Słownik digital marketingowy

Poznaj pojęcia związane z digital marketingiem. Brakuje czegoś na tej liście? Napisz do mnie, uzupełnię.


Branding – szereg działań, których celem jest (z)budowanie świadomości marki. W nowoczesnym ujęciu branding odwołuje się do strategii, komunikacji, kształtowania postaw, postrzegania czy wpływania na zachowanie. W starym ujęciu amerykańskim branding odwoływał się wyłącznie do procesu budowania „obrandowania” marki czyli tworzenia całości zaplecza graficznego. Branding to całościowy proces, który wpływać ma na zakorzenienie się brandu w świadomości jego odbiorcy, jest zatem długotrwały i skomplikowany. O tym co wchodzi w skład procesu budowania świadomości marki napisałem w tym artykule.

Buzz marketing – marketing szeptany – często określany mianem tak zwanej szeptanki (lub szpetanki jeżeli działania są mierne 😉 ). Buzz marketing to zbiór działań, które zawierają w sobie tworzenie zainteresowania daną marką, usługą, produktem, inicjatywą itp. realizowany poprzez intensywne tworzenie treści na temat ww. podmiotów w sieci. Do marketingu szeptanego wykorzystuje się fora internetowe, serwisy z opiniami oraz komentarzami, media społecznościowe (profile marek, grupy tematyczne) czy mapy Google. Celem marketingu szeptanego jest wzrost często nie tylko wzrost zainteresowania czymś ale również przykrycie negatywnych wzmianek nowymi – dobrymi. Tym samym buzz jest jednym z elementów działań e-PR czyli PR-u w sieci.

Digital marketing – wszystkie działania promocyjne marki, które jako sposób dotarcia do klienta wykorzystują internet i jego media. Tożsamy z marketingiem internetowym.

Influencer marketing – działania promocyjne (nie tylko w świecie online) z wykorzystaniem tak zwanych influencerów. Pod pojęciem influencera kryją się osoby, które w teorii mogą mieć wpływ na decyzje innych. Wśród osób, które określają się tym mianem lub które są nim określane znajdziemy np.:

  • Instagramerów z dużą ilością followersów
  • popularnych YouTuberów
  • internetowych celebrytów
  • osoby cechujące się ekspercką wiedzą w jakimś temacie, publikujące np. na blogu
  • liderów opinii publicznej
  • autorytetu działające w szeroko pojętej sieci

Celem influencer marketingu jest szybkie i skuteczne zainteresowanie daną marką, produktem, sprawą itp. elementami poprzez ich promocję przez osobę znaną, najlepiej w środowisku marki promowanej.

Komunikacja – proces wymiany komunikatów. W środowisku marketingu internetowego to wszystko to, co przesyłane jest przez twórców oraz odbierane (bądź nie) przez odbiorców. Komunikacja internetowa, podobnie jak ta tradycyjna, może być jednostronna lub dwustronna (ze sprzężeniem zwrotnym). Pod pojęciem komunikacji mogą kryć się:

  • informacje widoczne w wyszukiwarce
  • informacje znajdujące się na stronie internetowej
  • informacje znajdujące się w aplikacji
  • informacje pojawiające się w social mediach
  • user generated content – np. komentarze lub opinie pod artykułem lub pod postami w social mediach
  • jednostronne komunikaty o charakterze PR-owym
  • artykuły, publikacje, informacje prasowe
  • artykuły na blogu
  • zdjęcia, grafiki, materiały graficzne, memy, materiały wideo, animacje
  • materiały interaktywne, np. aplikacje, gry, formularze, testy, quizy

Komunikacja wizerunkowa – poza nazwą kierunku na studiach, jest to również szereg procesów, które wpływać mają na kształtowanie się wizerunku. Komunikacja wizerunkowa wykorzystuje rozmaite formy marketingu, PR-u czy brandingu.

Social media – media społecznościowe – pod pojęciem mediów społecznościowych, kryją się serwisy/platformy, które cechują się mechaniką budowania zawartości na bazie rozrastającego się „społeczeństwa”. Media społecznościowe aby być mediami społecznościowymi muszą cechować się przede wszystkim możliwością interakcji pomiędzy użytkownikami oraz możliwością budowania swojego profili (osobowego/firmowego/profilu marki). Wszyscy znamy przykłady social mediów – Facebook, LinkedIn, Twitter czy Instagram. Do mediów społecznościowych nie zaliczałbym jednak takich platform jak YouTube czy Wykop. Z jakiego powodu? Platformy te bowiem tylko częściowo wykorzystują społeczność w budowaniu contentu. Posiadanie konta nie jest wymagane w obu serwisach, aby obserwować/oglądać zawartość. To użytkownicy tworzą zawartość, ale nie musimy być użytkownikiem zarejestrowanym aby oglądać to, co przygotowali inni. Media społecznościowe generują chęć interakcji lub komunikacji z innymi użytkownikami, na ww. serwisach nie jest to niezbędne.

SEM – search engine marketing – ogół działań marketingu internetowego, które opierają się na procesach promocji marki za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej. W skład działań SEM wchodzi SEO oraz PPC (pay per click) – czyli działania płatne, najszerzej rozpowszechnionymi na świecie działaniami PPC są Google Ads (dawniej Google Adwords). Ze względu na specyfikę działań oraz mechanikę pracy, zwykle specjaliści digital marketingu specjalizują się w jednym segmencie: SEO lub PPC. SEM wymaga kompleksowej wiedzy na temat wyszukiwarki oraz stałego samodoskonalenia się. Działania SEM uchodzą za jedne z najskuteczniejszych w digital marketingu. PPC jest błyskawiczną metodą na pozyskiwanie ruchu na stronie (kliki za pieniądze), jednakże wymaga wiedzy w kontekście kampanii, optymalizowania budżetu oraz dbania o sensowność wydawanych środków.

SEOsearch engine optimization – szereg działań związanych z optymalizacją strony internetowej dla wyszukiwarek internetowych. Powszechne utożsamiany z hasłem pozycjonowanie, natomiast nie do końca pojęcia te oznaczają to samo. SEO sensu stricto to praca on-page czyli na stronie. SEO to optymalizowanie kodu strony, treści na stronie, adresów URL, wagi itd, natomiast pozycjonowanie to szereg prac, które dzięki SEO mają podnieść pozycje, np. strategie link buildingowe, strategie content marketingowe, analityka ruchu, budowanie zaplecz, budowanie relacji z serwisami, blogerami, analiza słów kluczowych, analiza trendów itd. W skrócie to tak jak z prostokątem i kwadratem. Każdy kwadrat jest prostokątem, ale nie każdy prostokąt jest kwadratem. Podobnie w digitalu. Proces pozycjonowania to (w założeniu) także SEO, ale SEO samo w sobie to nie pozycjonowanie.

UI – user interface. Nie jest tożsamym pojęciem w stosunku do UX jednakże jest składową user experience. UX to zbiór doświadczeń, natomiast UI to elementy interakcji z użytkownikiem. Im lepiej zaprojektowany interfejs, tym lepsze doświadczenie użytkownika. UI ma rozwiązywać problemy użytkownika od strony jest przyzwyczajeń, wymagań w danej branży, wymagań w danej sytuacji, użyteczności strony/aplikacji i wielu pokrewnych elementów. Jednym z kluczowych zadań UI jest minimalizowanie kroków wymaganych do wykonania danego zadania oraz ograniczenie zbędnych elementów danego środowiska. Doskonałym miejscem do czerpania wzorców w projektowaniu UI jest GoodUI.org – kompendium wiedzy na temat tego procesu.

UX – user experience. Pojęcia to odnosi się do doświadczenia użytkownika. W rozumieniu marketingu internetowego mamy zatem na myśli doświadczenia użytkownika (usera) w obcowaniu ze stronami internetowymi lub aplikacjami. User experience to zbiór doświadczeń, zatem na ich kształtowanie się wpływa wiele elementów. Między innymi:

  • budowa strony,
  • jej stylistyka,
  • jej układ,
  • poruszanie się po niej,
  • skuteczność odnajdywania informacji,
  • stopień satysfakcji i przyjemności z czasu spędzanego na danej stronie lub w danej aplikacji,
  • przewidywanie problemów użytkownika i przedkładanie mu właściwych rozwiązań,
  • ułatwianie dostępu do wszelkich danych, informacji, kroków w podróży po stronie,
  • minimalizowanie ryzyka opuszczenia strony ze względu na nieprzyjemne doświadczenia takie jak błędy techniczne lub brak właściwych odnośników.

UX zawiera w sobie naturalnie o wiele więcej elementów, osoby które zajmują się UX nazywa się UX designerami.