Facebook beta – jak zmieni się najpopularniejszy portal społecznościowy

Social media
Facebook beta

Facebook od kilku miesięcy niektórym osobom pozwala testować wersję beta. Cechuje się ona odświeżonym designem oraz sporymi zmianami w layoucie. Jak wygląda Facebook beta i czy jest na co czekać?

Zmiany na Facebooku wprowadzane są stosunkowo rzadko, zaś zwykle ich wprowadzenie budzi dyskusje. Użytkownicy każdy nowy design mogą uznawać za kontrowersyjny, gdyż zmienia on to, do czego przez bardzo długi czas się przyzwyczajali. Dobry design obroni się jednak prostotą użytkowania nastawioną na poprawę wrażeń userów. Jak wygląda to w przypadku Facebooka beta? Kilkanaście tygodni temu otrzymałem możliwość testowania takiej wersji, wszystko co trzeba zrobić to wyrazić zgodę, jeżeli pojawi się nam odpowiednie powiadomienie. Po tej akcji, wersję beta wybieramy z rozwijanej listy opcji w prawym górnym rogu niebieskiej belki.

Wall Facebooka

Na pierwszy ogień trafia oczywiście wall czyli tablica użytkownika, to podstawowy element interfejsu stanowiący przepustkę do kolejnych. Zmiany dotknęły ułożenia lewego oraz prawego sidebara, a także głównej kolumny, która obecnie jest wycentrowana. Warto zwrócić uwagę na wyraźną zmianę w zastosowanych piktogramach, taki “miękki” i bardziej “okrągły” design to standard w wersji beta.

Facebook beta 2020 wall

Powiadomienia

Zmiany w powiadomieniach obejmują przede wszystkim zastosowanie nieco mniejszej ilości informacji dostępnej above the fold. Ikony avatarów znajomych, osób wykonujących interakcję na fanpage’ach lub inne zdjęcia w powiadomieniach, są teraz większe, bardziej wyraźne.

Facebook beta 2020 powiadomienia

Tworzenie

Zmianom uległa zawartość zakładki “Utwórz”. Facebook beta ujednolica szatę graficzną, powszechnie stosując okrągłe tła dla piktogramów, pozwala to w łatwiejszy sposób rozpoznać elementy klikalne, może być także bardziej przyjemne dla młodszych użytkowników, którzy przyzwyczajeni są do działania głównie na aplikacjach smartfonowych, gdzie zaznaczenie klikalności to jeden z podstawowych elementów budowania UI.

Facebook beta 2020 tworzenie

Fanpage

Fanpage są jednym z najbardziej istotnych składowych Facebooka. Zmiany wizualne mocno wpłynęły na obecny, nowy wygląd.

Facebook beta 2020 fanpage

W przypadku profilu, którym zarządzamy, informacje na temat profilu zostały scalone w kolumnie z bieżącymi postami. Po lewej stronie fanpage’a znajdziemy odświeżoną wersję zakładek. Zdjęcia w tle w wersja beta zostały zepchane na prawą stronę (wyśrodkowane w obecnej wersji). Zdjęcie w tle na profilu, którym nie zarządzamy, wciąż znajduje się na środku. W przypadku fanpage’y, które odwiedzamy, można odnieść wrażenie, że stały się rzeczywistymi stronami marek, niepokojące jest jednak przeniesienie wallu informacyjnego na prawą stronę (odbicie w poziomie w stosunku do bieżącej wersji), co może nie spodobać się użytkownikom.

Poniżej widzimy różnice pomiędzy bieżącą wersją profilu dla administratora, a wersją beta.

Facebook beta 2020 profil firmowy

Grupy facebookowe

Wersja beta wpływa wizualnie na niemal wszystkie elementy serwisu. Kolejnym z nich są grupy. Zmiany są bardzo wyraźne, wersja beta koncentruje się na tym, aby skupić uwagę użytkownika na dyskusji. Na grupach tablica dyskusyjna w dalszym ciągu znajduje się po lewej stronie ekranu, ale ważne zakładki z lewego sidebara znalazły się obecnie w górnym menu.

Facebook beta 2020 grupy

Delikatnie zmienił się również wygląd dyskusji w grupach:

Facebook beta 2020 komentarze

Eventy na Facebooku

Osoby korzystające z zakładki wydarzeń zdziwić się mogą, jak znacznej zmianie uległa ta sekcja serwisu. Eventy Facebooka wydają się być teraz bardziej przejrzyste i przyjemne dla użytkownika. Podział na kategorie wydarzeń jest w wersja beta wyraźny i jasny.

Facebook beta 2020 wydarzenia

Wyszukiwanie na Facebooku

Większym zmianom uległ również aplet wyszukiwania. Użytkownicy testujący wersję beta po wpisaniu zapytania otrzymują najbardziej relewantne wyniki, ale nie widzą filtrów dostępnych w bieżącej wersji. Dopiero po wybraniu typu wyników mogą wskazać dodatkowe opcje zawężenia wyników. Zmiana ta podyktowana może być na przykład słabym zainteresowania filtrowania wyników po stronie użytkowników lub chęcią uproszczenia podejmowania decyzji i wskazania użytkownikowi właściwej ścieżki docierania do właściwych rezultatów.

Facebook beta 2020 wyszukiwanie

Profil osobowy

Zmiany zobaczymy także na naszych profilach osobowych.

Facebook beta 2020 profil osobowy

W przypadku tej sekcji, Facebook postawił na skoncentrowanie się na użytkowniku. Nasze avatary w wersji beta są wycentrowane oraz otoczone przez minimalną ilość opcji, w odróżnieniu od wersji bieżącej. Wszystkie opcje nadal są dostępne, ale przeniesione zostały nieco niżej, poprawiając odbiór profilu jako całości.


Podsumowanie zmian – Facebook beta

Zmiany dostępne w wersji beta objęły więcej elementów, których w tym zestawieniu nie przytoczyłem. Design “nowego” Facebooka został wyraźnie odświeżony. Sprawia wrażenie cukierkowe, “miękkiego”, kojarzy się także z interejsem growym, co może być szybko zaakceptowane przez najmłodszych userów FB. Starzy wyjadacze mogą być zniesmaczeni nowym layoutem, z pewnością mogą być także nieco zagubieni podczas odszukiwania opcji, które “zawsze były tutaj”. Obecnie na pierwszym miejscu lądują kształty owalne i okrągłe, a głównymi kolorami stał się nowy błękit Facebooka, oraz powszechna biel.

Dynamika zmian na Facebooku na przestrzeni lat wydaje się być niewielka, a kolejne zmiany są nieuniknione. Facebook beta wydaje się być czymś więcej niż ewolucją, w dużej mierze to rewolucja, które może podzielić użytkowników na kilka obozów:

  • podoba mi się,
  • hejtuję,
  • hejtuję, ale muszę korzystać (np. praca),
  • nie podoba mi się, ale się przyzwyczaję.

Chciałbym i Was zachęcić do testów, niestety zaproszenia do tychże przyznawane są indywidualnie, polecam zatem sprawdzić stare powiadomienia, być może gdzieś w nich znajduje się magiczny link 🙂

Ostatnio zmodyfikowano: 24 lutego 2020

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.