Kolory marketingu – logotypy agencji marketingowych

Branding
kolory marketingu 2019

Kolory są wszędzie. Wywołują skojarzenia, pozwalają nam zapamiętać miejsca, osoby i wydarzenia. Przyprawiają o radość, smutek, nostalgię lub ekscytację. Pozwalają łatwiej przyswajać wiedzę, utożsamiać się z czymś czy rozpoznawać miejsca, obiekty czy sytuacje. Kolory mogą również stanowić wyróżnik, np. marki. Są jednym z elementów identyfikacji wizualnej i często wpływają na to czy coś polubimy czy też nie. Niniejszy artykuł stanowić ma wgląd w świat kolorów stosowanych w logotypach agencji marketingowych. To często właśnie one wskazują swoim klientom jaką kolorystykę stosować, a jakiej nie należy używać. Czy wśród szerokiej palety barw, którą tutaj przedstawię istnieją mianowniki wspólne?

Zbieranych danych

Aby zgromadzić optymalną ilość informacji na temat kolorów używanych w logotypach agencji marketingowych, pobrałem i skatalogowałem 500 z nich. Około 70% z nich to firmy mające swoją siedzibę w Polsce, natomiast pozostała część to firmy działające w Europie, USA czy Azji. Jako logotyp uznawałem znak znajdujący się na stronie internetowej opatrzony (w gigantycznej ilości przypadków) nazwą marki. W przypadku niemożliwości upewnienia się czy dany znak to faktycznie logotyp, korzystałem również z dodatkowego wsparcia pod postacią researchu na Facebooku, Instagramie czy w grafice Google. Dodatkową niepewnością była kolorystyka logo – nie zawsze można mieć bowiem pewność, że te na stronie internetowej są właściwe, zwłaszcza jeżeli w social mediach marki stosowane są inne kolory, a jeszcze inne znajdziemy w artykułach na temat firmy czy w Google grafika. W takim przypadku posługiwałem się logotypem ze strony www.

Na podstawie zebranych grafik, mogłem przygotować odpowiednie katalogi gromadzące logotypy w jednolitej (lub niemal zupełnie jednolitej) barwie lub posiadające kilka kolorów. Logotypy zawierające powyżej 3 kolorów oznaczyłem jako „kolorowe”, a trójkolorowe nazwałem dokładnie tak jakimi się jawiły, np. biało-czerwono-czarne, biało-czarno-niebieskie czy szaro-zielono-niebieskie.

Kolory logotypów agencji marketingowych

Wśród mojego zestawienia można wyróżnić zarówno duże jak i małe zbiory. Do największych należą logotypy czarne (43 sztuki), biało-niebieskie (27 sztuk), białe (21 sztuk), czarno-czerwone (32 sztuki), niebieskie (36 sztuk) oraz kolorowe (24 sztuki). Znajdziemy również takie logotypy, które w aspekcie kolorystyki były jedyne w swoim rodzaju, np. pomarańczowo-brązowe, biało-różowo-czarne, żółto-zielone czy czarno-słomkowe.

Chociaż nomenklatura barw jest niezwykle szeroka, ja starałem się gromadzić logotypy w jak najbardziej uogólnionych zbiorach, bez stosowania zawężonych kryteriów i dokładnej analizy danego odcienia. Pozwoliło mi to skutecznie wyeliminować sytuację przygotowania ponad setki zbiorów, niemniej jednak w ostateczności w łącznym zestawieniu znalazło się aż 49 katalogów oraz 20 logotypów nie mających bratniej duszy (będących jedynym logotypem w swojej gamie kolorystycznej). W przypadku logotypów, które zostały sklasyfikowane w danej grupie, a zawierają bardzo małą ilość dodatkowego koloru, należy mieć na uwadze fakt, że kolor ten mógł nie być znaczący.

Aby uwypuklić cechy szczególne logotypów (np. zastosowanie białego napisu wraz z czerwonym sygnetem) dla wielu zbiorów zastosowałem szare tło. Dla zbiorów, których wszystkie elementy zawierały kolory napisu lub sygnetu w kolorze innym niż biały, zastosowałem standardowe białe tło. Oto jak prezentuje się zbiór gromadzący 500 logotypów agencji marketingowych z całego świata.

Ważne: moim celem nie było świadome przekłamanie w prezentacji kolorów logotypów agencji. Jeżeli kolorystyka nie zgadza się, może to wynikać z niepewności, o której pisałem już wcześniej. 

Logotypy białe

Białe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czerwone

Białe logotypy agencji marketingowych

Logotypy niebieskie

Niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarne

Czarne logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-białe

Czarno-białe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-czerwone

Czarno-czerwone logotypy agencji marketingowych

AMW oraz Cube

Logotypy czarno-niebieskie

Czarno-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-niebieskie

Biało-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-granatowe

Biało granatowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-biało-niebieskie

Czarno-biało-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy kolorowe

Kolorowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-zielone

Czarno-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-czerwone

Biało-czerwone logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-czerwone

Szaro-czerwone logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-różowe

Biało-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-różowe

Różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-różowe

Szaro-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-różowe

Czarno-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy fioletowo-różowe

Fioletowo-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy fioletowe

Fioletowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy fioletowo-białe

Fioletowo-białe logotypy agencji marketingowych

Logotypy fioletowo-czarne

Fioletowo-czarne logotypy agencji marketingowych

Logotypy niebiesko-różowe

Niebiesko-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-pomarańczowe

Biało-pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy pomarańczowe

Pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czerwono-pomarańczowe

Czerwono-pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-pomarańczowe

Szaro-pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy pomarańczowo-czarne

Czarno-pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy pomarańczowo-niebieskie

Pomarańczowo-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-szare

Biało-szare logotypy agencji marketingowych

Logotypy szare

Szare logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-czarne

Szaro-czarne logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-niebieskie

Szaro-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy czerwono-niebieskie

Czerwono-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy czerwono-niebiesko-czarne

Czerwono-niebiesko-czarne logotypy agencji marketingowych

Logotypy: szaro-zielono-niebieski oraz szaro-zielono fioletowy

Szaro-zielono-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-zielone

Szaro-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy niebiesko-zielone

Niebiesko-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy niebiesko-biało-zielone

Biało-niebiesko-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy zielone

Zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-zielone

Biało-zielone logotypy agencji marketingowych

 

Logotypy żółte

Żółte logotypy agencji marketingowych

Logotypy żółto-szare

Żółto-szare logotypy agencji marketingowych

Logotypy żółto-białe oraz żółto-biało-czarne

Biało-żółte agencji marketingowych

Biało-żółte logotypy agencji marketingowych

Logotypy żółto-czarne

Żółto-czarne logotypy agencji marketingowych

Logo żółto-niebieskie

Żółto-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy cyjanowe

Cyjanowe logotypy agencji marketingowych

Soliści

Poniżej zamieszczam przykładowe logotypów agencji marketingowej, które występują w tak rzadkich połączeniach kolorów, że nie klasyfikują się do ww. grup. Wśród nich znajdziemy nietypowe połączenia kolorów (w logotypach) jak pomarańczowy i brązowy, złoty i platynowy, złoty i granatowy, słomkowy i biały czy zielony i różowy.

 

B Hype Barcelona Creative Group Cubeidea DDB Element Media Elephate GoldenComm Hussars JBS Europe KM LifeMotion Mekanism Pirmedia Pomarańcza Posmedia Red Hot Penny Sekkei Studio

Dlaczego agencje marketingowe rzadko stosują nietuzinkowe połączenia kolorów?

Przede wszystkim ze względu o obawę, że niestandardowe podejście do brandingu przyniesie im niekorzyść. Potencjalni klienci wystraszą się nadmiernej przesady lub spotkają się z czymś na co „nie byli gotowi”. Innym powodem może być świadomość problemu przeniesienia kolorystyki na całą identyfikację wizualną – w tym materiały promocyjne, obrandowanie gadżetów, biura, ciuchów itd.

Nietypowa kolorystyka to również ryzyko braku jakiejkolwiek konotacji z naszym kolorem. Pomyślcie czy jesteście w stanie podać kilka marek, które korzystają z koloru słomkowego? Albo z połączenia brązu z barwą pomarańczową? Albo używają koloru ciemnego cyjanu (a teraz pytanie: „a jaki to kolor?„)? Najprawdopodobniej nie.

Jeżeli zapytamy o marki korzystające z koloru niebieskiego, czerwonego czy pomarańczowego – szybciej będziemy w stanie wskazać chociaż kilka z nich. Kolory „standardowe” to kolory bezpieczne – przede wszystkim sprzedażowo. Kolory „niestandardowe” nacechowane są pewną wątpliwością rodzącą się u potencjalnych interesariuszy.

Czy warto być innym niż wszyscy?

Dobór kolorystyki koniec końców nie powinien świadczyć o tym, jakie jest nasze podejście do klientów i jaki poziom usług reprezentujemy. Nawet najbardziej wyszukana mieszanka lub wręcz odpychające połączenie, nie musi przeszkadzać w budowaniu zaufania w stosunku do klienta czy promowaniu jego marki. Jeżeli chcemy się wyróżnić, jak najbardziej możemy stosować kolory stosowane rzadziej, wybierając jednak kilka z nich do naszego logotypu (a co za tym idzie, zwykle do identyfikacji wizualnej) powinniśmy pomyśleć o tym czy się nie gryzą i czy ich połączenie nie zakrawa już o kicz.

Kolory marketingu – trendy

Na dobrą sprawę trudno jest wskazać czy istnieją jakiekolwiek trendy w wyborze koloru dla agencji marketingowych. Niektóre z nich wybierają rozwiązania bezpieczne jak kolor niebieski, czerwony czy pomarańczowy. Inne decydują się na zgrabne mieszanki, które są szczególnie popularne wśród firm działających w marketingu (ale nie tylko) online – np. biel-zieleń-błękit. Agencje marketingowe raczej nie wybierają barw wskazanych przez Pantone jako kolory roku. W 2016 roku był to róż połączony z delikatnym błękitem, w 2017 zieleń „trawowa”, w 2018 fiolet, a w 2019 kolor koralowy (zbliżony do różu).

Osobiście nie jestem fanem logotypów wielokolorowych, jakiegokolwiek połączenia z fioletem (i samego fioletu także), barw nijakich jak kolor słomkowy lub ciemny cyjan, a także barw wydumanych – platyna, złoto, brąz.

Dobrze zaś prezentują się logotypy czarne, czarno-białe czy biało-niebieskie. Są uniwersalne i mają (i miały) przed sobą długi żywot. Warto zwrócić uwagę na fakt, że większość logotypów czarnych pochodzi z agencji znajdujących się poza Polską. Czyżbyśmy bali się prostoty i minimalizmu?


Zobacz także: Kolory w branży IT.

Ostatnio zmodyfikowano: 4 września 2019

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Załaduj więcej z działu Branding