Ile Polacy chcą wydawać na elektronikę?

Offtopic
Wydatki na elektronikę

Google to nie tylko wyszukiwarka, ale przede wszystkim wielofunkcyjny kombajn, który posiada wiele narzędzi właściwych dla różnych potrzeb. W zależności od tego co nas interesuje, część z nich możemy użyć do innych celów, takim może być wykorzystanie Google Trends do zgłębienia wiedzy na temat analizy skłonności zakupowych.

Google Trends dostarcza między innymi informacje na temat trendów wyszukiwania wskazanych przez nas zapytań: w danym okresie oraz w danym kraju. Może być zatem przydatny, aby dowiedzieć się, ile pieniędzy z własnego portfela użytkownicy Google z danego kraju chcą wydać na dany produkt czy na daną kategorię produktową. Oczywiście nie są to dane w pełni zgodne z rzeczywistością i nie obrazują sytuacji dokładnie taką, jaka ona jest, natomiast niewątpliwie mogą stanowić sugestie. Zaciekawiony kwestią produktów pewnej kategorii elektroniki postanowiłem sprawdzić jakiego rodzaju zapytania wysyłają do Google użytkownicy poszukujący jej produktów. To skłoniło mnie do nieco dłuższych i głębszych poszukiwań dających szersze spektrum wiedzy w obrębie preferencji finansowych Polaków.

Metoda działania była prosta, odnaleźć kategorię produktową z dziedziny elektroniki, która jednocześnie ma stosunkowo szeroką gamę cen: od niskich do drogich, a nawet bardzo drogich. Następnie do Google Trends wpisywałem nazwę tej kategorii wraz z dopiskiem „do {X} zł”. W ten sposób udało mi się dojść do kilku wniosków, które tutaj przedstawię, ale najpierw zapoznajmy się z przedmiotem analizy.

Słuchawki

sluchawki-200-zl
sluchawki-300-zl
sluchawki-400-zl
sluchawki-500-zl
sluchawki-600-zl
sluchawki-1000-zl
previous arrow
next arrow

Na powyższym przykładzie widać już obrazowo metodę analizy. Pozwala ona sprawdzić, czy w ogóle dane zapytanie cechuję się większym niż przeciętne zainteresowaniem (tu odsyłam do analizy ilości wyszukiwań np. w googlowskim Keyword Planner). Jeżeli wykres przedstawia jakieś dane, a dane te posiadają dużo zmian na krzywej, oznacza to, że zapytanie jest popularne, im więcej łamań na krzywej, tym większe zainteresowanie daną ceną. Powyższy slider pokazuje, że Polacy interesują się słuchawkami (ich rodzaj nieokreślony w tym przypadku) przede wszystkim w cenie do 100 oraz do 200 złotych (a zatem proste modele, raczej do podstawowej pracy, czasami do sporadycznego użycia; 1000 wyszukań / msc dla 100 PLN oraz 1300 / msc dla 200 PLN). Zainteresowanie słuchawkami w wyższej cenie systematycznie spada, aby przy cenie 600 złotych (90 wyszukań / msc) i więcej nie pokazywać się już na wykresie; nie oznacza to, że tego zainteresowania nie ma, ale jak sama nazwa narzędzia wskazuje — nie jest trendem.

iPhone

Telefon od Apple jest produktem drogim, z sezonu na sezon coraz droższym (cena 8000 zł już została przebita). Nic więc dziwnego, że poszukiwane są przez konsumentów także modele używane. Wyniki z Google Trends, które przedstawiłem poniżej to oczywiście zatem efekt wyszukiwania produktu z drugiej ręki (chyba nikt świadomie nie szuka nowego iPhone’a za 1500 PLN).

previous arrow
next arrow

Drony

Rynek dronów jest bardzo szeroki i bez problemu znajdziemy proste modele za kilkaset złotych, dla osób wykorzystujących drony do amatorskich produkcji wideo za kilka tysięcy, a profesjonaliści wydadzą za swój latający statek kilkadziesiąt tysięcy (a są i takie za 200k).

dron-1000-zl
previous arrow
next arrow

Powyższe dane mogą być zastanawiające, ale rozwiązanie braku trendów w nieco wyższych cenach jest dość proste. Na przykładzie tej kategorii produktowej widzimy, że pewne produkty wyszukiwane są do pewnego pułapu cenowego z prostego powodu: chęci posiadania danego produktu, ale niekoniecznie za „miliony monet”. Wiele osób chce mieć w domu pewien gadżet ale nie chce wydawać na niego dużej ilości pieniędzy, chociażby ze względu na fakt potencjalnego słomianego zapału do jego użytkowania. Drony mają gigantyczne spektrum cen, proste produkty to raczej zabawki, a droższe to już narzędzia pracy. Osoby, które chcą wydać na drona „do 3000 zł” są najpewniej bardziej świadomym ich użytkownikiem i mogą wiedzieć, czego dokładnie szukają, zatem wynik pod postacią, np. rankingu ich nie interesuje.

Lustrzanki

Nieco podobna sytuacja jak w przypadku dronów, spotykana jest w przypadku lustrzanek. Tutaj produkt z założenia kosztuje „nie mniej niż…” i właśnie to niż pokazane jest na grafice poniżej. Google Trends nie pokazuje niczego w niższym pułapie cen, ale też niczego w wyższym (znów: amator — profesjonalista).

Telewizory

previous arrow
next arrow

Z telewizorami sytuacja wygląda na dość prostą, Google Trends mówi nam, że Polacy nie chcą wydawać ten — zdawałoby się — jeden z podstawowych domowych produktów, zbyt dużo pieniędzy. Zdecydowanie najpopularniejszą wersją są telewizory do 2000 zł, ale szukane są również tańsze – do 1000 zł. Droższe niż 2000 złotych modele nie zdobywają serca użytkowników Google’a, co może po prostu oznaczać, że nie chodzi tutaj o znalezienie produktu drogiego przede wszystkim (a nie dobrego przede wszystkim), a raczej o znalezienie produktu w rozsądnym budżecie, który spełni minimalne (i wystarczające) wymagania.

Laptopy

Jednym z podstawowych produktów w pracy biurowej, ale także w pracy związanej z różnymi formalnymi obowiązkami (jak rachunki czy e-zakupy) jest laptop. Jego szerokie spektrum zastosowania (praca, obowiązki, nauka, hobby, gry czy relaks) stawia go na półce produktowych ważnych, no — przynajmniej dla pewnej grupy wiekowej konsumentów. Z tego też powodu informacje płynące z Google Trends są tak szerokie. Pokazują nam, że Polacy chcą kupować laptopy z różnego pułapu cenowego. Zarówno bardzo tanie modele (poniżej 1000 zł), w średniej stawce (2000-2500 zł) jak i droższe (dedykowane konkretnym zadaniom) – za około 4000 zł.

previous arrow
next arrow

W powyższym zestawieniu znalazły się również informacje na temat trendów w zakresie wyszukiwania laptopów w jeszcze wyższej cenie: do 5000 i do 10000 zł. Takie produkty w bardzo szerokiej ofercie również znajdziemy na rynku, ale brak trendu z narzędzia Google’a może nam mówić przede wszystkim to, że choć produktów tych jest wiele, nie są wyszukiwane na zasadzie intencji odnalezienia podpowiedzi co do zakupu. Budżet na zakup laptopa 5000 zł+ jest już duży, więc i użytkownik sprzętu może być bardziej świadomy i nie będzie opierać się na gotowych zestawieniach.

Smartfony

Podstawowe narzędzie komunikacji, a coraz częściej również pracy dla wielu osób. Spektrum cen tej kategorii elektroniki jest ogromny, znajdziemy setki modeli w cenie do 500 zł (a jak pokazuje Google Trends wyszukiwane są również tańsze, do 300 zł), jeszcze więcej w pułapie 501-1000, mnóstwo w pułapie 1001-2000 oraz sporo powyżej tej ceny. Na rynku znajdziemy również produkty powyżej 5000 zł, ale tutaj modeli jest już niewiele, a ich cena wynika właściwie z 3 rzeczy: a) nowy produkt flagowy topowej marki; b) najlepsze dostępne podzespoły i dużo wszystkiego, np. pamięci; c) nietypowy produkt, stanowiący (póki co) niszę na rynku, np. smartfon składany. Najwięcej modeli i parametrów do wyboru mamy w produktach do 2000 złotych, co pokazują również wykresy z Google Trends. Do tego pułapu cenowego znajdziemy wielu użytkowników szukających rankingów, zestawień i porównań, ale powyżej 2000 zł, a zwłaszcza 3000 zł już niewiele.

previous arrow
next arrow

Smartwatche

Produkt z segmentu elektroniki, który mocno zawojował rynek w ostatnich latach. Dzięki swojej przydatności i mnogości funkcji chętnie kupowane są także przez osoby, które dotąd niekoniecznie lubiły zegarki. Smartwatche mogą wyglądać jak normalny zegarek, ale informować nas nie tylko o godzinie czy dniu w kalendarzu, ale także o dziesiątkach innych rzeczy, a sparowane ze smartfonem służą nam za mały komputer, w którym także możemy wydawać polecenia wychodzące. Spektrum cen w przypadku tej kategorii produktowej jest duże, ale Google Trends jasno pokazuje nam, że Polacy na smartwatche chcą wydawać stosunkowo niewiele: od 100 do 400 zł. Wniosek może być z tego taki: smartwatche są chętnie kupowane ze względu na swoją przydatność i popularność, dlatego większość z nas chce je mieć, ale nie chcemy wydawać na nie zbyt dużo, gdyż przekraczają „bezpieczną” cenę a dają już za dużo niewykorzystywanych możliwości.

previous arrow
next arrow

Chociaż na rynku znajdziemy mnóstwo modeli smartwatchy powyżej 500 zł, a i mnóstwo nawet powyżej 2000 zł, to zainteresowanie budowane jest wokół modeli przystępnych cenowo, dających pewne bezpieczeństwo dla portfela. Gdy produkt tańszy się zepsuje lub nam nie przypasuje, rozczarowanie jest mniejsze.

Ekspresy

Na koniec produkt z innej kategorii, małego AGD. Ekspresy powszechne są zwłaszcza w firmach. W prywatnych domach stają się coraz popularniejsze, ale wciąż jest ich niewiele — wynikać może to z faktu, że znajdziemy ich kilka substytutów, choćby młynki do ziaren kawy czy ekspresy kapusłkowe a’la Dolce Gusto. Ekspres w gruncie rzeczy nie jest produktem tanim, a inwestycja właściwie albo się nie zwraca albo zwraca się po bardzo długim czasie lub w ogóle nie potrafimy tego oszacować. Google Trends informuje nas o ciekawej sytuacji. Polacy szukają porównań cenowych ekspresów, ale tylko do 500 złotych (czyli super podstawowe modele, a czasem wspomniane już substytuty). Droższe zestawienia są niszowe.

previous arrow
next arrow

Warto jednak wiedzieć, że chociaż Google Trends nie wskazuje żadnych trendów dla wyższego poziomu niż 500 zł dla ekspresów do kawy, to hasła te są wyszukiwane: ekspres do kawy do 1000 zł notuje 140 wysz./msc, ekspres do 1500 zł 110 wysz./msc, a ekspres do 2000 zł 50 wysz./msc. Ciekawostka, wolumen wyszukiwań wzrasta na wysokim pułapie cenowym, ekspres do 5000 zł wyszukiwany jest 110 razy w miesiącu.


Wnioski dla działań marketingowych

Powyższe informacje pokazują nam pewien zarys sytuacji związanej z preferencjami zakupowymi Polaków skłonnych do zakupów elektroniki (mała, większa, gadżety). Google Trends jest z jednym z narzędzi, które może nam podpowiedzieć jakiego rodzaju działania marketingowe można podjąć w digitalu, by poprawić kondycję sprzedaży w swoim e-commerce. Nie jest to oczywiście jedyne źródło wiedzy. Do zebrania szerszej wiedzy powinniśmy wykorzystać również dane dot. miesięcznych wyszukiwań danego hasła, a także jego sezonowości. Powinniśmy przeprowadzić również analizę intencji wyszukiwania, gdyż każde z haseł może zwrócić nieco inny wynik (chociaż z założenia {produkt} {x} do {y} złotych konotuje jasno: chcemy zobaczyć podpowiedzi pod postacią rankingów i zestawień). Jak wykorzystać zabraną wiedzę w działaniach digital marketingowych?

  • Możemy opracować szersze, dokładniejsze zestawienia i artykuły opisujące produkty w najbardziej pożądanych pułapach cenowych;
  • Możemy przygotować promocje, które będą dobrze widoczne, a związane z zakupem w produktach z pożądanego pułapu cenowego;
  • Możemy lepiej eksponować produkty z danego pułapu cenowego w sklepie;
  • Możemy wdrożyć strategię SEO na hasła najczęściej poszukiwane, a związane z podejściem produkt do … zł;
  • Możemy prowadzić działania PPC na produkty z poszukiwanych pułapów cenowych;
  • Możemy próbować budować strategię pożądania produktów z poziomu o 1-2 pułapy wyższego niż te, które notują trendy.

Powyższe pomysły to przykłady działań, które możemy wdrożyć w działaniach marketingowych, będą tym skuteczniejsze, im pełniejsza będzie nasza wiedza na temat tego, czego szuka i co chce kupić konsument.

Ostatnio zmodyfikowano: 10 października 2021

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, innowacyjnymi technologiami.