16 tricków w wyszukiwarce - jak szukać trafniej w Google?

Google to bez dwóch zdań najpopularniejsza wyszukiwarka świata i najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w Polsce. W naszym kraju korzysta z niej ponad 95% użytkowników i nic nie wskazuje na to, aby trend miał się odwrócić. Użytkownicy microsoftowego Binga stanowią bardzo niewielki odsetek, który wynikać może na przykład z niewiedzy (korzystanie z domyślnego softu na komputerze - tj. wyszukiwarka Edge). Korzystanie z wyszukiwarki Google jest bardzo proste, ale cały proces szukania informacji, materiałów multimedialnych czy konkretnych plików można jeszcze bardziej usprawnić znając rozliczne operatory wyszukiwania Google oraz sztuczki, które potrafią niejednokrotnie zaskoczyć. Standardowe wyszukiwanie w Google wymaga jedynie wpisanie słowa lub słów do paska wyszukiwania, jednakże istnieją także metody zawężania wyników, które zbiorczo możemy nazwać wyszukiwaniem zaawansowanym. Oto część z nich, które mogą być dla Was pomocne.

Operatory wyszukiwania - wyszukiwanie zaawansowane w Google

Wyszukiwarka Google posiada zestaw operatorów wyszukiwania, które pozwalają szybciej znajdować pożądane wyniki przy użyciu prostych symboli w zestawieniu ze słowami, które zwyklibyśmy wpisywać bez wiedzy o ich istnieniu.

Jednym z search operatorów jest hashtag (#). Wpisanie go przed słowem (bez spacji) zwraca wyniki opatrzone tym symbolem. Najczęściej spotkamy się tutaj z wynikami z mediów społecznościowych.

Ta sama fraza (mandarynki) już bez hashtagu zwraca inne wyniki. W tym wypadku w TOP3 jest to dwukrotnie film oraz raz owoc.

Wpisywanie do wyszukiwarki Google fraz bez żadnych operatorów jest oczywiście najpopularniejszą metodą wyszukiwania.

Ciekawym przykładem jest korzystanie z operatorów fragmentarycznych. Tutaj zamiast konkretnego słowa lub nawet ciągu słów wstawiamy gwiazdkę:

zapytanie niedookreślone w Google Search

Dzięki użyciu gwiazdki możemy zapoznać się z wynikami, które wskazują na różne artykuły mające wspólny mianownik.

szukanie CV w Google Search

Powyższe zestawienie search operatorów to sztuczka dla osób zaawansowanych. Za pomocą zwykłego minusa oraz frazy "inurl" możemy wskazywać na ciąg znaków, który nie może pojawić się w adresie URL. Intitle z kolei wskazuje na zwrot, który musi pojawić się w tytule strony, a więc w tym co widać w kolorze niebieskim (link nieodwiedzony) lub fioletowym (link odwiedzony).

Przy pomocy kombinacji operatorów wyszukiwania zaawansowanego możemy mocno zawężać wyniki i odkrywać pliki, które przy standardowym wyszukiwaniu byłyby raczej nie do odnalezienia. W tym wypadku Google zwrócił mi listę stron, które w jednym z publicznych katalogów posiadają plik o nazwie meta (lub dosłownej) cv. Oczywiście niekoniecznie oznacza to, że pliki te miały mieć poufny charakter, aczkolwiek część spośród wyników tego rodzaju może takimi się okazać.

Andrzej Duda Google Search

Dzięki użyciu cudzysłowu oraz komendy site: wskazujemy wyszukiwarce na zwrócenie nam wyników z dokładnym wyrażeniem Andrzej Duda ale tylko takich, które znajdują się w domenie tvn24.pl.

Więcej o operatorach wyszukiwania zaawansowanego dowiecie się na stronach pomocy Google: tutaj oraz w tym miejscu.

Częstym przykładem poszukiwanego rozwiązania jest wyszukiwanie słów na stronie. Najprostszą komendą, która pozwala na szukanie słowa/słów w body strony to allintext:twoja_fraza. Dla przykładu, po wpisaniu do wyszukiwarki allintext:radek skowron, otrzymamy od Google wyniki, które zwrócą nam strony, które zawierają w sobie dokładnie te wyrażenie zamieszczone gdzieś w tekście na stronie (czyli niekoniecznie w title czy w URL). Wyszukiwanie słów na stronie jest znacznie prostsze (i szybsze) dzięki operatorom wyszukiwania Google.

operator wyszukiwania allintext google

Wyszukiwanie w social mediach

Google umożliwia zawężenie wyników wyszukiwania do rezultatów wskazujących na platformy mediów społecznościowych. Jako przykład możemy spróbować wpisać @radek skowron. Takie rozwiązanie nie będzie najdokładniejsze:

Radek Skowron w Google

Spróbujmy w ten sposób: @radekskowron.

szukanie w Google wyników z social media

Jak widać, teraz wyniki są bardziej zawężone: do Wykopu, githuba (niestety to nie jest portal social media) oraz do strony pobierającej wyniki z Instagrama. W przypadku powyższego zapytania, nie sprawdzi się wpisanie dokładnego zapytania, gdyż wyniki zostaną bardzo zawężone lub będą nieprawidłowe. Jeżeli jednak użyjemy zapytania, które jest bardziej generyczne, szybciej odkryjemy bardziej interesujące nas wyniki, np. po wpisaniu @truckers otrzymamy zupełnie inne wyniki niż po wpisaniu truckers. Zupełnie inaczej jednak prezentuje się sytuacja, jeżeli najpierw wskażemy medium społecznościowe a dopiero później dodamy naszą frazę, spójrzcie na ten przykład:

szukanie na twitterze

Powyższa metoda jest najskuteczniejszą do zawężenia wyników o social media w wyszukiwarce Google dla dowolnego zapytania. Działa dla Twittera, Instagrama, Pinteresta oraz LinkedIna,

Szukanie zaawansowane czyli advanced search w Google

W Google możemy korzystać z dwóch predefiniowanych zaawansowanych opcji wyszukiwania:

  • dla zwykłych zapytań
  • dla grafiki (o tym w dalszej części artykułu)

Szukanie zaawansowane w Google

Po wybraniu zaawansowanego wyszukiwania stron internetowych, przejdziemy do tego adresu.

Na miejscu czekają nas 2 sekcje podzielone odpowiednio na 5 oraz 8 opcji.

W sekcji szukania stron zawierających możemy wybrać:

  • opcję szukania wyników, które zawierają wszystkie wpisane słowa
  • wskazanie wyszukiwania adresów URL, które zawierają wyrażenie podane w dokładnie takiej formie (odmianie), jaką podaliśmy
  • opcję wyboru pomiędzy słowami, które wpiszemy do paska wyszukiwania
  • opcję pozwalającą wykluczyć dane słowa
  • liczby z danego zakresu

Sprawdźmy jak działają powyższe opcje:

Szukanie zaawansowane wskazanie opcji

wyniki wyszukiwania zaawansowanego

Pole, do którego wpisujemy swoje zapytania automatycznie przeniesienie dane z poprzedniego formularza do właściwego paska szukania.

Zauważcie, że wykorzystałem dwa kolejne operatory wyszukiwania: OR - wstawiany pomiędzy dwoma słowami, pozwalający na zwrócenie nam wyników dla obu zapytań, ale nie będących zestawionymi razem na stronie www; a także wyszukiwanie wg liczb z zakresu.

puma OR nike

Jest różnica pomiędzy OR a or. OR zwraca wyniki zarówno dla frazy 1 oraz 2, zaś or dla stron, gdzie frazy występują razem.

Sprawdźmy także jak działa wyszukiwanie według "liczb z zakresu". Dla lepszego efektu dołożyłem także frazę "dokładną".

wyszukiwanie liczb z zakresu w Google

Jak pokazuje powyższy przykład to ciekawa opcja np. dla osób poszukując danego modela auta z konkretnych roczników. Wystarczy, że w cudzysłowie zawrzemy frazę, zaś pomiędzy wielokropkiem interesujące nas lata.

Zawężanie wyników do...

Pod wspomnianym wyżej adresem www wyszukiwanie zaawansowanego w Google mamy również 8 opcji zawężania wyników.

  • według języka
  • według regionu
  • według ostatnio dokonanej aktualizacji
  • według wybranej domeny (Google ma tutaj na myśli rozszerzenia np. .net / .guru / .com / .pl / .de) lub witryny np. onet.pl
  • występowania haseł według sekcji na danym adresie URL
  • o filtr bezpiecznego wyszukiwania czyli SafeSearch
  • według typu poszukiwanego pliku
  • według prawa do użytkowania (licencji)

Sprawdźmy jak działania zawężanie wyników o typ pliku w przypadku już przytoczonego przykładu, samochodu marki Opel, model Kadett:

Wyniki zawężonego wyszukiwania w Google

Wybrałem frazę "opel kadett", którą chciałem wyszukać tylko na niemieckich domenach, a wynik miał być związany wyłącznie z plikami PDF. Rezultaty są dokładnie takie jak oczekiwałem. Przedstawiony został kolejny trick - szukanie według pliku czyli operator "filetype:".

Według możliwości Google'a filetype możemy używać do wyszukiwania plików graficznych, tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji, a nawet plików stanowiących rozszerzenie dla języka programowania np. C++. Szeroki wykaz dla operatora filetype dostępny jest tutaj. A tak wygląda kolejny przykład szukanie z wykorzystaniem powyższego operatora:

operator filetype

Pytania do Wujka Google'a - jak szukać w Google?

Większość z Was niejednokrotnie korzysta z wyszukiwarki Google, aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie. Stosujecie w takim wypadku zwyczajne pytania ze znakiem zapytania na końcu? Jeżeli tak - to bardzo dobrze. Algorytm wyszukiwarki potrafi je rozpoznać, co więcej - zawartość witryn, które dokładnie pokryją się pytaniem w warstwie tekstowej z Waszym pytaniem - prawdopodobnie wyskoczą jako pierwsze i prawdopodobnie będą najtrafniejsze.

ile kosztuje iPhone 8 Google Search

Pytanie znajdujące się w cudzysłowie informuje wyszukiwarkę Google aby zwróciła wyniki stron, w źródle których zadanie przez nas pytanie widoczne jest dokładnie w takiej formie. Jeżeli dobrze zadamy pytanie, trafimy na strony dokładnie na nie odpowiadające.

jak usunąć plamy z wina Google Search

Możemy pokusić się o szukanie odpowiedzi węziej. Tym razem chcemy aby dokładnie takie pytanie jak "jak usunąć plamy z wina" pojawiło się wyłącznie na stronach, które w adresie URL mają słowo "blog". Jak widać, tylko jedna strona zawiera taki wynik (będący niestety tylko zachętą do wejścia w inny link). Możemy wykorzystać również "pytania" w formie uproszczonej - czyli bez znaku zapytania, będące właściwie równoważnikiem zdania:

wschód słońca w Jakucku Google Search

Na tego rodzaju zapytanie Google zwróci nam wynik, który nie jest związany z żadną stroną internetową, a własnym systemem wyników.

Zero search results

Powyższe wynik to przykład tzw. zero search results, to jest wyników dla zapytań, które zwracają odpowiedź w dedykowanej ramce. Tego rodzaju wyniki otrzymamy bardzo często wtedy kiedy nasze zapytanie może otrzymać jedną jedyną odpowiedź, oficjalną i nie podlegającą dyskusji, np.

  • stolica Maroko
  • prezydent USA
  • ile metrów ma kilometr
  • pogoda na jutro
  • ile kilometrów do chin (rozpoznaje na podstawie IP)
  • rok założenia fiata

Zero search results są świetnym rozwiązaniem, kiedy poszukuje gotowej, szybkiej odpowiedzi, ale mogą być zmorą SEO-wców, którzy liczą na to, że ich praca przyniesie efekt pod postacią ruchu na stronie. ZSR może wyglądać nieco inaczej jeżeli nasze zapytanie ujmiemy w cudzysłów, wtedy poza wynikiem możemy nie zobaczymy niczego innego prócz ewentualnej reklamy:

Ciekawostka: dłuższe zapytania dokładne dla zero search results (w cudzysłowie) mogą nie działać w przypadku użycia operator OR. Możemy otrzymać 0 wyników.

Google matematyk

Jeżeli nie chcecie szukać kalkulatora w telefonie, albo chcecie przyspieszyć wasze obliczenia, wpiszcie działanie bezpośrednio do wyszukiwarki, także słownie. Googlowski kalkulator w ułamku sekund poda wyniki:

6 do potęgi 7 Google Search

Wystarczy słownie zapisać rodzaj działania aby natychmiast zobaczyć wynik.

1000 razy 1000 Google Search

Zamiast x możemy zwyczajnie napisać razy - Google doskonale nas zrozumie.

kalkulator Google Search

Mnożąc, dzieląc lub wykonując inne działania - używajmy spacji - tylko wtedy otrzymamy wynik działania matematycznego.

pierwiastek z 900 Google Search

Możesz zadać wyszukiwarce proste pytanie - z pewnością zna na nie odpowiedź. Przerobiliśmy proste równania. Co jednak powiecie na fakt, że Google potrafi wyrysować wykres funkcji trygonometrycznej? Wystarczy tylko ją zapisać, jak na przykładzie:

trygonometria Google

Kolory w Google

To nie wszystko. Google potrafi o wiele więcej. Z biegiem czasu wyszukiwarka staje się coraz bardziej zaawansowanym narzędziem...do wszystkiego. Po wpisaniu selektor kolorów będziemy mogli pobawić się paletą barw i znaleźć właściwe oznaczenie dla swojego projektu, np. RGB, HEX czy CMYK.

selektor kolorów

Konkurencja

Szukacie strony, która może być podobna lub konkurencja dla danego adresu? Wystarczy użyć nazwy domeny z przedrostkiem "related:", np. related:tvn24.pl. Wtedy otrzymamy takie wyniki:

Polish my english

W przypadku popularnych sformułowań lub słów, dla których stworzone zostały podstrony w dużych serwisach, Google może zwrócić nam polskie wyniki nawet wtedy, kiedy wpiszemy coś w obcym języku. Najlepiej działa to w języku angielskim:

water w Google Search Water, wasser, agua, eau - to po prostu woda. Niezależnie od wybranego języka, wyniki będą bardzo zbliżone.zapytania angielskie w Google Search

Znane tytuły (tutaj: film fantasy) dzieł sztuki w zapytaniu angielskim również zwrócą nam polskie wyniki.

W Google możemy również szybko sprawdzić tłumaczenie prostych słów i zwrotów, nie musimy nawet przechodzić do Translate, wystarczy zapytać w wyszukiwarce, np.:

tłumaczenie w Google Search

tłumaczenie ze szwedzkiego w Google Search

Google dobrze radzi sobie z językiem angielskim oraz kilkunastoma innymi (w tym właśnie polskim).

Szukanie obrazem w Google

Jeżeli chcemy znaleźć zbliżone do siebie grafiki lub odkryć więcej miejsc, na których dane zdjęcie zostało zamieszczone (np. w celu weryfikacji jego oryginalności), możemy skorzystać z opcji szukania obrazem w Google, wyszukiwarka zdjęć w sieci działa wyjątkowe dobrze, co więcej wzbogacana jest także o tryb uczenia maszynowego, potrafi zatem rozpoznać zdjęcia na podstawie ich zawartości. Oto co musimy zrobić:

szukanie zdjęciem

Pierwszy nasz krok to przejście do zakładki "Grafika" - prawy górny róg strony wyszukiwarki. Następnie klikamy w ikonkę oznaczoną zieloną strzałką. Po jej kliknięciu Google zwróci nam dwie opcje: wpisanie adresu URL lub wybranie pliku z dysku.

Wprowadziłem zdjęcie z dysku przedstawiające kota. Dla utrudnienia zadania wyszukiwarce, usunąłem oryginalną nazwę a także dane meta, w których znajdowały się m.i.n. słowa kluczowe i meta opis. Mimo to Google doskonale wiedział, że ma do czynienia ze zdjęciem kota.

Algorytm Google jako wyszukiwarki zdjęć w sieci wykorzystuje uczenie maszynowe, dzięki czemu potrafi odróżnić zdjęcie kota od zdjęcia psa czy żyrafy. Mimo moich utrudnień bezproblemowo rozgryzł z jakim zwierzęciem ma do czynienia, przedstawiając mi wyniki rozszerzone (z Wikipedii) dla zapytania "Kot domowy".

Zdjęcia/obrazy, które wykorzystujemy do wyszukiwania obrazem w Google często posiadają rozmaite znaczniki. Jeżeli wykorzystywane są w sieci dość często, Google zapamiętuje ich meta dane, dzięki czemu jest w stanie wskazać nam bardziej szczegółowe informacje po przesłaniu pliku do swojej wyszukiwarki:

Szukanie obrazem w Google

Wyszukiwarka podaje liczbę stron (wyników) zawierających dokładnie tę samą fotografię:

Wyniki wyszukiwania obrazem

Wyszukiwanie zaawansowane w Google grafika

Kiedy już znajdujemy się w Grafice, możemy przełączyć się na wyszukiwanie zaawansowane. Aby to zrobić należy kliknąć w opcję "Ustawienia", a dalej "Szukanie zaawansowane", widoczne na poniższym zrzucie:

zaawansowane wyszukiwanie grafiki w Google

Teraz znajdziemy się w takim miejscu:

zaawansowane wyszukiwanie grafiki

Zaawansowane wyszukiwanie grafiki w Google to nieco więcej opcji niż w przypadku wersji szukania standardowego. Do wyboru mamy między innymi proporcje obrazów, rodzaj kolorów, konkretny rozmiar, wyszukiwanie obrazu na konkretnej domenie, typ pliku (np. JPG, PNG, SVG czy ICO) czy wykluczenia słów. Jeżeli wykorzystamy opcje zaawansowane, te zostaną pokazane z wynikach wyszukiwania - są pogrubione.

wiadukt - szukanie zaawansowanej grafiki

W tym przypadku wyszukiwałem zdjęcia wiaduktu z Argentyny w formacie JPG w opcji formatu poziomego.

Wyszukiwarka zdjęć w sieci posiada filtry zawężające wyniki, które rzadko stosujemy, ale jeżeli naprawdę zależy nam na konkretnym zdjęciu, to łatwo będzie nam je znaleźć.

W kwestii szukania obrazów chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół. Google posiada wbudowany zapis wybranych przez Was zdjęć do specjalnie przygotowanych folderów (należy posiadać konto Google). Wszystko co należy zrobić aby obraz zapisać, to po jego kliknięciu wybrać opcję "Zapisz".

zapisywanie obrazów

Możemy następnie wybrać opcję, która znajduje się tuż obok: "Zobacz zapisane" lub wybrać ją z menu nad wszystkimi zdjęciami. Przeniesieni zostaniemy do swojego własnego katalogu, w którym tworzyć możemy listy:

zapisane zdjęcia w Google Search

Pokaż mi przeszłość

W Google możemy przeszukiwać nie tylko serwisy, fora czy blogi. Możemy również zajrzeć do własnej historii wyszukań. Jej aktywność jest tak długa, jak długo posiadamy własne konto Google, zatem osobom, które nie boją się spojrzeć wstecz polecam opcję "Moja aktywność".

W wyszukiwarce musimy przejść do opcji "Ustawienia", a następnie do "Historii".

historia my activity w Google Search

Po przejściu do Historii trafimy na stronę Aktywności:

my activity

Własną aktywność można przeglądać bardzo szczegółowo - według dni i godzin. Google spisuje dokładnie to, czego szukaliśmy, na jakim urządzeniu, w jakim trybie i w jakim miejscu swojej wyszukiwarki (tekst, grafika, mapy, sklep...).

Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę

Mapy Google jak zapewne wiecie, nieomylne nie są, ale i tak robią kawał dobrej roboty - mogą na przykład wskazać nam kilka rodzajów dróg do celu w kilka sekund.

W momencie gdy Google nie rozpoznaje naszego zapytania, zwraca nam komunikat o tym informujący. Jeżeli jednak część zapytania pokrywa się z jego bazą danych, możemy otrzymać ciekawe wyniki:

droga donikąd mapy Google

Niestety Google nie wie gdzie leży "nigdzie" ale za to zna bar muzyczny o nazwie zbliżonej do naszego zapytania.

Mapy Google mogą udzielić nam więcej informacji, kiedy wskażemy na lokalizację naprawdę istniejącą.

droga do Pekinu

Najkrótsza droga do Pekinu według Google Maps

Wskazanie drogi do Pekinu wymagało jedynie prostej, dosłownej prośby. Mapy Google'a zwracają wynik najtrafniejszy według własnej diagnozy, a tą jest lot samolotem.

Recenzje w Google

Filmweb, IMDB, a może YouTube - gdzie wystawić recenzję filmu lub serialu? Zaprezentowane opcje to nie wszystko z czego możesz skorzystać, Google również posiada własny moduł opiniowania, lajkowania oraz komentowania! O szczegółach swojego rozwiązania, Google pisze w tym artykule supportu. Abyśmy mogli znaleźć recenzje na temat jakiegoś programu TV lub filmu musimy przede wszystkim wpisać jego nazwę do wyszukiwarki. Zróbmy to na przykładzie:

lajki dla programów TV w Google

Jak widać, w polskiej wersji wyszukiwarki możemy jedynie zostawić "łapkę w górę" dla danej produkcji. Jak zatem znaleźć recenzje w Google? Musimy przejść do anglojęzycznej wyszukiwarki:

audience reviews Google

Teraz możemy nie tylko znaleźć recenzje wystawione przez użytkowników Google, ale także samodzielnie je dodać. Każdy lajk czy opinia będzie zapisywać się pod tym adresem: https://www.google.com/search/contributions.

Wyszukiwarka Google na stronie

Być może spotkaliście się już z tym rozwiązaniem, Google posiada również opcję zainstalowania wbudowanej wyszukiwarki do waszej strony internetowej. Google oferuje, jak samo twierdzi - "Wygodne wyszukiwanie na Twoich stronach". Aby móc tego dokonać, musimy przejść do kreatora wyszukiwarki Google.

Wyszukiwarka na stronie internetowej

Wybieramy opcję "Utwórz Twoją wyszukiwarkę", a następnie uzupełniamy pola:

  • Witryny do przeszukiwania
  • Język
  • Nazwa wyszukiwarki

Po kliknięciu "Utwórz" przeniesieni zostaniemy do podstrony, z której pobierzemy kod JavaScript ładowany asynchronicznie, który musi zostać wklejony do body w kodzie strony.

Szukanie w Google - podsumowanie

Przedstawione przeze mnie tricki to tylko część tego, co potrafi wyszukiwarka Google. Bardzo duże pole do popisu dają operatory wyszukiwania, warto zwrócić również uwagę na tzw. rich cards, czyli wyniki rozszerzone (np. z Wikipedii). Ilość wyników tego rodzaju, które zobaczymy po wpisaniu konkretnych zapytań będzie rosła. Szczególnie dostrzegalne jest to w USA, gdzie rich cards wyświetlają się po znacznie większej ilości zapytań, aniżeli w Polsce. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej, czekam na Wasze pytania w komentarzach.

Operatory wyszukiwania - co mówi nam Google?

Warto zauważyć, że Google dość lakonicznie podchodzi do tematu zaawansowanego szukania w swojej wyszukiwarce. W odpowiedzi na zapytanie "Google search operators" możemy trafić do wyniku pod tym adresem: https://support.google.com/websearch/answer/2466433?hl=pl. Jak łatwo zauważyć, Google ogranicza się tutaj tylko do 10 typów zawężonego wyszukiwania, a jak już wiecie - jest ich znacznie więcej. Joshua Hardwick na blogu Ahrefs informuje o 42, zaś Dr. Peter J. Meyers na blogu MOZ aż o 67.

Ostatnio zmodyfikowano: 5 sierpnia 2021