Strona główna Marketing Inspiracje dla online marketera – gdzie ich szukać?

Inspiracje dla online marketera – gdzie ich szukać?

 Przeczytasz w: 12 min.
2
1
inspiracje-dla-online-marketera

Znajomość trendów, które przejawiają się w branży marketingu jest jednym z najważniejszych aspektów związanych z przeprowadzaniem kampanii odpowiedniej dla potrzeb klientów. Dobranie narzędzi oraz opracowanie strategii jest łatwiejsze, jeżeli posiadamy inspiracje. Dzięki nim łatwiej zrozumiemy pewne mechanizmy i wypracujemy własną metodą działania, być może inną od wszystkiego, z czym się do tej pory spotykaliśmy.

Online marketer, e-marketer czy po prostu specjalista ds. marketingu online, musi być na czasie z najnowszymi rozwiązaniami, które pomogą mu realizować cele – a te najważniejsze to oczywiście przekonanie potencjalnego klienta do zakupu czy zrealizowania/zamówienia usługi. Poniżej przedstawiłem internetowe źródła inspiracji, które warto przeglądać na bieżąco. Zaczniemy od Twittera, który stanowi trybunę dla liderów opinii oraz marek – to tam znajdziemy najświeższe wzmianki na temat działalności marek czy podlinkowane artykuły. Następnie przejdę do blogów oraz portali, przedstawię również inspiracje od Google’a, by finalnie zachęcić do prasy tradycyjnej i śledzenia brandów. Na koniec ciekawostka.

 

1. Twitter

CBOS

Tweety CBOSu to skrócone informacje z raportów oraz badań, które przedstawiają różnego rodzaju dane demograficzne, informacje o społeczeństwie, czy nastroje w grupach społecznych. Wnikliwa analiza może pomóc marketerowi przede wszystkim w zrozumieniu potrzeb konsumentów.

JohnDeere

Chociaż marka zajmuje się produkcją maszyn, z którymi niewiele z nas ma cokolwiek wspólnego, ich forma komunikowania się jest bardzo przyjemna. Marka z dość niszowym produktem potrafi przygotować takie komunikaty, które zachęcić do zgłębienia wiedzy mogą nawet (a może przede wszystkim) laików.

Lockheed Martin

Amerykańska marka to nie lada gratka nie tylko dla fanów militariów ale również dla marketerów. Kluczową inspiracją może być w ich przypadku łatwość ogrania stosunkowo trudnego tematu oraz przedstawienie własnych produktów właśnie takimi jakimi mają być – potężnymi i doskonałymi.

 

2. Blogi

Paul Boag

PB to autor bloga, którego główne hasło głosi „Stań się ekspertem UX”. Słowa ta znajdują odzwierciedlenie w contencie znajdującym się na stronie. Wiedza dawkowana jest w optymalnej częstotliwości oraz porcji, zaś sam sposób podania rzeczywiście pozwala poczuć nam czym jest user experience.

Digital Synopsis

Marketer powinien mieć poczucie estetyki oraz znać chociaż kilka interesujących zastosowań grafiki. Digital Synopsis to miejsce pełne inspiracji. Począwszy od prezentacji atrakcyjnych fontów, przez dobór palety kolorów podkreślających związek brandu z jego wartościami, po przegląd logotypów najmocniej odpowiadających tożsamości marek.

Backlinko

Blog zawiera względnie niewielką ilość artykułów, jednakże ich objętość oraz jakość to content wysokich lotów. Porady skierowane są do osób na dowolnym etapie znajomości zagadnień związanych z pozycjonowaniem stron internetowych. Temat SEO chociaż bardzo obszerny i często zahaczający o skomplikowane wdrożenia wymagające znajomości języków programowania, powinien być znany przynajmniej w podstawowym stopniu każdemu marketerowi pracującemu w internecie.

Moz

Podobnie, jak Backlinko – MOZ jest blogiem, którego głównym zagadnieniem jest SEO. Porady przygotowywane są przez ekspertów i strategów komunikacji marketingowej mających wieloletnie doświadczenie, zatem możemy oczekiwać, że content stanowić będzie dla nas nie tylko zastrzyk wiedzy, ale inspiracje, zwłaszcza, że większość nowinek przychodzi do Polski z USA, z przynajmniej kilku, a najczęściej kilkunastu-miesięcznym poślizgiem.

WordStream

Hasło bloga WordStream sugeruje, że nauczymy się prowadzić online marketing szybko i przyjemnie. Oczywiście proces ten nie jest tak prosty, aczkolwiek treści prezentowane na blogu należą do bardzo interesujących i okraszonych wyjątkowo trafnymi przykładami oraz dowodami pod postacią przeprowadzonych badań i analiz.

HubSpot

Blog HubSpot pozwala na zapoznanie się z nowinkami w świecie marketingu oraz odkrycie istotnych trendów, które w niedługim czasie mogą się zwyczajnie upowszechnić. Blog stanowić może inspiracje nie tylko dla online marketerów , ale również dla wszystkich osób, które chcą zgłębiać tajniki skutecznej komunikacji w internecie.

Kissmetrics

Jak wcześniej wspomniałem, celem marketingu jest zwiększenie sprzedaży. Warto dowiedzieć się jak to zrobić optymalizując dotychczasowe działania oraz rozwijając swoje strategie o nowoczesne wdrożenia – tego dowiemy się właśnie dzięki Kissmetrics.

Logo Design Love

Książka o tym samym tytule, autorstwa Davida Airey’ego, to pozycja obowiązkowa dla wszystkich grafików, projektantów oraz fanów wizualnych elementów marek. Content bloga, tworzony przez autora ww. dzieła, przedstawia doskonałe przykłady elementów identyfikacji wizualnej oraz subiektywne rozważania na temat projektowania. Jeżeli chcemy dowiedzieć się w jaki sposób wpływać na emocje konsumentów wykorzystując ich pragnienia obcowania z czymś estetycznym i po prostu dobrze wyglądającym – Logo Design Love sprawdzi się doskonale.

 

3. Portale

Search Engine Land

W mojej ocenie najważniejszy i bardzo rzetelny portal przedstawiający wszelkie zagadnienia związane z marketingiem w wyszukiwarce. Według statystyk z netmarketshare.com zdecydowanym liderem rynku wyszukiwarek jest Google. Posiada 81% udziału, co przy niecałych 7% Binga jest ogromną przewagą. Z tego też względu gros wiadomości na SEL poświęcony jest właśnie Google’owi.

Planeta SEO

Miejsce, które przedstawia w trybie rzeczywistym odnośniki do wpisów firm i niezależnych blogerów na ich stronach internetowych. To swoiste kompendium wiedzy, którą – będąc online marketerem – należy uzupełniać regularnie, a najlepiej codziennie. Na Planecie SEO znajdziemy wzmianki na temat nowości w pozycjonowaniu, raporty związane z kampaniami content marketingowymi, dane dotyczące sposobów komunikacji w mediach społecznościowych czy praktyczne porady doskonalące wiedzę w zakresie Google AdWords.

Awwwards

Chcesz wiedzieć jak wygląda nowoczesna strona internetowa? Zajrzyj na Awwwards. To doskonałe miejsce do szukania inspiracji, w chwili kiedy Twój klient zapragnie nowej szaty graficznej dla istniejącej domeny lub zjawi się ktoś, kto da Ci wolną rękę w wymiarze tworzenia nowej identyfikacji wizualnej.

Inbound.org

Inbound stanowi swego rodzaju odpowiednik Planety SEO, jednakże jest znacznie bardziej rozwinięty – posiada np. możliwość założenia konta i wyznaczenia zakresu tematycznego, który nas interesuje. Istotną kwestią jest również możliwość komentowania i otrzymywania za cenne wskazówki pochwał. Inbound to pozycja obowiązkowa dla online marketerów, którzy chcą paralelnie rozwijać wiele zdolności i być na czasie 24/7.

Brand24

Narzędzia Brand24 nie trzeba przedstawiać, gdyż zdobyło już wielki rozgłos. Istotną składową strony jest także blog, który cechuje się skompresowanymi w objętości artykułami, które to jednak nie tracą przy tym nic ze swej wartości. Miejsce godne odwiedzin, zwłaszcza wtedy kiedy nie mamy czasu na zgłębianie wielostronicowych raportów.

GoodUI

Nie jest to ani blog, ani portal we właściwym tego słowa znaczeniu, ale uznałem, że włożenie linku w to miejsce będzie dobrym pomysłem. GoodUI to komplementarna wiedzy w zakresie projektowania interfejsu użytkownika i wszelkiego rodzaju elementów składowych strony www. Za pomocą dwóch grafik porównawczych możemy dać (lub nie) przekonać się do rozwiązań, którą poprawią zadowolenie użytkownika, skłaniając go na przykład do podjęcia decyzji zakupowej.

UX Booth

Portal UX Booth to nie tylko miejsce dla prawdziwych zapaleńców UX, ale także dla online marketerów. Portal dzięki bardzo przyjaznej formie artykułów, pozwala zgłębić te bardziej przystępne i te wymagające pewnego obycia tematy.

Smashing Magazine

Już na samym starcie możemy dowiedzieć się, że Smashing Magazine to portal nie tylko o marketingu, ale także wielu innych aspektach, których chociażby pobieżna znajomość, pozwoli nam lepiej partycypować w świecie specjalistów z własnymi wizjami i własnymi pomysłami. Portal to nie tylko inspiracje ale również proste przewodniki po świecie designu, projektowania graficznego, zarządzania stronami internetowymi i wprowadzania na nich mniejszych bądź większych zmian.

NowyMarketing

Doskonałe źródło informacji o nowinkach w marketingu. Źródło cennych przykładów oraz inspiracji, zwłaszcza dla osób, które cenią sobie wiedzą w obszaru komunikacji polskich marek celujących w polskiego konsumenta. Mam przyjemność publikować na NowymMarketingu, moje artykuły możecie przeczytać odpowiednio wchodząc w ten odnośnik – zapraszam.

Wired

Ale co technologia, biznes i nauka ma wspólnego z marketingiem? O wiele więcej, niż można by przypuszczać. To przecież właśnie świat nauki i nowych technologii pozwala na tworzenie nowych rozwiązań w marketingu, jak chociażby chatboty, zautomatyzowane wysyłki e-maili, aplety do tworzenia prostych infografik itd. Wired przedstawiania wartościowe artykuły o wysokim stopniu nasycenia contentu wiedzą i innowacją.

Business Insider

Portal podobny w kontekście do Wired, różnica polega tutaj na obcowaniu z treściami dostosowanymi również do polskiego odbiorcy – nie tylko w sferze językowej, ale również w kontekście. Inspiracji w technologicznym dziale Business Insider znajdziemy wiele, nie gwarantuję, że każdy od razu je dostrzeże, jednakże regularne czytanie serwisu to sposób na przyswojenie cennej wiedzy, którą z pewnością prędzej czy później wykorzystacie w praktyce jako online marketerzy.

Wirtualne Media

Chociaż w głównym obszarze tematycznym portal Wirtualne Media traktuje o nowościach w telewizji, radio czy prasie, także i świat komunikacji internetowej ma tutaj swoje miejsce. Autorzy często analizują Facebooka, Google’a, działalność popularnych start-upów czy wzloty i upadki marek. Z kolei dział PR to w dużej mierze sfera aktualności ze świata brandów.

Social Media Today

Portal, który można określić mianem internetowego dziennika. Liczba nowych informacji przytłacza, ale to dzięki niej można być na bieżąco ze wszystkim co nowe w mediach społecznościowych. Dla osób, które na co dzień mają z nimi do czynienia w pracy zawodowej, pozycja obowiązkowa.

Forbes

Chociaż Forbes kojarzy się z raportami odnośnie bogactwa ludzi, to znajdziemy tam także świetnie redagowany dział traktujący o mediach społecznościowych. Forbes imponuje nie tylko przedkładanymi zagadnieniami, ale również poziomem merytorycznym i ilością artykułów. Warto dodać, że Forbes pomaga zrozumieć wiele mechanizmów marketingu od strony, na której najbardziej zależy naszym zleceniodawcom – finansowej. Dzięki temu portal może być inspiracją dla działań online marketera – rozumiejąc sferę finansową, łatwiej przekalkulujemy rachunek zysków i strat.

Enterpreneur

Drugi, po Forbesie, cięższy element niniejszego zestawienia. Enterpreneur to nie tylko – jak głosi sama nazwa portalu – miejsce inspiracji dla CEO. Zarówno osoby, które odpowiadają za konkretny projekt czy kampanię marketingową jak i adepci marketingu, mogą tam znaleźć informacje, które dodadzą im skrzydeł i popchną ich karierę we właściwą stronę. Mierzenie się z trudnymi pojęciami i zrozumieniem mechanizmów rządzących sprzedażą lub jej brakiem wymaga czasu i wytrwałości, jednakże skutkiem takich działań jest między innymi łatwiejsze negocjowanie czy przekonywanie klientów do wizji, które mu przedłożymy.

 

4. Google

The Keyword

W poszukiwaniu inspiracji nie sposób pominąć materiałów, które przygotowywane są przez sam zespół firmy Google. Na blogu o wdzięcznej nazwie „The Keyword” odkryjemy inspirujące historie, które związane są z oprogramowaniem lub usługami marki. Nie są to zwyczajne instrukcje obsługi, lecz pełne inspiracji wskazówki, dzięki którym samodzielnie łatwiej stworzysz bogate w jakość i unikalność w kontekście merytoryki treści.

Google Trends

Na moim blogu Google Trends miał okazję już gościć. To uniwersalne i bardzo łatwe w użyciu narzędzie to nie tylko sposób analizowania trendów związanych z wyszukiwaniem ale również odkrywanie tego, co w chwili obecnej lub w najbliższym czasie może skoncentrować na sobie uwagę tysięcy lub milionów osób. Śledząc Google Trends nie tylko zapoznajesz się z tym co świeże i innowacyjne, ale również zapobiegasz ominięciu ważnych kwestii, które mogą być istotne z punktu widzenia przełożenia zdobytej wiedzy na praktykę i pracę.

 

5. Prasa

Magazyn Online Marketing

To ktoś wciąż czyta prasę papierową?” Myślę, że część z Was jest zdania, że przecież wszystko można znaleźć w internecie. Ale czy na pewno? O ile nie decydujemy się na pakiet łączony (wersja papierowa + PDF), to w przypadku niektórych pism, nie będziemy mieli dostępu do pewnych danych, jeżeli nie zapoznamy się z nimi w sposób tradycyjny. Magazyn Online Marketing o nakładzie 7000 egzemplarzy jest periodykiem wydawanym co dwa miesiące. Możemy go zamówić w formie prenumeraty. Magazyn jest pełen wiedzy, i to jakiej wiedzy. Konkretne przykłady, konkretne dane, konkretne wskazówki i sugestie celów. MOM to solidna dawka inspiracji dla online marketera.

 

6. Marki

AliExpress

Chociaż wspomniałem już o dwóch markach w przypadku inspiracji z Twittera, chciałbym jeszcze wspomnieć o dwóch spośród największych na świecie, które zna każdy z nas. AliExpress to potentat w segmencie e-commerce. Chociaż sama sprzedaż w internecie nie wydaje się być niczym inspirującym w przypadku „molochów”, to AliExpress wyróżnia się w formie podania treści i komunikatów. Jest bezpardonowy, nie owija w bawełnę i stawia na piedestał często te produkty, które na pierwszy rzut oka są śmieszne lub wręcz niesmaczne. To w jaki sposób AliExpress pozwala je przedstawiać to materiał na wielostronicowe analizy.

Coca-Cola

Marka Coca-Cola znana jest ze swoich bardzo bogatych, dobrze zakrojonych reklam i kampanii marketingowych. Marka wyceniana jest na ponad 73 miliardy dolarów – ma zatem kapitał na rozwój i dbanie o swój wizerunek. Nic nie stoi na przeszkodzie aby do komunikacji wprowadzić emocje i sympatyczny klimat. Właśnie w ten sposób prowadzony jest blog firmowy – pełen relacji z eventów, nowych pomysłów na sprzedaż swoich produktów czy historii konsumentów.

 

7. Offtopic

Showerthougths

Ciekawostkę zostawiłem oczywiście na sam koniec. Chociaż miejsce, które Wam polecam nie jest w żaden sposób bezpośrednio związane z marketingiem, to daje do myślenia i nierzadko powoduje zapalenie się żarówki, która odpowiada za pomysły i idee. Showerthoughts czyli „myśli pod prysznicem” to popularny subreddit portalu reddit. Użytkownicy zamieszczają tam myśli, które przyszły im do głowy właśnie podczas brania prysznicu. Nierzadko obfitują one w dotąd niezapisane prawdy – coś w sam raz dla osób kreatywnych, dla online marketerów.


Jeżeli chcesz polecić inne wartościowe miejsca, które mogą stanowić inspirację podczas pracy z marką w internecie, podziel się nimi w komentarzach.

Załaduj więcej z działu Marketing

2 komentarze

  1. Mateusz Czech

    11 sierpnia 2017 na 07:28

    Cześć Radek i super zestawienie 🙂 Tym bardziej nam miło, że pamiętałeś o naszym skromnym Brand24! Pozdro 🙂

    Odpowiedz

  2. anna

    21 sierpnia 2017 na 18:26

    Dla mnie, ” laika ” w takich sprawach, były to naprawdę ciekawie poświęcone minuty. Dobry artykuł. 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecam

Call to action 📢 – jak przyciski i hasła wpływają na zachowanie użytkownika?