Strona główna SEO SEO on-page – co robić a czego nie robić?

SEO on-page – co robić a czego nie robić?

 Przeczytasz w: 6 min.
0
0
On-page SEO

Data ostatniej aktualizacji: 30.08.2018

Przed Tobą wytyczne SEO, które bez problemu powinno udać Ci się wprowadzić na stronę. Trzymaj się ich, aby nie oberwać przy updacie.

Meta title

  • zwięzły i na temat
  • używaj nazw brandu oraz hasła przewodniego marki
  • nie wpisuj słów kluczowych po przecinku
  • trzymaj się liczby znaków, która pozwoli wyświetlać tytuł w całości w SERP
  • tytuł to czynnik rankingowy, więc zastanów się co w nim wpiszesz 3 razy

Meta description

  • meta desc nie jest czynnikiem rankingowym, ale pozytywnie może wpływać na klikalność, zatem wykorzystaj go jak dobrą reklamę
  • jeżeli to pasuje – użyj emoji
  • pisz meta description w odniesieniu do przeznaczenia URL, nikogo nie obchodzą frazy po przecinku dla URL /kontakt – zamiast tego wpisuj dane kontaktowe
  • nie dubluj meta desc na stronie – jeżeli nie wiesz co pisać, pisz krótko ale wciąż na temat

Meta keywords

  • nie stosuj – nie są czynnikiem rankingowym
  • szkodzą reputacji i Twojemu wizerunkowi (jesteś brany za nieprofesjonalistę)
  • ułatwiają wykrycie Twojej pracy innym firmom – wiedzą na jakie słowa się pozycjonujesz
  • usuwaj z każdej strony, na której je widzisz

Nagłówek H1

  • najważniejszy nagłówek na stronie
  • możesz go użyć tylko raz dla każdej strony
  • zadbaj o to aby był wysoko w kodzie źródłowym strony
  • H1 wcale nie musi być dużo – w CSS możesz go zmniejszyć
  • sprawdź czy webdeveloper nie otagował nagłówkiem H1 logotypu
  • jeżeli na stronie są dwa nagłówki H1 (lub więcej) koniecznie usuń jeden z nich
  • jest czynnikiem rankingowym, więc zadbaj o to, by zawierał słowo kluczowe

Nagłówek H2

  • możesz użyć go wielokrotnie (co nie znaczy, że wyłącznie ten nagłówek)
  • nie dubluj nagłówków H2
  • zadbaj o to by były zwięzłe: 3-4 słowa maksymalnie
  • zadbaj o to, aby w kodzie źródłowym strony był niżej niż nagłówek H1
  • czynnikiem rankingowym – mogą zawierać słowa kluczowe – ale nie muszą – na blogach wykorzystywane jako podtytuł kolejnego akapitu (tak jak tutaj)

Nagłówek H3

  • oznaczaj nim mniej ważne elementy na rozbudowanej stronie
  • może przeplatać się w hierarchii kodu źródłowego w nagłówkiem H2 oraz H4-6

Nagłówki H4, H5 i H6

  • mało istotne nagłówki, rzadko stosowane
  • jeżeli ich używaj zadbaj o to, aby były nimi oznaczone najmniej istotne bloki strony, np. elementy stopki

Zawartość strony

  • zawsze unikalna – także w obrębie tej samej strony
  • podzielona tematycznie – chcesz lać wodę? nie w SEO
  • jeżeli nie wiesz o czym pisać, podglądaj strony konkurencji – na pewno wyciągniesz ciekawe wnioski
  • postaraj się współpracować z firmą, której stronę pozycjonujesz – teksty będą znacznie bardziej autentyczne i bliższe tożsamości marki
  • nie przesadzaj z długości ale unikaj też thin content – jeżeli tworzysz URL to nie zostawiaj go z jednym zdaniem – wyobraź sobie, że musisz przykryć minimum 80% powierzchni strony www, którą widzisz w danej chwili – puste bloki odpadają
  • kolejne akapity nie muszą być oddzielane nagłówkami
  • ważne zwroty możesz pogrubić lub podkreślić, ale pamiętaj, że wielu internautów traktuje podkreślenie jako link

Podział na podstrony

  • nie wrzucaj wszystkiego do jednego wora – jeżeli zachodzi taka możliwość, przygotuj oddzielne podstrony oraz twórz strony „rodziców” i „dzieci”
  • sprawdź czy meta tytuły, meta desc oraz zawartość nie powiela się w obrębie podstron na pozycjonowanej stronie
  • zadbaj o to, aby z konkretnej podstrony można było przejść do innej – wykorzystaj menu, linki wewnętrzne, spis podstron pod tekstem, linki graficzne lub inne rozwiązanie
  • możesz wykorzystać breadcrumbs – dzięki temu użytkownik będzie wiedział na jakim poziomie strony obecnie się znajduje
  • nie pozostawiaj użytkownika bez instrukcji – jeżeli strony jest długa w swej objętości, na końcu tekstu zamieść linki odsyłające do innych ważnych stron i/lub stwórz wartościowe call to action

Linki wewnętrzne

  • nie bój się ich stosować – dobrze wpływają na SEO, są również pomocne w nawigacji dla zdecydowanej większości użytkowników
  • w obrębie własnej strony korzystaj raczej z linków nałożonych na frazy, nie podawaj pełnych adresów URL – nie wygląda to dobrze, sztucznie wydłuża content
  • nie przesadzaj z linkowaniem wewnętrznym, zachowanej należyte proporcje, przyjmij, że w tekście o długości 300-400 słów raczej nie mogą pojawić się więcej niż 2 linki wewnętrzne (maksymalnie 3, jeżeli treść dzieli się znacząco w odrębnych akapitach)
  • linkuj z bloga do oferty i produktów
  • linkuj z produktów i oferty do poradnik i bloga, nie linkuj do aktualności
  • do dobrego linkowania wewnętrznego możesz wykorzystać dział FAQ czy regulamin (stąd linkuj raczej podstrony nieofertowe)
  • jeżeli prowadzisz bloga, linkuj między wpisami, duża ilość linków nie będzie szkodzić, jeżeli Twój artykuł jest długi
  • nie nakładaj znacznika title na linki wewnętrzne, chyba że link jest bardzo długi i w skrócie chce opisać dokąd przeniesie

Optymalizacja zdjęć

  • traktuj zdjęcia jako coś, co może pomóc zdecydować się na ofertę pozycjonowanej strony
  • jeżeli masz wybór pomiędzy oryginalnymi zdjęciami, a zdjęciami ze stocka – wybierz oryginalne
  • zmniejsz ich wagę, ale pamiętaj o zachowaniu jakości
  • zadbaj o to, aby wstawić zdjęcie w około 2 x wyższej rozdzielczości niż pojawi się na monitorze – to pomoże zachować dobrą jakość na smartfonach i tabletach najnowszej generacji
  • nigdy nie dodawaj zdjęć, do których nie masz praw autorskich – jeżeli nie posiadasz własnych zdjęć, korzystaj z płatnych lub darmowych stocków CC0, na stronie ofertowej nie decyduj się na stocki z licencją CC BY 2.0, 3.0 czy 4.0 – będziesz musiał zamieścić informację o pochodzeniu zdjęcia a nawet link – nie wygląda to profesjonalnie – z takiego rozwiązania możesz skorzystać na blogu
  • pamiętaj, że zdjęcia ze stocków mają zerową wartość dla pozycjonowania – dzięki uczeniu maszynowemu Google jest w stanie je rozróżnić oraz zaklasyfikować – nawet dobra nazwa pliku, niska waga i znacznik alt nie pomoże ci osiągnąć wysokich pozycji dzięki takiej fotografii
  • zdjęcia, które mają wartość dla SEO to zdjęcia własnej roboty lub wszelkiego rodzaju grafiki, które przygotowaliśmy samodzielnie – infografiki, wykresy, tabele, zdjęcia koncepcyjne, artworki itd.
  • do każdego zdjęcia dodawaj atrybut alt – zadbaj o to aby był unikalny i naturalny – jeżeli na zdjęciu znajduje się czarny kot – znacznik alt powinien wyglądać tak „duży, młody czarny kot”, a nie „sklep zoologiczny” (jeżeli np. dodałeś zdjęcie do tekstu o karmach)
  • zdjęcia, które mają małą paletę barw zapisuj do .PNG (wykresy, logotypy), te z dużą ilością kolorów do .JPEG

Przejrzysty kod HTML i CSS

  • używaj znaczników zgodnie z ich przeznaczeniem
  • nie używaj zdeprecjonowanych znaczników HTML (przestarzałych i niewspieranych)
  • nie styluj każdego elementu śródliniowo – do stylowania służy CSS
  • nie nadużywaj znaczników – lepiej dobrze posłużyć się stylowaniem niż np. sztucznie rozdzielać przestrzeń między akapitami
  • jeżeli korzystasz z obcego kodu, postaraj się zachować spójność i nie twórz własnych rozwiązań – jeżeli to robisz, opisz w komentarzu czemu ma to służyć
  • nie nadużywaj efektów i szerokiej kolorystyki, ogranicz paletę główną do 4 barw, jeżeli używasz efektów CSS zadbaj o jednolitość – przerost formy nad treścią spowalnia stronę

Szybkość strony

  • w ujęciu on-page SEO skup się na optymalizacji zdjęć
  • usuń nadmierną ilość efektów CSS
  • ogranicz zawartość strony, by jej waga nie przekraczała 3MB

Radek

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Załaduj więcej z działu SEO