Strona główna Trendy Przyczyny spadków popularności kanałów na YouTube

Przyczyny spadków popularności kanałów na YouTube

 Przeczytasz w: 10 min.
0
1
youtube popularność

YouTube to druga największa wyszukiwarka internetowa oraz największy i najpopularniejszy serwis do uploadowania filmików wideo na świecie. Według danych Statisty posiada 1,58 mld użytkowników. Kanał z największą ilością wyświetleń swoich materiałów ma ich ponad 38 miliardów. Aby znaleźć się w TOP500 listy socialblade.com należy mieć ich aż 2,25 miliarda! Co sprawia, że YT jest tak popularny i co sprawia, że kanały zaczynają tracić swój zasięg? O tym w niniejszym artykule.

YouTube to przede wszystkim liczby. Zaczynając od subskrypcji, które są sposobem na zbieranie „ziarnka do ziarnka”, przez liczby wyświetleń pojedynczego filmiku, liczby „łapek” w górę i w dół, średni czas trwania materiałów wideo, liczby komentarzy, poprzez monetyzację czyli sposób na zarobek dzięki aktywności swojego kanału. Dla najpopularniejszych youtuberów prowadzenie kanału może być źródłem dochodu i w 2018 roku nie jest to niczym wyjątkowym. W 2015 roku na swoim blogu pisałem o tym jak zarabiać na YouTube.

Cóż, wiedza się nieco zdezaktualizowała i dziś nieco inaczej podchodzę do zarobku tworców, do pojęcia „sprzedawania się” czy w ogóle do wykorzystywania platformy YT jako źródła szeroko pojętego zarobku. Wspomniałem wtedy o tym, że część twórców korzysta z potencjału swojej marki osobistej promując pewne marki i ich produkty/usługi na swoim kanale, ale pewna grupa osób robi to dobrze, zaś inni – źle. Pisałem wtedy o popularnym kanale Uwaga! Naukowy Bełkot, który w tamtym okresie był jeszcze wolny od reklam. I tutaj znów – fakty się zdezaktualizowały – dziś Dawid Myśliwiec – autor kanału – jest jeszcze popularniejszym twórcom i współpracuje z dużymi markami, co pozwala mu realizować lepsze jakościowo i contentowo materiały. Przygotowywanie materiałów, które trwają nierzadko dłużej niż 20 czy 30 minut (a rekordzistą jest film na temat autyzmu, który trwa 100 minut) wymaga dużej ilości wolnego czasu, dobrego sprzętu i pomysłu.

Nie odwołuję jednakowoż stwierdzenia na temat tego, że część YouTuberów zwyczajnie się sprzedała i nie potrafi (a może nie ma motywacji) stworzyć czegokolwiek bez płatnej współpracy z marką X.

Do góry

Stosunkowo łatwo można dowieść, iż większość kanałów na YouTube ma okres swojego „prime time„. Przez kilka(naście) miesięcy filmiki danego autora/grupy cechują się naprawdę dużą popularnością. Praktycznie nie ma dnia, aby w „Na czasie” materiał takiego kanału nie pojawił się na liście. Motywacja, pasja, napędzanie siły pociągowej przez nowe subskrypcje, nowe komentarze, przez viralowość – to wszystko sprawia, że początkujący twórcy, chociaż nie zawsze amatorzy w kontekście tworzenia materiałów wideo, bardzo angażują się w YouTube’a i zdobywają setki tysięcy wyświetleń swoich produkcji. Spotkaliście się już z kanałem Turbulencja? Zwróćcie uwagę na top 5 tego kanału:

Turbulencja top 5

Na pierwszym miejscu pod względem liczby wyświetleń znajduje się…pierwszy materiał twórcy. Tutaj zadziałała właśnie mechanika napędu wirusowego. Autor spostrzegł, że jeden zwykły filmik, który szczęśliwie pokazał coś bardzo rzadko spotykanego, spotkał się z dużą popularnością i postanowił nagrywać dalej:

Turbulencja najstarsze filmy

Pierwszy filmik – tak jak napisałem wyżej – viral. 2, 3, 4, 5, 6 – początkowo nic specjalnego (wyświetlenia uzbierały się na późniejszej fali popularności). A potem przychodzi numer 7 – bam! Znów duża ilość wyświetleń. Materiał zawierający content zdecydowanie rzadki, jeżeli nie jedyny w swoim rodzaju – oto pilot samolotu prezentuje wnętrze kokpitu, zupełnie jakby leciał prywatną awionetką. Później przychodzi jeszcze ten filmik:

Obchód samolotu Turbulencja

…i tak oto autor (kapitan Dariusz Kulik) wchodzi w świat YouTube na poważnie. Serwisy takie jak Wykop czy JoeMonster dodatkowo wzmocniły popularność kanałów, a sam autor – zapewne zaskoczony swoją popularnością, wsiąka w tworzenie i zaczyna regularne dodawać filmy. Filmy tworzone w czasie 2. etapu budowania swojej youtube’owej marki nie są już tak popularne jak topowe 5, ale wciąż 2-razy popularniejsze niż te z etapu 3., którym jest tworzenie z przyzwyczajenia i pewnego rodzaju obowiązku. Obecnie średnia filmów nie starszych niż dwa miesiące wynosi około 50 tysięcy.

Po płaskim

Poruszanie się po płaskim to 3. etap podróży po youtube’owym świecie. Dzieje się to wtedy, kiedy autor zwyczajnie wyczerpał pulę świetnych pomysłów i nagrywa „coś”, niekoniecznie dobrze przemyślanego, często w oparciu o sugestie widzów, często w oparciu o początki odcinania kuponów.

Taki trend jazdy „na płaskim terenie” widać praktycznie w przypadku każdego kanału, który jest regularnie prowadzony. Średnia jest tutaj przynajmniej 2 – 2,5-krotnie niższa niż najpopularniejszych produkcji, sam kanał zaś z rzadka trafia do sekcji Na czasie, lub nie trafia tam wcale.

Spójrzcie na ten przykład:

Vsauce najpopularniejsze filmy

Powyżej znajduje się lista filmów bardzo popularnego kanału Vsauce. Autor przygotował łącznie aż 370 materiałów i posiada ponad 13 milionów subskrypcji. TOP10 jego najpopularniejszych filmów (widoczny powyżej) to jednak stare dzieje (jak na szybkość zmian w serwisie YT). Poza TOP1, czyli krótkim trailerem produkcji zwiastującej nowe oblicze autora oraz pierwszym odcinkiem nowej serii, cała reszta filmów ma średnio ponad 4 lata. Czy to oznacza, że świetne pomysły Vsauce’a się skończyły? Cóż, najwyraźniej tak. Skończyła się pewna idea, pewien koncept. Autor niejako wyczerpał ideę tworzenia filmików popularno-naukowych, które po prostu zmiatają konkurencję swoją łatwością odbioru, ciekawym przekazem czy jakością. Łączna ilość wyświetleń kanału przekracza 1,418 miliarda, natomiast TOP10 stanowi 6,73% wszystkich jego filmów. Średnia wyświetleń wszystkich materiałów dostępnych na kanale wynosi tylko 3,83 miliona, co stanowi niewielki ułamek najmniej popularnego w TOP10 (16 milionów).

Na 3-cim etapie podróży po YouTube, twórcy często zachłyśnięci swoją popularnością, wciąż tworzą produkcje dobre, ciekawe, ale jednak brakuje im pewnego rodzaju iskry, który sprawiła, że w początkowej fazie rozwoju kanału był on tak popularny. A dlaczego był popularny (i mowa tutaj nie tylko o Vsauce!)?

  • ponieważ był pierwszym w swoim rodzaju
  • ponieważ niósł niestandardową wiedzę swoim odbiorcom
  • ponieważ czuć było w autorze pasję, pomysł na siebie i ambicję
  • ponieważ autor kanału chciał „coś powiedzieć”, pokazać się, zostać kimś
  • i w końcu, ponieważ wspomagany falą popularności twórca chciał pokazać, że nie wyciągnął jeszcze wszystkich asów z kieszeni

Po jakimś czasie, coś jednak zaczyna się psuć i kanały zdecydowanie obniżają swoje loty. Co się dzieje?

Jedziemy w dół

Któż z Was nie kojarzy Abstrachuje. Niezwykle popularny kanał 3-4 lata temu. Swojego rodzaju prekursor, wizjoner. To właśnie na bazie pomysłów i popularności tercetu z Abstrachuje, powstała masa równie dziś popularnych (lub nieco mniej) kanałów skierowanych przede wszystkim do młodego widza: 13-20 lat (zasięg gimnazjum-liceum).

Abstrachuje najpopularniejsze filmy

Spójrzcie na TOP10 kanału Abstrachuje. Jak na Polskę, gdzie liczba odbiorców w porównaniu do globalnego Vsauce’a, jest mniejsza, robią wrażenie. Zastanawia jednak fakt, że na 10 filmików z powyższego zestawienia najpopularniejszych, aż 7 z nich ma co najmniej 4 lata. Czy Abstrachuje zdaje się potwierdzać tezę o przechodzeniu z etapu na etap w podróży po YouTube? Proste wyliczenia mówią, że tak. Suma wyświetleń kanału przekracza 850 milionów wyświetleń – to sporo. TOP10 stanowi ponad 11% wszystkich materiałów, a biorąc pod uwagę fakt, że jest ich na kanale ponad 200, można łatwo dojść do wniosku, że reszta ma znacznie mniej wyświetleń. I tak też jest.

Średnia całego kanału to 4,28 miliona. Średnia filmów mających pomiędzy 12 a 24 miesięcy „stażu” na YT to już tylko 3,9 miliona (ponad 152 mln wyświetleń), zaś filmy nie mające więcej niż 12 miesięcy odnotowały średnio 2,12 miliona obejrzeń co stanowi zaledwie około 50% średniej ogólnej. Zdaję sobie sprawę z tego, że filmy młodsze niż kilka tygodni mają jeszcze szansę na zwiększenie liczby wyświetleń o kilkadziesiąt procent, ale większość z nich swoje 80-90% zanotowuje w pierwszym miesiącu. YouTube nieustannie stara się przerzucać nasze zainteresowanie na nowe produkcje i nowe kanały, miesiąc w skali YT to bardzo dużo, a filmy starsze niż rok (a nie niosące w sobie zalążka tzw. evergreen content), to niemalże antyki.

Podobną sytuację możemy zauważyć na przykład w przypadku kanału Arleny Witt.

Arlena Witt najpopularniejsze filmy

Szczęśliwie dla tego artykułu, autorka numeruje swoje filmy 🙂 Zauważcie, że w TOP10 znajdziemy filmy nr 1, 2, 3, 4 oraz 5. Na pierwszym miejscu jest z kolei 10. film. W przypadku tego kanału, pierwsza dycha stanowi niemal 25% wszystkich obejrzeń. To tylko zwykła statystyka ale robi się nieco smutno, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w TOP10 mamy aż 4 pierwsze w kolejności chronologicznej filmy, a filmów mamy ponad 140. Super start, a potem nuda? Świetny pomysł, ale na chwilę? Mega zajawka ale zaczęło robić się sztampowo? Nie, nie i tak. W przypadku trzeciego pytania w moim odczuciu odpowiedź jest twierdząca. Dzieje się to nie tylko w przypadku tego kanału ale także dziesiątków innych, które wchodzą na 4. etap podróży po YouTube: „Nie wiem co robić, ale robię.

Jazda w dół to może niekoniecznie jazda bez trzymanki, ale na pewno nie w pełni kontrolowana. Na 4. etapie swojej pracy nad kanałem, wielu twórców czerpie już garściami ze swojej popularności i sam kanał traktuje jako jeden ze sposobów na siebie, swojego rodzaju solidny filar, ale już nie fundament, którym był na początku. Dla przykładu, Arlena Witt jest także autorką książek, które napisała po starcie kanału.

Grama to nie drama

Abstrachuje ma swoją linię odzieżową:

Abstrawear

Jeden z twórców Abstrachuje stworzył także własny, solowy kanał: To już jutro.

Wzloty i spadki

W praktyce bardzo trudno jest zaobserwować kanały, które utrzymują swój poziom liczby widzów czy wyświetleń na równym poziomie przez długi czas. Jeszcze ciężej zaobserwować kanały, które stają się coraz popularniejsze. Determinuje to wiele czynników:

  • obniżone zaangażowanie twórców
  • wypalenie się (mniej koncepcji, pomysłów)
  • nieumiejętność podjęcia się „rebrandingu” kanału
  • zmiana formuły
  • powtarzanie schematów
  • nieobserwowanie trendów i trzymanie się jednej linii
  • odejście od traktowania YT jako fundamentu marki, na rzecz zdywersyfikowania źródeł popularności
  • obniżona częstotliwość tworzenia materiałów
  • brak real-time marketingu
  • zawężanie targetu na rzecz lojalnych odbiorców, zamiast rozszerzania go na nowe grupy

Przyczyną „obniżenia lotów” wielu kanałów jest po prostu osiągnięcie celu, który rodzi się po nadejściu pierwszej fali popularności na YouTube. Wiele kanałów początkowo prowadzonych jest z czystej pasji, totalnie niezarobkowo, z wyłączonymi reklamami. Jeżeli jednak twórca zauważy, że produkcja filmików coraz bardziej go wciąga, staje się wymagająca, to on również staje się wymagający i potrzebuje mieć z tego wymierny zwrot – albo pod postacią pieniędzy, albo pod postacią popularności (która de facto ma mu dać przychód, ale później, z niejasnego jeszcze źródła).

Dotarcie do setek tysięcy odbiorców, osiągnięcie statusu lidera lub jednego z liderów w swojej dziedzinie (a tych na YT mamy całe dziesiątki) pozwala na zdobycie rozpoznawalności nie tylko na samym YT, ale także w ogóle w internecie czy nawet w świecie rzeczywistym. Coraz popularniejsze staje się zatrudnianie youtuberów do reklam, do promocji marki, do promocji eventów itd. Jeżeli zatem cel zostanie osiągnięty (pieniądze same przychodzą), to zaczyna zaburzać się koncepcja prowadzenia kanału.

Niewiele jest marek (w gruncie rzeczy osobistych), które YouTube przez cały czas prowadzenia swojej aktywności, wykorzystują profesjonalnie, z pomysłem, z pasją.

 

 

Radek

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Załaduj więcej z działu Trendy