Strona g艂贸wna SEO User experience a SEO – poradnik dla stron firmowych

User experience a SEO – poradnik dla stron firmowych

 Przeczytasz w: 11 min.
0
0
UX i SEO

User experience czyli do艣wiadczenie u偶ytkownika to suma wra偶e艅, kt贸rych do艣wiadcza osoba przebywaj膮 na stronie internetowej.

W pierwotnej koncepcji user experience nie mia艂 wielu wsp贸lnych mianownik贸w z optymalizacj膮 stron pod wyszukiwarki internetowe, jednak偶e obecne trendy jasno wskazuj膮 na konieczno艣膰 zapewnia w艂a艣ciwych wra偶e艅 podczas pobytu na stronie firmowej czy na stronie sklepu internetowego. W tym artykule skupi臋 si臋 na przedstawieniu modelu po艂膮czenia podstawowych element贸w UX z SEO, co jest atrakcyjne zar贸wno dla firm jak i dla os贸b zajmuj膮cych si臋 pozycjonowaniem. Wypracowanie kompromisu pomi臋dzy tymi dwoma zagadnienia prowadzi膰 mo偶e zar贸wno do sukcesu pod k膮tem wynik贸w w wyszukiwarce jak i pod k膮tem d艂u偶szych odwiedzin strony przez u偶ytkownika i nawi膮zaniu kontaktu (zdobyciu leada).


Wyniki wyszukiwania

Pierwsze wra偶enie jakiego do艣wiadcza u偶ytkownik (user – b臋d臋 pos艂ugiwa艂 si臋 obiema formami), jeszcze przed wej艣ciem na stron臋, to kontakt z wynikami wyszukiwania. Prezentowany jest tam meta tytu艂, meta opis strony oraz adres URL (pod postaci膮 pe艂nego adresu lub pod postaci膮 breadcrumbs).

wyniki wyszukiwania w Google

Widoczne powy偶ej elementy wynik贸w wyszukiwania nale偶膮 do najwi臋kszej ilo艣ci wynik贸w. W pierwszej linii znajduje si臋 meta tytu艂 strony (preferowany unikalny meta tytu艂 dla ka偶dego adresu URL), w drugiej linii znajduje si臋 adres URL dla bie偶膮cego wyniku, za艣 w trzeciej linii znajduje si臋 meta opis strony.

W kontek艣cie wynik贸w wyszukiwania mo偶emy spotka膰 si臋 r贸wnie偶 w wynikami rozszerzonymi, kt贸re zawiera膰 b臋d膮 linki do najwa偶niejszych podstron strony firmowej (generowane automatycznie przez Google). Wi臋kszo艣膰 wynik贸w wygl膮da膰 b臋dzie jednak偶e tak jak ten, kt贸ry zaprezentowa艂 na grafice. Pod k膮tem pozycjonowania istotnym elementem jest tylko pierwszy – meta tytu艂. Adres URL nie wp艂ywa na pozycjonowanie, podobnie jak meta opis.

Wszystkie powy偶sze elementy mog膮 mie膰 jednak偶e prze艂o偶enie na pozytywne do艣wiadczenie u偶ytkownika.

Meta tytu艂 – jednoznacznie wskazuje na zawarto艣膰 adresu, pod kt贸ry przejdziemy po klikni臋ciu. Mo偶e rozwia膰 w膮tpliwo艣ci os贸b niezdecydowanych lub zach臋ci膰 osoby, kt贸re lubi膮 chwytliwe has艂a zamiast wypisanych po przecinku s艂贸w kluczowych.

Adres URL – znane u偶ytkownikowi adresy mog膮 cechowa膰 si臋 wy偶sz膮 klikalno艣ci膮, podobnie jak adresy z unikaln膮 nazw膮 brandu lub w pewien przyjazn膮 dla usera. O wiele lepszym adresem np. dla zak艂adu fryzjerskiego jest www.hairstudio.pl ni偶 www.salonfryzjerskiuzanety.pl.

Meta opis – w tym miejscu mamy sporo miejsca do manewr贸w zatem wykorzystajmy je m膮drze. Konstruktywne has艂a i emoji mog膮 przyci膮ga膰 wzrok ale nadmiar „bajer贸w” zamiast fakt贸w mo偶e r贸wnie偶 odpycha膰 od strony. Warto wywa偶y膰 komunikat i stworzy膰 meta opis na zasadzie call to action, zamiast na zasadzie prostych ulotek czy og艂osze艅 w prasie lokalnej.

Strona startowa – homepage

W tym miejscu chc臋 zaznaczy膰, 偶e na stron臋 firmow膮 mo偶na oczywi艣cie trafi膰 nie tylko poprzez jej stron臋 g艂贸wn膮 ale r贸wnie偶 przez mnogie podstrony.

Strona g艂贸wna powinna by膰 jednak偶e najbardziej okaza艂a i przyci膮gaj膮ca gdy偶 to ona jest ok艂adk膮 naszej ksi膮偶ki. M贸wi si臋, 偶e nie ocenia si臋 ksi膮偶ki po ok艂adce, jednak偶e pierwsze wra偶enie wizualne jest kluczowe w wymiarze user experience. Poni偶ej przedstawi臋 najwa偶niejsze elementy zwi膮zane z do艣wiadczeniem u偶ytkownika, o kt贸re nale偶y zadba膰 w przypadku ka偶dej strony firmowej:

Szybko艣膰 艂adowania strony – im d艂u偶ej 艂aduje si臋 nasza strona, tym wi臋ksza szansa, 偶e potencjalny klient j膮 opu艣ci, dotyczy to przede wszystkim firm, kt贸re nie cechuj膮 si臋 unikalnymi us艂ugami, np. pizzerie, warsztaty samochodowe, biura rachunkowe, gabinety medyczne czy innego rodzaju strony specjalist贸w. Maksymalny czas, w kt贸rym powinna za艂adowa膰 si臋 cz臋艣膰 widzialna strony g艂贸wnej (homepage), to 3 sekundy.

Relewantno艣膰 – zgodno艣膰 zawarto艣ci z oczekiwaniami u偶ytkownika wp艂ywa na pozytywne lub negatywne do艣wiadczenia. Im d艂u偶ej przedstawiamy siebie, nie informuj膮c o tym czym w艂a艣ciwie si臋 zajmujemy – tym gorzej dla nas. G艂贸wna cz臋艣膰 widzialna strony (tu偶 po za艂adowaniu) powinna zawiera膰 content o charakterze informuj膮cym u偶ytkownika o tym, czym dana firma si臋 zajmuje.

Przejrzysto艣膰 – strony firmowe, kt贸re nie s膮 przejrzyste 藕le wp艂ywaj膮 na do艣wiadczenie u偶ytkownika.聽 Jako wyznacznik warto przyj膮膰 sp贸jno艣膰 szaty graficznej, zastosowanych font贸w, stylistyk臋 wypowiedzi czy zastosowane efekty CSS/JavaScript.

Nowoczesno艣膰聽– pod tym poj臋ciem kryje si臋 przede wszystkim dopasowanie do najnowszych standard贸w designu oraz komunikacji. Warto zadba膰 o porz膮dek informacji, ograniczon膮 palet臋 kolor贸w, p艂ynno艣膰 przewijania czy prosty layout, kt贸ra pozwala u偶ytkownikami z zainteresowaniem przechodzi膰 od jednego do nast臋pnego elementu.

Zoptymalizowana zawarto艣膰 – chc膮c zachowa膰 kompromis pomi臋dzy UX a SEO nie mo偶emy zapomnie膰 o zoptymalizowanej zawarto艣ci. Ju偶 na etapie projektowania graficznego warto zaprojektowa膰 stron臋 tak, aby dobrze si臋 prezentowa艂a ale posiada艂a r贸wnie偶 miejsce na wprowadzenie istotnych z punktu widzenia pozycjonowania nag艂贸wk贸w oraz tekst贸w dotycz膮cych oferty. Zoptymalizowana zawarto艣膰 strony powinna by膰 zgodna z wytycznymi standard贸w W3C oraz hierarchi膮 sugerowan膮 przez poradnik Google dla webmaster贸w. Nag艂贸wki wy偶szego rz臋du powinny poprzedza膰 nag艂贸wki ni偶szego rz臋du, a akapity zawieraj膮ce najwa偶niejsze s艂owa kluczowe powinny znajdowa膰 si臋 nad tymi, kt贸re informuj膮 o mniej istotnych kwestiach.

Raz a dobrze – kolejnym elementem 艂膮cz膮cym UX oraz SEO jest sp贸jno艣膰 przekazu. Wielu pozycjoner贸w w przesz艂o艣ci podchodzi艂o do kwestii optymalizacji witryny bez ostro偶no艣ci. S艂owa kluczowe oraz nag艂贸wki cz臋sto umieszczane by艂y na stronie bez wi臋kszego przemy艣lenia oraz zgodno艣ci z koncepcj膮 graficzn膮 (cz臋sto brakowa艂o w艂a艣ciwych element贸w layoutu dla niezb臋dnych tekst贸w). Po偶膮danym dzia艂aniem jest zredagowaniem takich akapit贸w, kt贸re przedstawiaj膮 spraw臋 kr贸tko i rzeczowo, nie maj膮c przy tym charakteru „lania wody”. Zdecydowanie lepiej jest po艣wi臋ci膰 jeden akapit dla wybranego zagadnienia ni偶 wplata膰 te same s艂owa kluczowe na ca艂ej stronie. U偶ytkownik strony firmowej, kt贸ry spotka si臋 z takim uk艂adem strony mo偶e doceni膰 jej sp贸jno艣膰 oraz klarowno艣膰. Pami臋tajmy, 偶e niedostosowanie si臋 do potrzeb u偶ytkownik贸w (szybkie znalezienie w艂a艣ciwych informacji) mo偶e skutkowa膰 opuszczeniem strony.

Wykorzystanie styl贸w graficznych oraz ich modyfikacje – du偶ym b艂臋dem jest omijanie styl贸w CSS, kt贸re przygotowane zosta艂y na potrzeby prezentacji zawarto艣ci, a nast臋pnie zamieszczanie r贸偶nych element贸w tekstowych w niesformatowanych blokach. Po pierwsze – tego rodzaju rozwi膮zaniu nie jest profesjonalne, po drugie – mo偶e zaburzy膰 koncepcj臋 graficzn膮, po trzecie – mo偶e si臋 藕le wy艣wietla膰 na urz膮dzeniach o zr贸偶nicowanej rozdzielczo艣ci. Je偶eli mamy mo偶liwo艣膰 korzystania z element贸w czekaj膮cych na nasze wype艂nienie – korzystajmy z nich. Je偶eli takich element贸w nie ma – powinni艣my je stworzy膰 je zachowuj膮c wszystkie w艂a艣ciwo艣ci obecnych styl贸w – przede wszystkim kolory, wielko艣ci font贸w, wysoko艣ci linii, marginesy czy efekty.

Puste przestrzenie – 偶adna strona firmowa nie powinna zawiera膰 w sobie zbyt du偶o pustych przestrzeni. Je偶eli spotykamy si臋 z takim rozwi膮zaniem, warto pomy艣le膰 nad jej zape艂nieniem – np. tekstem 艂膮cz膮cym przedstawienie marki oraz walory SEO. Puste przestrzenie mo偶emy oczywi艣cie r贸wnie偶 zmniejszy膰, zawsze upewniaj膮c si臋, 偶e nasze modyfikacje wp艂yn臋艂y r贸wnie偶 na wygl膮d strony firmowej na urz膮dzeniach mobilnych.

Kierowanie u偶ytkownikiem po stronie – bardzo istotnym aspektem w koncepcji kompromisu pomi臋dzy UX a SEO jest wykorzystanie strony g艂贸wnej do w艂a艣ciwego kierowania userem po kolejnych podstronach strony firmowej. Homepage to miejsce, kt贸re jest swoistym skrzy偶owaniem, z kt贸rego odbiegaj膮 rozliczne rozwidlenia – warto zadba膰 o to, aby z poziomu strony g艂贸wnej, u偶ytkownik 艂atwo m贸g艂 trafi膰 do podstrony ofertowych, cennik贸w, strony kontaktowej, portfolio (je偶eli istnieje) czy do bloga (je偶eli jest prowadzony). Popularne i skuteczne rozwi膮zanie to oczywi艣cie wykorzystanie g贸rnego menu po艂膮czonego z linkami znajduj膮cymi si臋 wewn膮trz tekst贸w czy grafik. Zadbajmy o to, aby linki by艂y wyra藕ne i oczywiste. Je偶eli nie jeste艣my pewni, czy link na艂o偶ony na s艂owo kluczowe jest wyra藕ny, mo偶emy pos艂u偶y膰 si臋 sprawdzonym rozwi膮zaniem pod postaci膮 tekstowego call to action.

Co艣 o sobie – czasy, kiedy firmy mog艂y skrywa膰 si臋 za prostymi tekstami na stronie internetowej i skromnej zak艂adce Kontakt min臋艂y. Je偶eli chcemy przyci膮gn膮膰 u偶ytkownika nie tylko ofert膮, postarajmy si臋 pokaza膰 „ludzk膮 twarz” i udowodni膰, 偶e po drugiej stronie ekranu czekaj膮 na niego ludzi pe艂ni wiedzy i pasji. Ju偶 na poziomie strony g艂贸wnej warto wprowadzi膰 prawdziwe zdj臋cia zespo艂u (lub wy艂膮cznie managementu) czy kilka zdj臋膰 z bie偶膮cych wydarze艅. Poza aspektami wizualnymi zadbajmy r贸wnie偶 o co艣 w stylu kr贸tkiego CV. Najwa偶niejsze fakty na temat firmy, osi膮gni臋cia czy plany rozwoju mog膮 korzystnie wp艂yn膮膰 na do艣wiadczenia u偶ytkownik贸w. Cz臋艣膰 z nich ch臋tniej nawi膮偶e wsp贸艂prac臋 z kim艣, kto jest szczery, otwarty i gotowy na wyzwania.

Strona, kt贸ra ma pocz膮tek, musi mie膰 i koniec – ostatnim elementem, o kt贸ry musimy zadba膰 to przejrzysta stopka. Jej zawarto艣膰 zwykle ma charakter bardzo rozszerzonego menu, w kt贸rym znajduj膮 si臋 linki do takich podstron jak regulamin, polityka prywatno艣ci czy dane rejestrowe firmy. W tym miejscu powinni艣my zadba膰 o porz膮dek, hierarchi臋 wa偶no艣ci oraz o przejrzysty uk艂ad w wersji desktopowej i mobilnej. Stopka jest dobrym miejscem na przypomnienie o tym, czym zajmuje si臋 firma oraz zamieszczanie claimu.

 

Strony ofertowe

Tre艣膰 to nie wszystko – wielu u偶ytkownikom stron firmowych zale偶y na czasie oraz na szybkim dotarciu do fakt贸w, kt贸re ich najbardziej interesuj膮. Co, za ile, kiedy, jak i dlaczego? Je偶eli doskonale zdajemy sobie spraw臋 z tego, 偶e tworzenie elaboratu w przypadku konkretnej bran偶y nie ma sensu (a nie ma go prawie zawsze), postawmy na oszcz臋dno艣膰 i konkrety. Warto przeplata膰 wypunktowania z tabelkami oraz 3-4 zdaniowymi akapitami. Im wi臋ksza „艣ciana tekstu”, tym mniejsza szansa, 偶e nasz tekst zostanie przeczytany, a pami臋tajmy, 偶e jego zawarto艣膰 rzadko decyduje o wygenerowaniu leadu. O tym decyduj膮 raczej nag艂贸wki oraz konkrety wypisane „od my艣lnik贸w” oraz liczby.

Dane liczbowe i prosty przekaz – czasami zamiast tekstu opisuj膮cego oczywiste us艂ugi (np. biuro nieruchomo艣ci, stylista fryzur, zak艂ad oponiarski), lepiej postawi膰 na kr贸tkie zdania w po艂膮czeniu z wylistowaniem rzeczywi艣cie wykonywanych us艂ug czy z konkretnymi infografikami. Infografiki i dane liczbowe cechuj膮 si臋 艂atw膮 przyswajalno艣ci膮, maj膮 ponadto charakter wirusowy (warto o tym pami臋ta膰, je偶eli mamy do czynienia z bran偶膮 wybitnie niszow膮).

Ceny – tutaj sytuacja jest prosta. Je偶eli firma posiada sztywny cennik, powinien znale藕膰 si臋 na stronie. Dla wielu os贸b to cena gra g艂贸wn膮 rol臋 i decydowa膰 b臋dzie o tym czy u偶ytkownik nawi膮偶臋 kontakt czy zrezygnuje z dalszego przegl膮dania oferty. Je偶eli cennik firmy jest p艂ynny i podlega negocjacjom nale偶y o tym napisa膰, aby unikn膮膰 sytuacji zwodzenia u偶ytkownika. Nie powinien zastanawia膰 si臋 nad tym czy aby ta informacja nie jest tajna i z pewno艣ci膮 zawiera膰 b臋dzie kruczki.

Call to action – strony ofertowe jak sama nazwa wskazuje przedstawiaj膮 ofert臋. Warto zatem zasugerowa膰 skorzystanie z niej. Korzystanie z call to action, czyli wezwa艅 do dzia艂ania, mo偶e by膰 metod膮 zmniejszenia wsp贸艂czynnika odrzuce艅, niedomkni臋tych konwersji czy zwielokrotniej liczby otrzymanych maili ze strony kontaktu. Warto pami臋ta膰 o dopasowaniu CTA do strony, na kt贸rej przebywa u偶ytkownik – dzi臋ki temu unikniemy sytuacji, w kt贸rej u偶ytkownik zrezygnuje z dalszego przegl膮dania zawarto艣ci na my艣l o naszym lenistwie czy niesp贸jno艣ci komunikat贸w.

Linki wewn臋trzne – przytoczone wy偶ej call to action to oczywi艣cie linki ofertowe ale poza nimi warto zamieszcza膰 r贸wnie偶 linki do innych podstron czy bloga firmowego. Takie rozwi膮zanie korzystnie wp艂ywa na stopie艅 indeksacji witryny, jest r贸wnie偶 metod膮 na zwi臋kszenie 艣redniej ilo艣ci stron podczas jednej sesji, co mo偶e by膰 miernikiem konwersji w Google Analytics. Wi臋cej przej艣膰 na kolejne strony, to wi臋ksza 艣wiadomo艣膰 marki, a to z kolei wp艂yn膮膰 mo偶e na pozyskany lead.

 

Strona kontaktowa

Miejsce, bez kt贸rego 偶adna strona firmowa nie mo偶e si臋 oby膰. Strona kontaktowa pozwala na zdobycie najwa偶niejszych informacji na temat firmy oraz przes艂anie formularza kontaktowego lub zdobycie danych do innej formy komunikacji (adres mailowy, numer telefonu, nick na Skypie itd.). Je偶eli zajmujemy si臋 SEO strony firmowej, koniecznie powinni艣my sprawdzi膰 sp贸jno艣膰 danych w zak艂adce kontaktu oraz wprowadzi膰 to, co dodatkowo mo偶e wp艂yn膮膰 na lepsze pozycjonowanie – dane adresowe, numery NIP, REGON czy KRS, aktywne mapy Google, pinezki w mapach dla firm z wieloma lokalizacji biur czy linki do profil贸w w mediach spo艂eczno艣ciowych.

Zawsze sprawdzajmy r贸wnie偶 jak funkcjonuje formularz kontaktowy (je偶eli znajduje si臋 na stronie) oraz jaka jest jego u偶yteczno艣膰. Warto pomy艣le膰 o personalizacji pod k膮tem u偶ytkownika oraz ograniczeniu liczby wymaganych p贸l do minimalnej. Niekt贸rzy decyduj膮 si臋 na rozwi膮zanie wyj膮tkowo skromne, pozostawiaj膮c tylko jedno pole – do wpisania nr telefonu lub adresu mailowego – dbaj膮c o to, aby samodzielnie skontaktowa膰 si臋 z potencjalnym klientem.

 

 

 

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Za艂aduj wi臋cej z dzia艂u SEO

Polecam

25 rozwi膮za艅, kt贸re warto implementowa膰 w e-commerce

Sklepy internetowe to bardzo bogate 藕r贸d艂o wszelakiej informacji na temat produkt贸w. Ich m…