie wykorzystanie uczenia maszynowego mo偶e jednak wp艂yn膮膰 na marketing zar贸wno tre艣ci jak i koncepcje graficzne. W po艂膮czeniu z analiz膮 big data nietrudno b臋dzie tworzy膰 koncepcje reklam czy hase艂 reklamowych, kt贸re mog膮 sprzeda膰 si臋 lepiej ni偶 te wymy艣lone nawet po najd艂u偶szej burzy m贸zg贸w.

 

Boty – jak rozmawia膰 z komputerem?

Zautomatyzowana rozmowa staje si臋 coraz powszechniejszym narz臋dziem w przypadku komunikacji wielu z nas z bardzo du偶ymi firmami. Zadaniem bot贸w jest odpowiadanie na zadawane pytanie zgodnie z prawd膮 lub przes艂anie takiej odpowiedzi, kt贸ra mo偶e nie jest jednoznaczna, ale na pewno pasuje do zadanego pytania. Boty mog膮 r贸wnie偶 anga偶owa膰 wsp贸艂rozm贸wc臋, a nawet zdobywa膰 informacje. Im d艂u偶ej rozmawiaj膮 tym lepiej si臋 ucz膮, ale najwi臋cej w ich poziomie komunikacji wci膮偶 zale偶y od programist贸w, kt贸rzy musz膮 dostosowa膰 wypowiedzi bota do najdziwniejszych pyta艅. Je偶eli bot jest 藕le zaprogramowany zwykle na poruszone kwestie, kt贸rych nie zna, odpowie „nie wiem” lub w inny spos贸b, kt贸ry wyra藕nie wskazuje na jego „niekompetencj臋”.

bot Microsoftu
殴r贸d艂o: dev.botframework.com

 

W stron臋 automatyzacji?

Jak podaje raport serwisu G20 Insights, w najbli偶szych dekadach automatyzacja oraz uczenie maszynowe mo偶e znacz膮co wp艂yn膮膰 na zast膮pienie ludzi w pracy przez roboty:

  • 47 procent etat贸w w USA
  • 57 procent etat贸w w pa艅stwach OECD
  • a偶 77 procent etat贸w w Chinach

Tak du偶a ilo艣膰 prac, kt贸re wkr贸tce b臋d膮 mog艂y wykona膰 roboty oraz oprogramowanie pozwala nam my艣le膰 o pilnym ukierunkowaniu si臋 na zmian臋 percepcji przysz艂o艣ci zawod贸w. Prace, kt贸re cechuj膮 si臋 du偶膮 powtarzalno艣ci膮, niewielk膮 inwencj膮 tw贸rcz膮 i nie wymagaj膮 przy tym bardziej zaawansowanych kwalifikacji, z pewno艣ci膮 powoli b臋d膮 wykonane wy艂膮cznie przez maszyny pod kontrol膮 ludzi.


 

Podsumowanie

Automaty i roboty wp艂ywaj膮 na wydajno艣膰 wielu czynno艣ci – w fabrykach, miejscach pracy, w sklepach, w komunikacji miejskiej…聽 – wsz臋dzie tam, gdzie dostrzega si臋 wiele powtarzalnych zada艅, wprowadza si臋 pewnego rodzaju rozwi膮zania automatyczne. Je偶eli nie s膮 to maszyny, kt贸re po prostu zast臋puj膮 we wszystkim cz艂owieka, to mog膮 to by膰 programy, kt贸re staraj膮 si臋 go zast膮pi膰. W innych wypadkach automaty redukuj膮 „wymaganie obecno艣ci” cz艂owieka na miejscu pracy – cz臋艣ciowo go zast臋puj膮c, a cz臋艣ciowo przekazuj膮c w艂adz臋 w r臋ce np. klienta. Na automatyzacj臋 zwykle mog膮 pozwoli膰 sobie tylko du偶e firmy z du偶ym kapita艂em, aczkolwiek te, kt贸re wprowadzaj膮 innowacyjne rozwi膮zania pocz膮tkowo na ma艂膮 skal臋, szybko mog膮 sta膰 si臋 globalnym gigantem.

Przysz艂o艣膰 wielu zawod贸w w obliczu automatyzacji i robotyzacji pracy stoi pod znakiem zapytania, ale tam gdzie ko艅cz膮 si臋 niekt贸re 艣cie偶ki, zaczynaj膮 si臋 nowe. W przysz艂o艣ci szczeg贸lnie po偶膮danymi pracownikami mog膮 by膰 wybitni programi艣ci, analitycy big data, specjali艣ci od uczenia maszynowego, psycholodzy specjalizuj膮cy si臋 w analizowaniu masowych zachowa艅 w spo艂ecze艅stwie czy wizjonerzy, kt贸rzy b臋d膮 potrafili wskaza膰 na s艂abe punkty firmy i wskaza膰 spos贸b automatycznego rozwi膮zania problem贸w.

 

 

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Za艂aduj wi臋cej z dzia艂u Trendy

Polecam

Reklamy na czole i inne mniej znane formy marketingu

Ile musieliby wam zap艂aci膰 aby艣cie pozwolili wykorzysta膰 w艂asne czo艂o jako form臋 poruszaj膮…