Evergreen marketing – zawsze aktualne metody promocji

Marketing
evergreen

Marketing internetowy nieustannie ewoluuje w skutek zmian w zachowaniu konsumentów, rozwoju technologii czy metod komunikacji. By dotrzeć do swoich odbiorców trzeba regularnie updatować swoje metody promocji. Czy oznacza to, że powinniśmy korzystać wyłącznie z aktualnych trendów odrzucając sprawdzone już metody? Nie, możemy wykorzystać evergreen marketing czyli metody promocji, które działają od lat i wciąż będą skuteczne.

Content

Zawartość naszych materiałów promocyjnych może mieć magiczną siłę oddziałującą na odbiorców jeżeli zadbamy o to, aby dopasować przekaz do tych, którzy interesują się tym, co oferujemy. Content czyli wszelkiego rodzaju materiał informacyjny może mieć zróżnicowany charakter ale zawsze celem jego produkcji powinno być dostarczenie w nim wiedzy, której oczekuje odbiorca: jak coś działa, do czego służy, jak zmieni to jego dotychczasową sytuację, w czym może mu w pomóc, w czym jest lepsze od konkurencji, czy niesie ze sobą wartość dodaną? Content związany jest z ww. pytaniami oraz innymi, pokrewnymi. Dobry content, którego jakość i zgodność z rzeczywistością jest stała i trwała określa się mianem evergreen content.

Prezentacja produktu i usługi

Więcej nie zawsze znaczy lepiej i wśród niektórych osób natłok danych i informacji może budzić niechęć. Nie sposób jednak nie zgodzić się z tym, że prezentowanie swoich produktów i usług ma wymierny wpływ na to czy odbiorca przekazu zostanie naszym klientem czy nie. By dobrze sprzedawać (de facto prowadzić działania marketingowe) musimy pamiętać, aby wskazać cechy szczególne produkty, przedstawić go w superlatywach oraz w jasny sposób zaprezentować czym jest i dla kogo jest.

Przewagi nad konkurencją

Unikalne cechy czegoś co promujemy pozwalają nierzadko zdystansować się od konkurencji. Jeżeli jesteśmy w czymś lepsi lub po prostu jesteśmy inni, możemy wzbudzać zainteresowanie i motywować konkurencję do podążania za naszymi ścieżkami. Wskazanie odbiorcom przewag nad konkurencją to naturalna taktyka umacniająca fundamenty marketingowe. Chociaż w rzeczywistości niektóre przewagi mogą być niemierzalne lub wręcz abstrakcyjne, trzymanie jasnego stanowiska względem swoich “feature’ów” jest zaletą.

Hasła i zwroty, które kojarzą się z marką

Wiele brandów (zwłaszcza o charakterze globalnym) w komunikacji marketingowej posiłkuje się hasłami i zwrotami, które stanowią integralny element wszelkich przekazów. Bywają hasła, które są niezrozumiałe, zbyt oględne czy generyczne. Dobre hasło pozwala jednak kojarzyć brand ze sobą i vice versa, a w niektórych sytuacjach może być kojarzone nawet z całą kategorią produktową. Hasło powinno wyrażać markę i stanowić niejako słowny przekaz tożsamości i wizji marki.

Uniwersalny język przekazu

Jedną z metod promocji w evergreen marketingu jest uniwersalny język przekazu. Jego cechą charakterystyczną jest zdolność do odpowiadania gustom większości osób, nawet jeżeli w sposób bezpośrednio nie są odbiorcą. Uniwersalny język przekazu jest wolny od żargonu, stosowania pojęć, które tylko chwilowo są na czasie, kontrowersji, agresji, przedstawiania światopoglądu, nalotów związanych z daną kulturą czy religią, wolny jest także od szykanowania innych podmiotów. Uniwersalność pozwala łatwiej utożsamiać się z marką oraz bardziej jej zaufać. Wiedząc, że marka nie wyklucza nikogo z grona swoich odbiorców łatwiej jest nam wyciągnąć rękę w jej stronę.

Widoczność w wyszukiwarce

Google posiada obecnie aż 86% udziałów w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych globalnie. Wiedząc, że właśnie ta marka jest liderem w swojej dziedzienie (i to od lat), nie sposób nie zastanowić się czy obecność strony internetowej odpowiadającej naszej strategii marketingowej nie jest konieczna. Oczywiście jest. To strona internetowa bardzo często jest miejscem, w którym dokonujemy konwersji. Dobra widoczność w wyszukiwarce pozwala nam przede wszystkim odnaleźć brand w gęstwinie informacji. Pozwala nam konkurować z otoczeniem i odpowiadać na pytania potencjalnych zainteresowanych. Na dobrej widoczności w wyszukiwarce właściwie nie tracimy, o ile tylko nie chcemy pewnych informacji ukryć. Wyszukiwarka pozwala nam generować organiczny ruch na stronie internetowej, a to może być przecież dopiero początek w obcowaniu z marką i zostaniu jej klientem.

Strona internetowa, która mówi wszystko

Nasza wizytówka, nasze miejsce styku z klientem i odpowiadania na jego potrzeby. Strona internetowa to must-have evergreen marketingu. Pozwala przedstawić informacje, zachęcić do zapoznania się z ofertą, skontaktować się z nami, przesłać formularz, dokonać zakupu, zapisać się do newslettera, wchodzić w interakcje z aplikacjami czy stawać się członkiem danej społeczności. Dla marketingu internetowego strona www to nierzadko core działań i wentyl bezpieczeństwa jeżeli nic innego nie zadziała, adres strony można przekazać nawet ustnie, więc jeżeli tylko posiadamy sprawny serwer, zawsze jesteśmy w stanie przekierować naszego odbiorcę do bezpiecznej dla niego przystani.

Opinie klientów, recenzje, testimonialsy

W promocji marki słowo tego, kto ostatecznie staje się użytkownikiem naszego produktu ma duże znaczenie. Może on bowiem być naturalnym, chodzącym nośnikiem dobrego słowa na temat brandu. Dlaczego zatem nie zadbać o to, aby gromadzić pozytywne opinie i dzielić się nimi ze światem? Im więcej, tym lepiej. Jeszcze lepiej, gdy pochodzą od osób, które cieszą się większą rozpoznawalnością niż sam brand, a tym bardziej estymą. Zamieszczanie opinii, recenzji czy referencji dotyczących działalności marki może pozwolić potencjalnemu odbiorcy na dokonanie decyzji: zaufać nam czy też nie.

Nagrody, wyróżnienia, certyfikaty

Podobnie jak opinie, także nagrody i certyfikaty mówią wiele o marce. Szerząc informacje o sukcesie brandu, pozwalamy zrozumieć audytorium, że marka działa prężnie, twardo stąpa po ziemi i na pewno nie stoi w miejscu. Jeżeli zatem tak jest, to w świadomości odbiorców ryzyko w skorzystaniu z jej oferty jest mniejsze już w przypadku marek, które nie mogą pochwalić się większymi osiągnięciami. Dla wielu osób nagrody, wyróżnienia i certyfikaty to również prosty wyznacznik jakości i rzetelności.

Podnoszenie jakości dzięki wskazówkom od klientów

Klient może polecić nas innemu klientowi, a ten kolejnemu. Łańcuch relacji pomiędzy klientami może przełożyć się na rozpoznawalność marki oraz jej obrót finansowy. Klienci również mogą stanowić element wspomagający dla naszej kampanii. To dzięki ich opiniom, wskazówkom, radom, krytycznym uwagom, zażaleniom, skargom możemy rozwijać nasz produkt, usprawniać go i modyfikować tak, żeby z każdą kolejną aktualizacją przyciągał do siebie kolejnych odbiorców. Dobrze skrojony produkt czy usługa pozwalają łatwiej gromadzić lojalnych klientów, a klienci, którzy dostrzegają zmiany, na które przecież mieli wpływ, znacznie chętniej staną się małym ambasadorem brandu. Wiedza klientów jest cenna i niezastąpiona, gdyż to oni jako bezpośredni użytkownicy produktu posiadają zróżnicowane uwagi bazujące na swoim doświadczeniu.

Customer experience

Odpowiadanie zadbanie o potrzeby naszych odbiorców to motor napędowy zaufania i budowania relacji. Te dwa elementy przekładają się na zwiększone zainteresowanie i potęgowanie szansy na korzystanie z oferty. Całościowe doświadczenia obcowania z marką pozwala odbiorcom wyrobić sobie swoje własne zdanie. Im lepiej traktujemy klientów, tym lepiej dla nas. Przez customer experience należy rozumieć cały szereg sytuacji, podczas których odbiorca ma kontakt z marką: przygląda się ofercie, korzysta z produktów, rozmawia z przedstawicielami, zgłasza problemy czy próbuje dowiedzieć się czegoś więcej niż udało mu się do tej pory. Zgrabne przebrnięcie przez ten proces to doskonały środek budowania pozytywnego wizerunku i skuteczny element promocji marki.

Research

Chociaż evergreen marketing związany jest z wykorzystywaniem metod promocji, którą są zawsze skuteczne, nie można zapominać, że są skuteczne dzięki researchowi. To dzięki niemu wiemy jakie triggery przestawić czy jak przemodelować komunikację, żeby nie schodzić z osiągniętego już poziomu. Research obejmować może wszystkie wcześniej wymienione elementy evergreen marketingu i jak najbardziej pozwalać marce ewoluować i pozwalać jej dostosowywać się do nowocześniejszego otoczenia.

Budowanie zaufania

Evergreen marketing ma bardzo duży związek z relacjami, lojalnością, utrzymywaniem wysokiego poziomu produktów i usług, które sprzedajemy czy uczciwym traktowaniem klientów. Dobrze skrojona strategia i trzymanie się w jej ryzach pozwala nieustannie dokładać kolejne cegiełki do fundamentów, na których opiera się zaufanie.

Ostatnio zmodyfikowano: 13 stycznia 2021

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.