Strona główna SEO SEO – pytania i odpowiedzi

SEO – pytania i odpowiedzi

 Przeczytasz w: 4 min.
0
1
SEO pytania i odpowiedzi

Pierwsza część cyklu pytań i odpowiedzi – dzisiejsza tematyka to SEO.

Czy SEO jest bezpieczne?

Tak, pod warunkiem, że dostosowujesz się do sugestii stworzonych przez Google dla webmasterów.

Czy działania SEO można wykonywać zupełnie samodzielnie?

Tak. Oczywiście skala zaangażowania rośnie wraz z wielkością przedsięwzięcia, które chcemy promować. Jeżeli jest to mała strona lokalnego biznesu, powinniśmy być w stanie wykonać działania SEO bez potrzeby osób trzecich, o ile posiadamy odpowiednie umiejętności techniczne. W przypadku sklepów, nawet małych – zalecane jest dedykowanie do tego zadania wyznaczonej osoby lub agencji. Duże serwisy czy sklepy internetowe zwykle posiadają własny dział SEO, który pracuje wyłącznie nad jedną firmą (ale często nad wieloma jej markami).

Jaka wiedza jest niezbędna aby samodzielnie prowadzić działania SEO?

Z pewnością umiejętność zabezpieczenia swojej strony przed potencjalnymi atakami botów oraz wirusów. Po drugie istotna jest sprawność w zarządzaniu strony, często wymagana jest znajomość HTML oraz CSS, rzadziej JavaScript czy PHP. Aby mieć pewność, że maksymalnie ułatwimy sobie zadanie, warto zastanowić się nad stworzeniem strony na popularnym CMSie, który posiada bardzo szeroki dział supportu oraz przypisanych jest mu wiele pytań i odpowiedzi na rozlicznych forach i grupach w mediach społecznościowych. Istotną cechą jest również świadomość potrzeby budowania marki – w przypadku SEO musimy wiedzieć, gdzie warto promować swoją witrynę oraz jak to robić.

Z jakich źródeł wiedzy na temat SEO warto korzystać?

Warto przede wszystkim przyglądać się poradą Google zamieszczanymi w rozlicznych darmowych poradnikach dla webmasterów – znajdziemy je na stronach Google’a, na forach Google’a czy na kanałach YouTube.

Ważnym zadaniem jest również śledzenie dużych serwisów oraz sklepów internetowych. Ich praktyki często są wyznacznikiem dla mniejszych firm. Istotne jest analizowanie komunikatów w Google Search Console oraz podpiętym Google Analytics.

Jeżeli jesteśmy pewni, że nasz poziom wiedzy wykracza ponad podstawowy, możemy sięgnąć do grup na Facebooku. Tam jednak często eksperci prześciagają się w czasie odpowiedzi z innymi ekspertami nie zawsze chcą pomóc jawnie – czasami w grę wchodzi płatne doradztwo. Na nieco wyższym poziomie warto skorzystać z grup na LinkedIn.

Polecam również kilka blogów, które cechują się wysokim poziomem tematyczności oraz wiarygodności:

  • Moz
  • Search Engine Land
  • Search Engine Journal
  • Backlinko

Ile kosztuje dobre SEO?

Jeżeli prowadzimy je samodzielnie, zastanówmy się ile czasu musimy na to poświęcić i jakie konkretnie koszty poniesiemy, do nich wliczyć możemy na przykład:

  • zakup szablonu na stronę na CMSie
  • dostosowanie strony pod kątem technicznym przez specjalistę (nie zawsze samodzielna praktyka jest efektywna)
  • zakup gotowych grafik lub przygotowanie dobrych jakościowo zdjęć własnych (sesja zdjęciowa?)
  • czas pracy – np. tworzenie tekstów, zapełnianie treścią, tworzenie opisów produktów
  • stworzenie dedykowanego regulaminu, polityki prywatności itd.
  • opłaty za dodatkowe wdrożenia jak wtyczki na CMSach
  • koszty opłat za zamieszczanie linków – np. bazy firm, artykuły sponsorowane, współpraca z blogerem

To tylko przykładowa lista kosztów, która w przypadku każdej firmy jest zupełnie inna. Jeżeli obawiamy się, że samodzielna praca nad SEO jest zbyt droga, można powierzyć ją agencji, która często wykona pracę efektywniej, a bardziej opłacalnie dla zleceniodawcy.

Jaki jest czas oczekiwania na efekty?

Podstawowym efektem prac SEO jest wzrost pozycji fraz w wyszukiwarce. Kolejnym celem jest zwiększony ruch na stronie oraz składowe, które się na niego składają jak średni czas pobytu na stronie, liczba dokonanych konwersji, a nawet konkretny ROI czyli zwrot z poniesionej inwestycji – niektórzy od razu chcą wiedzieć ile złotych jest warte jedno wejście na stronę.

Czas oczekiwania jest zmienny, gdyż zależy od celów na których nam najbardziej zależy. W przypadku zwiększenia ruchu na stronie możemy wykonać jakieś niestandardowe działanie jak jedna bardzo dobra publikacja, ale ruch spadnie niemal do zera po kilku dniach. Pozycje prawdopodobnie również nie wzrosną. Aby osiągnąć stałe efekty, nad stroną należy pracować rzetelnie i cały czas. W przypadku wskazania mało konkurencyjnych słów kluczowych jako celu, efekt może być widoczny już po kilku dniach, a docelowy efekt (np. lokaty 1-3 w wynikach wyszukiwania) już po miesiącu lub dwóch. Dla średnio konkurencyjnych fraz czas ten wydłuża się dwukrotnie, a dla bardzo konkurencyjnych nawet czterokrotnie. istnieją również frazy, dla których osiągnięcie najwyższych lokat jest niemal niemożliwe – ale często też nie miałoby wpływu na zysk.

Czas oczekiwania na efekty SEO jest tym krótszy, im dokładniej analizujemy nasze dokonania i ich bieżące wyniki – tutaj punktem kluczowym jest analiza Google Search Console – zwłaszcza że wkrótce pojawi się zupełnie nowa wersja – oraz Google Analytics.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Załaduj więcej z działu SEO