Strona g┼é├│wna Komunikacja YouTube na przestrzeni lat – zmiany w komunikacji

YouTube na przestrzeni lat – zmiany w komunikacji

 Przeczytasz w: 17 min.
0
1
YouTube

YouTube to serwis, kt├│ry istnieje od ponad 12 lat. Jego dzia┼éalno┼Ť─ç od pocz─ůtku skoncentrowana by┼éa na umo┼╝liwianiu przesy┼éania i ogl─ůdania amatorskich filmik├│w stworzonych przez ka┼╝dego zainteresowanego. Wystarczy┼é dost─Öp do kamery i internetu. Reszt─Ö za┼éatwia┼é silnik serwisu. Czy YouTube po 12 latach obecno┼Ťci w sieci dalej jest tym samym serwisem, co niegdy┼Ť?

Forma wizualna serwisu od 2005 roku do dzi┼Ť zmieni┼éa si─Ö wyra┼║nie. Pocz─ůtkowo YouTube bazowa┼é przede wszystkim na zach─Öcaniu do uploadowania materia┼é├│w wideo oraz przegl─ůdaniu ich to tagach. Filmy polecane nie by┼éy profesjonalnymi produkcjami jak ma to miejsce dzi┼Ť, a licznik wy┼Ťwietle┼ä zatrzymywa┼é si─Ö raczej na 5-cyfrowych liczbach, ani┼╝eli 8 czy nawet 9, jak ma to miejsce obecnie w┼Ťr├│d viralowego contentu o skali ┼Ťwiatowej.

YouTube 3 lipca 2005
YouTube – widok z 3. lipca 2005 roku

 

Z biegiem czasu – i oczywi┼Ťcie wzrostu popularno┼Ťci – YouTube zacz─ů┼é si─Ö rozrasta─ç. Poni┼╝ej przedstawiam zrzut z Wayback Machine, na kt├│rym wida─ç jak zmieni┼é si─Ö layout oraz uk┼éad menu. Wa┼╝niejsze miejsce zaj─Ö┼éo samo ogl─ůdanie film├│w ani┼╝eli ich dodawanie.

YouTube 11 kwietnia 2006

 

W wymiarze contentu, YouTube pocz─ůtkowo nie oferowa┼é nic specjalnego – wiele amatorskich produkcji, kompilacje kot├│w, pseudo-┼Ťmieszne klipy itd. – na pewno cz─Ö┼Ť─ç z Was dobrze to pami─Öta.

YouTube - content z 2007 roku
YouTube – content w roku 2007

 

A tak w roku 2007 prezentowa┼é si─Ö layout YouTube’a:

YouTube 27 sierpnia 2007

W tamtym okresie kszta┼étowa┼é si─Ö wygl─ůd, kt├│ry mo┼╝na by┼éo uzna─ç za zgodny z oczekiwaniami zar├│wno widza jak i nagrywaj─ůcego. Zwr├│─çcie uwag─Ö na has┼éo pod sygnetem: „Broadcast Yourself„. C├│┼╝, zbyt d┼éugo nie przetrwa┼éo. Ostatecznie, kilkana┼Ťcie miesi─Öcy p├│┼║niej, serwis po┼╝egna┼é si─Ö z jakimikolwiek has┼éami dookre┼Ťlaj─ůcymi specyfik─Ö swojej u┼╝yteczno┼Ťci.

Wi─Öksze zmiany, bardziej przypominaj─ůce wersj─Ö obecn─ů, z layoutem, kt├│ry by┼é znacznie mniej chaotyczny, nadesz┼éy w roku 2011:

YouTube 12 lipca 2011
YouTube 12. lipca 2011

 

Zrzut z Wayback Machine wyra┼║nie pokazuje, w jak─ů stron─Ö poszli tw├│rcy. Pokazywanie, dzielenie si─Ö i promowanie viralowego contentu. Sam upload zosta┼é jedynie jako jeden z wielu element├│w klikalnych strony. Wci─ů┼╝ jednak by┼é jeszcze linkiem tekstowym, jasno okre┼Ťlaj─ůcym sw─ů funkcj─Ö.

Uk┼éad najbardziej zbli┼╝ony do obecnego to mniej wi─Öcej po┼éowa roku 2014. Wtedy to mocno przebudowano ca┼éy layout, jeszcze bardziej koncentruj─ůc si─Ö na ogl─ůdaniu, chowaj─ůc (nie myli─ç z minimalizuj─ůc potrzeb─Ö) menusy.

YouTube 11 czerwca 2014
YouTube 11 czerwca 2014

 

I w końcu layout obecny:

YouTube 30 wrze┼Ťnia 2017
YouTube 30 wrze┼Ťnia 2017 – widok z poziomu zalogowanego u┼╝ytkownika.

 

Widzimy staranne oddzielenie sekcji opcji od sekcji film├│w – podzielonych wg r├│┼╝nych uk┼éad├│w – przede wszystkim s─ů to kana┼éy subskrybowane oraz filmiki tematyczne. Ju┼╝ na pierwszy rzut oka wida─ç wyra┼║n─ů zmian─Ö na przestrzeni lat – nie tylko w layoucie, bo ten zmieni┼é si─Ö chyba na ka┼╝dej tak starej stronie www, ale w wyd┼║wi─Öku. Od serwisu z produkcjami amatorskimi i kiepsk─ů personalizacj─ů po kombajn, kt├│ry zast─Öpuje TV, z produkcjami przygotowywanymi tak, ┼╝e niemal nie odbiegaj─ů od tego, co wysz┼éo spod r─Öki operator├│w zatrudnionych w telewizji.

 

Przejd┼║my do sfery stricte komunikacyjnej, przez kt├│r─ů tutaj rozumiem nie tylko komunikacj─Ö w obr─Öbie serwisu – np. pomi─Ödzy tw├│rcami a komentuj─ůcymi, ale tak┼╝e komunikacj─Ö w wymiarze to┼╝samo┼Ťci. Jaki by┼é, a jaki jest YouTube – o tym poni┼╝ej.

 

1. Dopasowywanie formy wizualnej

Na ten temat opowiedzia┼éem sporo w akapitach w pierwszej cz─Ö┼Ťci tego artyku┼éu. Jaki by┼é YouTube, a jaki jest obecnie, udokumentowa┼éy zrzuty z Wayback Machine. Pocz─ůtkowo serwis stawia┼é na upload filmik├│w, umo┼╝liwiaj─ůc jednocze┼Ťnie ich wyszukiwanie poprzez klikanie w dziesi─ůtki r├│┼╝nych, cz─Östo niezbyt przemy┼Ťlanych tag├│w. Forma wizualna serwisu by┼éa…minimalistyczna i okrojona, ┼╝eby nie powiedzie─ç nudna i kiepska.

Obecnie dominuje selekcja kana┼é├│w, rodzaj├│w film├│w, customizacja, rekomendacje i maksymalne personalizowanie zawarto┼Ťci – w┼éa┼Ťnie w wymiarze formy wizualnej (i tym samym tre┼Ťci, kt├│re „otrzymujemy”).

 

2. YouTube a telewizja

To u┼╝ytkownicy, ich ambicje oraz oczekiwania fan├│w sprawi┼éy, ┼╝e YouTube w┼éa┼Ťciwie odszed┼é od serwisu, kt├│ry po prostu s┼éu┼╝y rozrywce, do serwisu, kt├│ry dzi─Öki personalizowaniu wy┼Ťwietlanego na w┼éasnym profilu contentu, w pe┼éni zast─Öpuje tematyczne programy telewizyjne, a ma przy tym przecie┼╝ mn├│stwo zalet. Programy (tu: kana┼éy) ogl─ůdamy kiedy tylko chcemy, w dodatku powiadamiani jeste┼Ťmy o nowo┼Ťciach. YouTube mocno stawia na subskrypcje, wyra┼║nie przyklejaj─ůc czerwone buttony z napisem SUBSKRYBUJ. Na subskrypcje, czyli nomen omen nowych widz├│w stawiaj─ů te┼╝ tw├│rcy. Powody s─ů zupe┼énie oczywiste – wi─Ökszy zasi─Ög oraz mo┼╝liwo┼Ťci wi─Ökszego zmonetyzowania swojej pracy.

 

3. Liczby – wsz─Ödzie liczby

Subskrypcje, ilo┼Ťci nowych film├│w z danej subskrypcji, ilo┼Ť─ç ┼éapek w g├│r─Ö, ┼éapek w d├│┼é, wy┼Ťwietlenia, procent os├│b, kt├│ry ogl─ůda, a nie subskrybuje danego kana┼éu…takich danych mo┼╝emy znale┼║─ç mn├│stwo.

O ile statystyki danego filmu pod postaci─ů ilo┼Ťci wy┼Ťwietle┼ä czy procentowego udzia┼éu ocen pozytywnych mog─ů decydowa─ç o tym, czy dany u┼╝ytkownik obejrzy lub przerwie ogl─ůdanie filmiku, o tyle walka o liczby w┼Ťr├│d tw├│rc├│w mo┼╝e nieco przera┼╝a─ç.

Tw├│rcy, kt├│rzy z r├│┼╝nych powod├│w (najcz─Ö┼Ťciej kontrowersyjnych tez i zachowa┼ä) trac─ů swoje zasi─Ögi, cz─Östo przepraszaj─ů aby odbudowa─ç reputacje i „wr├│ci─ç do gry” (vide Ôćĺ dramy, punkt 6). Liczby na YouTubie sta┼éy si─Ö wyznacznikiem popularno┼Ťci i viralowo┼Ťci. Zgody lub przeciwnie – niezgody. Powodem do tworzenia nowych produkcji lub do zaprzestania tworzenia. Sta┼éy „wzrost liczb” u najpopularniejszych tw├│rc├│w mo┼╝e demotywowa─ç pocz─ůtkuj─ůcych do konkurowania, zw┼éaszcza, ┼╝e za liczbami stoj─ů konkretni u┼╝ytkownicy. Wystarczy promil fanatycznych fan├│w kana┼éu np. z 2 milionami subskrypcji aby skutecznie zniech─Öci─ç inny kana┼é do pracy – podobny, b─Öd─ůcy w opozycji, czy po prostu lepszy, bardziej merytoryczny, ale b─Öd─ůcy potencjalnym zagro┼╝eniem.

2 000 000 subskrypcji, czyli de facto sta┼éych widz├│w, to ogromna ilo┼Ť─ç, por├│wnywalna z programami telewizyjnymi, a nawet serialami, zreszt─ů zobaczcie sami ile subskrypcji maj─ů jedne z najpopularniejszych kont na polskim YouTubie:

polscy youtuberzy najpopularniejsi

Ju┼╝ sama liczba subskrypcji bardzo wiele m├│wi o zasi─Ögu YouTube i jego ogromnym wp┼éywie na to, czego pragn─ů internauci. Wed┼éug bada┼ä GEMIUSa, w marcu tego roku a┼╝ 20 milion├│w Polak├│w odwiedzi┼éo serwis z filmikami. To wi─Öcej ni┼╝ po┼éowa naszych obywateli. Je┼╝eli zrobimy proste obliczenia matematyczne, otrzymamy wniosek, ┼╝e statystycznie ┼Ťrednio co sz├│sta osoba nie tylko kogo┼Ť subskrybuje, ale subskrybuje konkretn─ů osob─ů – Ward─Ög─Ö. Oczywi┼Ťcie to zbyt uproszczone dane, ale warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na naprawd─Ö gigantyczne zasi─Ögi w liczbach polskich tw├│rc├│w.

Wykorzystuj─ůc matematyk─Ö i uproszczone wnioskowanie, mo┼╝na wysnu─ç tez─Ö, kt├│ry kana┼é spo┼Ťr├│d wskazanych na zdj─Öciu powy┼╝ej uchodzi na ten, kt├│rego wy┼Ťwietlenia najcz─Ö┼Ťciej generuj─ů subskrypcj─Ö. Aby to zrobi─ç podzieli┼éem ┼é─ůczn─ů liczb─Ö wy┼Ťwietle┼ä przez liczb─Ö subskrypcji. Wynik mo┼╝e nazwa─ç wsp├│┼éczynnikiem lojalno┼Ťci.

W przypadku Wardęgi to 196. Blowek uzyskał 187 punktów, reZigiusz 215, kanał 5 Sposobów na 193, Remigiusz Maciaszek aż 302, kanał Planety Faktów jeszcze więcej, bo aż 347, Nieprzygotowani tylko 74, Z Dvpy 174, a Poszukiwacz 216 punktów.

Remigiusz Maciaszek a┼╝ czterokrotnie pobi┼é kana┼é Nieprzygotowani we wsp├│┼éczynniku lojalno┼Ťci. Mo┼╝e to oznacza─ç np.

  • lepszy content,
  • lepsze relacje z widzami i lepsz─ů z nimi komunikacj─Ö,
  • wi─Öksz─ů viralowo┼Ť─ç contentu,
  • wi─Öksz─ů systematyczno┼Ť─ç w tworzeniu filmik├│w
  • przede wszystkim sp├│jno┼Ť─ç.

Jeszcze innym czynnikiem mo┼╝e by─ç rozszerzony target – czyli filmy skierowane nie tylko do konkretnej grupy wiekowej, jak widzimy w┼éa┼Ťnie u Nieprzygotowanych.

Jeszcze lepszy wynik osi─ůgn─ů┼é kana┼é Planeta Fakt├│w, kt├│ry detronizuje reszt─Ö, i tutaj stawia┼ébym przede wszystkim na zwyczajnie solidny, ┼Ťwietnie przygotowany content – co┼Ť, czego oczekuje si─Ö obecnie od YouTube’a – tematyczno┼Ťci jak w TV ale lepszego wykonania i tzw. „mi─Ösa”.

Oczywi┼Ťcie mo┼╝ecie poddawa─ç w w─ůtpliwo┼Ť─ç sens tworzenia ww. wsp├│┼éczynnika czy uto┼╝samiania go z rzeczywist─ů korelacj─ů pomi─Ödzy liczb─ů subskrypcji a ilo┼Ťci─ů wy┼Ťwietle┼ä, aczkolwiek szeroko zakrojone badania prawdopodobnie mog┼éyby poprze─ç niekt├│re tezy.

 

4. Powstanie youtuber├│w

Kilku najpopularniejszych wymieni┼éem w poprzednim akapicie. Nie musz─Ö chyba omawia─ç kim s─ů tzw. youtuberzy. Ich popularno┼Ť─ç cz─Östo w┼éa┼Ťciwie nie wiadomo sk─ůd si─Ö bierze, ale r├│wnie cz─Östo jak rodzi si─Ö nowa „gwiazda”, r├│wnie cz─Östo powstaje „bia┼éy karze┼é” (vide Ôćĺ Ewolucja gwiazd).

YouTuberzy nierzadko jednak maj─ů pomys┼é na siebie i to bardzo dobry pomys┼é. O ich powodzeniu cz─Östo zale┼╝y tematyka, kt├│rej si─Ö podejmuj─ů lub spos├│b przedstawienia siebie b─ůd┼║ ┼Ťwiata. Im bardziej oryginalnie (co nie znaczy, ┼╝e g┼éupio = dobrze), tym wi─Öksza szansa na kolejne subskrypcje i na┼Ťladownik├│w. O na┼Ťladownictwie wspomnia┼éem ju┼╝ w punkcie 3 w jego pierwszej cz─Ö┼Ťci, z tym ┼╝e tam sugerowa┼éem raczej tw├│rc├│w, kt├│rzy chc─ů zrobi─ç co┼Ť lepiej, a nie plagiatowa─ç. Plagiaty na YouTubie raczej szybko staj─ů si─Ö hejtowane i nie mog─ů zaskarbi─ç sobie oczekiwanej popularno┼Ťci. O wiele lepiej „sprzedaje si─Ö” content oryginalny, rzeczowy i jedyny w swoim rodzaju. YouTuberzy mog─ů zosta─ç gwiazd─ů nie tylko internetu ale r├│wnie┼╝ rozpocz─ů─ç karier─ů w realu, jak np. Rados┼éaw Kotarski.

Na obecnym etapie rozwoju YouTube’a zostanie tzw. youtuberem ma nie tylko sens, ale jest wr─Öcz obligatoryjne. Je┼╝eli nie pod w┼éasn─ů mark─ů (imi─Ö i nazwisko, ksywka), to na pewno pod mark─ů, kt├│r─ů tworzymy, jak w┼éa┼Ťnie Planeta Fakt├│w. To w┼éa┼Ťnie autorskie kana┼éy ciesz─ů si─Ö najwi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů poza klipami video i pojedynczymi viralowymi materia┼éami. To ich tw├│rcy mog─ů m├│wi─ç o lojalno┼Ťci i oddanej grupie fan├│w. YouTuberzy wyrabiaj─ů sobie mark─Ö nie tylko ze wzgl─Ödu na popularno┼Ť─ç sensu stricto ale r├│wnie┼╝ doch├│d. Dzi─Öki zamieszczaniu reklam wci┼Ťni─Ötych w ich materia┼éy, zarabiaj─ů. I to nie ma┼éo. Sumy 5-cyfrowe (miesi─Öcznie) nie nale┼╝─ů do rzadko┼Ťci.

 

5. Monetyzacja własnych produkcji

Wspominaj─ůc o 5-cyfrowych sumach, nie spos├│b nie wspomnie─ç o monetyzacji. YouTube generuje zysk – nie tylko dla siebie ale i dla tw├│rc├│w. Reklamy umieszczone pomi─Ödzy cz─Ö┼Ťciami materia┼é├│w wideo tw├│rc├│w, pozwalaj─ů na generowanie zysku obu podmiotom, przy czym tw├│rcy dostaj─ů tylko cz─Ö┼Ť─ç. S─ů to jednak sumy, kt├│re pozwalaj─ů na po┼Ťwi─Öcenie ┼╝ycia zawodowego (dos┼éownie) wy┼é─ůcznie YouTube’owi. A musz─Ö jeszcze wspomnie─ç o dodatkowych profitach. Im popularniejszy jest kana┼é, tym wi─Öksza szansa, ┼╝e jego tw├│rca zacznie wsp├│┼épracowa─ç z markami. O tym pisa┼éem wi─Öcej kilkana┼Ťcie miesi─Öcy temu – przeczytacie o tym w tym artykule.

Według badań APYnews aż 29% polskich twórców zarabia na YouTube od 5000 do 10000 złotych miesięcznie.

A┼╝ 8% zarabia wi─Öcej ni┼╝ 25 tysi─Öcy, ale mniej ni┼╝ 50. Tak du┼╝a suma pozwala nie tylko bardzo zamo┼╝nie ┼╝y─ç ale r├│wnie┼╝ wydawa─ç cz─Ö┼Ť─ç zarobku na kolejne materia┼éy, tym samym nakr─Öcaj─ůc spiral─Ö dochodu.

Procent youtuber├│w, kt├│rzy przechodz─ů z tre┼Ťci online do realu i pracy w tradycyjnych mass mediach jest niewielki. Z tego miejsca na pewno chcia┼ébym wspomnie─ç o kanale Michael’a Stevensa – Vsauce, kt├│ry na stan obecny ma 12,5 miliona subskrypcji oraz blisko 1,3 MILIARDA wy┼Ťwietle┼ä film├│w ┼é─ůcznie. Michael skutecznie wykorzysta┼é w┼éasny talent do popularyzowania nauki i stan─ů┼é tu┼╝ obok takich gwiazd jak Adam Savage czy Jamie Hyneman by razem tworzy─ç eksperymenty naukowe.

 

6. Dramy, flame wary, dissy

YouTube to nie tylko ciekawy content i monetyzacja ale r├│wnie┼╝ prawdziwa wojna na s┼éowa lub…czyny! Tak, tak, cz─Ö┼Ť─ç youtuber├│w, zw┼éaszcza tych, kt├│rzy raczej streamuj─ů ani┼╝eli nagrywaj─ů regularne materia┼éy, prowadzi mi─Ödzy sob─ů wojny nie tylko na s┼éowa wpisane klawiatur─ů czy wymawiane do mikrofonu ale r├│wnie┼╝ na czyny (karalne) wykonywane fizycznie w spotkaniu face to face. Takie patologiczne zachowania to oczywi┼Ťcie margines ale zdarzaj─ů si─Ö i mog─ů mie─ç realne konsekwencje. Dla przyk┼éadu do┼Ť─ç popularny Rafonix, zosta┼é wyrzucony z sieci partnerskiej, kt├│ra pomaga┼éa mu promowa─ç jego wizerunek. Wszystko to sta┼éo si─Ö po serii kontrowersyjnych i obscenicznych zachowa┼ä z jego udzia┼éem.

Poj─Öcie dissowania si─Ö dotyczy najcz─Ö┼Ťciej samych youtuber├│w ale r├│wnie cz─Öste s─ů flame wary, czyli ostre s┼éowne sprzeczki pomi─Ödzy fanami poszczeg├│lnych kana┼é├│w czy nawet przypadkowymi komentuj─ůcymi. Cz─Östo wystarczy jeden komentarz, kt├│rego przekaz nie jest szeroko akceptowalny, aby wzbudzi─ç niech─Ö─ç wobec siebie i da─ç pow├│d do wytoczenia dzia┼é. Flame wary nie maj─ů absolutnie ┼╝adnego zastosowania, a ich toczenie si─Ö tu┼╝ pod contentem jakiego┼Ť tw├│rcy dzia┼éa niestety na jego niekorzy┼Ť─ç, tym samym nierzadko zmuszaj─ůc tw├│rc─Ö do sta┼éego lub czasowego wy┼é─ůczenia komentarzy.

Na YouTube spotka─ç mo┼╝emy si─Ö r├│wnie┼╝ z tzw. dramami czyli przeci─ůgaj─ůcymi si─Ö sytuacjami kontrowersyjnymi, kt├│re cechuj─ů si─Ö do┼Ť─ç szorstkim klimatem, nierzadko mowa tutaj o skandalach czy wpadkach youtube’owych gwiazd. Najcz─Ö┼Ťciej zwi─ůzane s─ů z personalnymi zarzutami jednego youtubera wobec drugiego. Co ciekawe, same dramy mog─ů sta─ç si─Ö przedmiotem wypromowania konkretnych kana┼é├│w czy os├│b, co tylko pokazuje „czego pragnie lud”.

 

7. Upublicznianie si─Ö gwiazd

YouTube to nie tylko miejsce dla os├│b, kt├│re chc─ů sta─ç si─Ö znane. To tak┼╝e miejsce wyra┼╝ania siebie dla tych, kt├│rzy zdobyli ju┼╝ mn├│stwo s┼éawy i tworzenie wideo do cel├│w promocji w┼éasnej osoby wcale nie jest im potrzebne. Wykorzystuj─ůc jednak YouTube’a jako miejsce komunikacji z fanami, z pewno┼Ťci─ů mog─ů w ┼éatwy spos├│b o sobie przypomnie─ç i zwyczajnie realizowa─ç si─Ö w kolejnym obszarze.

Przykładem ciekawie prowadzonego kanały gwiazdy jest kanał Cezarego Pazury, o którym fani (i on sam o sobie) mówi Wujek Czarek.

Innym przyk┼éadem jest, czym mo┼╝e raczej by┼é kana┼é Szymona Majewskiego, kt├│ry jeszcze dobr─ů dekad─Ö temu by┼é naprawd─Ö popularny. Z biegiem czasu jednak jego popularno┼Ť─ç gdzie┼Ť zanik┼éa, czy na YouTube szuka┼é swojej metody na reaktywacj─Ö?

Im dalej w las, tym wi─Öcej pojawia─ç b─Ödzie si─Ö na YouTubie os├│b ju┼╝ powszechnie znanych. Czy b─Öd─ů wykorzystywa─ç serwis w celach promocyjnych? Czy b─Öd─ů budowa─ç zupe┼énie inn─ů to┼╝samo┼Ť─ç? A mo┼╝e wejd─ů po prostu w zwyk┼é─ů komunikacj─Ö z widzami opowiadaj─ůc o swoim ┼╝yciu jak dobremu koledze? YouTube nie narzuca tre┼Ťci, kt├│r─ů mo┼╝na tworzy─ç, ale z pewno┼Ťci─ů „w cenie” jest naturalno┼Ť─ç i interesuj─ůcy przekaz, kt├│ry koreluje z licznym udost─Öpnianiem film├│w w internecie.

 

8. YouTube jako miejsce wolno┼Ťci…ale jak d┼éugo?

Pocz─ůtkowe filmiki wideo w serwisie YouTube z pewno┼Ťci─ů nie by┼éy niczym przemy┼Ťlanym. Ich autorzy chcieli si─Ö po prostu podzieli─ç czymkolwiek, co sami uznali za sensowne i na przyk┼éad zabawne.

Z czasem pojawia─ç zacz─Ö┼éy si─Ö kompilacje ┼Ťmiesznych kot├│w, czy upadk├│w ludzi na deskorolce, jeszcze p├│┼║niej popularne sta┼éy si─Ö materia┼éy wideo prezentuj─ůce konkretne sytuacje z ┼╝ycia i niewiele p├│┼║niej do gry wesz┼éy filmy w charakterze wideoblog├│w. Ich autorzy skupiali si─Ö na swoim ┼╝yciu i przedstawieniu w┼éasnych przemy┼Ťle┼ä. Nietrudno zgadn─ů─ç, ┼╝e wiele os├│b zacz─Ö┼éo porusza─ç tematy polityczne czy po prostu kontrowersyjne, jak rasizm, religie, wiar─Ö, spiski rz─ůd├│w pa┼ästw itd.

6 lat temu swoj─ů przygod─Ö z YouTubem zacz─ů┼é Anglik Paul Joseph Watson. Swojego rodzaju jeden z prekursor├│w krytyki politycznej i gospodarczej. W ostatnich dw├│ch latach jego popularno┼Ť─ç wzros┼éa gigantycznie, za spraw─ů cz─Östego krytykowania rz─ůd├│w w wymiarze „kryzysu imigranckiego” czy rozprzestrzeniania si─Ö Muzu┼éman├│w, kt├│rych nikt nie aresztowa┼é, mimo wyra┼║nego ┼éamania prawa. Watson stawia┼é i dalej stawia spraw─Ö jasno, nie bacz─ůc na krytyk─Ö wobec w┼éasnej osoby. By─ç mo┼╝e to w┼éa┼Ťnie dzi─Öki takiej osobie, na YouTubie powsta┼éo wiele innych kana┼é├│w, kt├│re opieraj─ů si─Ö na komentarzach nagrywanych wprost do kamery.

Serwis YouTube to marka kupiona kilka lat temu przez Google, a jak wiemy, Google potrafi szafowa─ç wynikami wyszukiwa┼ä, je┼╝eli te nie s─ů zgodne z tzw. poprawno┼Ťci─ů polityczn─ů. Mo┼╝na zatem obawia─ç si─Ö, ┼╝e wolno┼Ť─ç s┼éowa na YouTubie mo┼╝e zosta─ç ograniczona – niekoniecznie blokad─ů materia┼é├│w czy ca┼éych kont, ale na przyk┼éad automatycznym wy┼é─ůczeniem komentarzy.

 

9. Content według upodobań

Wr├│─çmy do przyjemniejszych temat├│w. YouTube jest pot─Ö┼╝ny. Ma ponad 1 300 000 000 u┼╝ytkownik├│w, zosta┼é zlokalizowany na 76 j─Özyk├│w, miliard godzin film├│w ogl─ůdanych jest ka┼╝dej doby! Szacuje si─Ö, ┼╝e w przeci─ůgu 8 lat od dzi┼Ť a┼╝ po┼éowa os├│b do 32 roku ┼╝ycia nie b─Ödzie ogl─ůda─ç telewizji, w┼éa┼Ťnie na rzecz YouTube’a.

Przygl─ůdaj─ůc si─Ö tym statystykom ┼éatwo zrozumie─ç dlaczego content by┼é, jest i b─Ödzie tak r├│┼╝norodny w tym serwisie. Musi trafi─ç do 1/5 populacji ca┼éego globu. W┼Ťr├│d sta┼éych u┼╝ytkownik├│w nie brakuje fan├│w zar├│wno filmik├│w prezentuj─ůcych st┼éuczki samochodowe, akrobacje cyrkowe, popisy kaskader├│w, wywiady, teledyski, relacje z koncert├│w, ca┼é─ů mas─Ö przer├│┼╝nych kompilacji czy tzw. prank├│w.

Content wed┼éug upodoba┼ä to jedna z najwa┼╝niejszych zalet tego serwisu. Mo┼╝liwo┼Ť─ç ustawiania kana┼é├│w, kt├│re powinny lub nie powinny wy┼Ťwietla─ç si─Ö nam po zalogowaniu, mo┼╝liwo┼Ť─ç tworzenia i usuwania sk┼éadanek i playlist muzycznych, kt├│re s┼éucha─ç mo┼╝emy ka┼╝dego dnia czy planowanie ca┼éego ci─ůgu filmik├│w, kt├│re chcemy obejrze─ç…to wszystko sprawia, ┼╝e na YouTubie mo┼╝emy czu─ç si─Ö znacznie lepiej ni┼╝ przed standardow─ů telewizj─ů:

  • ogl─ůdamy co chcemy
  • ogl─ůdamy kiedy chcemy
  • pauzujemy i przyspieszamy
  • tworzymy playlisty
  • jeste┼Ťmy informowani na bie┼╝─ůco o nowych filmikach naszych ulubionych kana┼é├│w
  • wchodzimy w dialog z innymi ogl─ůdaj─ůcymi czy samymi tw├│rcami

Powy┼╝sze stwierdzenia to tylko cz─Ö┼Ť─ç fakt├│w, kt├│re rzeczywi┼Ťcie zwi─ůzane s─ů z serwisem YouTube. Jego przewaga nad przestarza┼éym rozwi─ůzaniem jakim jest TV, a w┼éa┼Ťciwie program TV, jest oczywista.

Z biegiem czasu i rozwojem algorytmu, kt├│ry proponuje u┼╝ytkownikowi konkretne filmy, zmieni si─Ö na pewno zawarto┼Ť─ç, kt├│r─ů b─Ödziemy ogl─ůda─ç i zmniejszy si─Ö tym samym wsp├│┼éczynnik odrzuce┼ä zar├│wno filmik├│w jak i ca┼éych kana┼é├│w, kt├│re nas nie interesuj─ů lub zwyczajnie z┼éoszcz─ů.

 

10. Streaming

W wymiarze zmian komunikacyjnych, jakie zwi─ůzane s─ů z rozwojem YouTube’a, wa┼╝n─ů rol─Ö odgrywa streaming.

Relacje wideo na ┼╝ywo, nadawane cz─Östo z drugiego ko┼äca ┼Ťwiata sta┼éy si─Ö bardzo powszechne a przy tym popularne. Co wi─Öcej, sta┼éy si─Ö jeszcze skuteczniejszym sposobem na zarobek. Cz─Ö┼Ť─ç tzw. streamer├│w, czyli os├│b, kt├│re nadaj─ů na ┼╝ywo, oferuje mo┼╝liwo┼Ť─ç wykonania pewnych czynno┼Ťci lub zada┼ä w zamian za przekaz pieni─Ö┼╝ny, kt├│ry zliczany jest w czasie rzeczywistym. Streaming na YouTubie pozwala tak┼╝e na komentowanie tego co aktualnie widzimy na ekranie, zatem p┼éynna obustronna komunikacja jest jeszcze prostsza i szybsza ni┼╝ dotychczas.

Wad─ů streamingu w procesie komunikacji jest oczywi┼Ťcie jego nieprzewidywalno┼Ť─ç – nie tylko w sensie technicznym, ale tak┼╝e w sensie niespodziewanych sytuacji, kt├│re mog─ů zawstydzi─ç czy nawet upokorzy─ç streamera.

Faktem jest jednak┼╝e to, ┼╝e streaming upowszechni┼é si─Ö na tyle, ┼╝e wykorzystuj─ů go nie tylko youtuberzy „tradycyjni” ale tak┼╝e marki, organizacje czy instytucje kulturalne, co jest szczeg├│lnie cenne dla globalnej komunikacji, nastawionej na szybko┼Ť─ç i sprz─Ö┼╝enie zwrotne pod postaci─ů komentarzy, wytycznych czy wskaz├│wek.┬áPod tym linkiem mo┼╝ecie obejrze─ç relacj─Ö na ┼╝ywo z pok┼éadu z ISS kr─ů┼╝─ůcego 408 kilometr├│w nad Ziemi─ů.


Podsumowanie

12 lat w rozwoju ludzko┼Ťci to stosunkowo niewiele, ale w dobie internetu to gigantyczny odcinek czasu. YouTube ewoluowa┼é w tym okresie w znacz─ůcym stopniu, staj─ůc si─Ö platform─ů globalnej komunikacji, w ostatnich miesi─ůcach mocno stawiaj─ůc na streaming. Komunikacja poprzez YouTube to bardzo g─Östa mieszanka wiedzy, zabawy, rozrywki, nauki, informacji czy kultury. Przeplatanie si─Ö tysi─Öcy osobowo┼Ťci, pogl─ůd├│w i spojrze┼ä na ┼Ťwiat, pozwala ka┼╝demu z nas dopasowywa─ç tre┼Ťci do swoich upodoba┼ä. YouTube nale┼╝y do trzech najpopularniejszych stron internetowych na ┼Ťwiecie i nic wskazuje na to, aby w najbli┼╝szym czasie jaki┼Ť konkurent m├│g┼é go zdeklasowa─ç. Jest niezwykle interesuj─ůcym miejscem dla badaczy komunikacji interpersonalnej (tutaj w kontek┼Ťcie relacji tw├│rca – widz / widz – widz czy tw├│rca – tw├│rca) jak i dla badaczy trend├│w w zachowaniach u┼╝ytkownik├│w.

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

Za┼éaduj wi─Öcej z dzia┼éu Komunikacja

Polecam

Reklamy na czole i inne mniej znane formy marketingu

Ile musieliby wam zap┼éaci─ç aby┼Ťcie pozwolili wykorzysta─ç w┼éasne czo┼éo jako form─Ö poruszaj─ů…