Kolory marketingu – logotypy agencji marketingowych

Kolory są wszędzie. Wywołują skojarzenia, pozwalają nam zapamiętać miejsca, osoby i wydarzenia. Przyprawiają o radość, smutek, nostalgię lub ekscytację. Pozwalają łatwiej przyswajać wiedzę, utożsamiać się z czymś czy rozpoznawać miejsca, obiekty czy sytuacje. Kolory mogą również stanowić wyróżnik, np. marki. Są jednym z elementów identyfikacji wizualnej i często wpływają na to czy coś polubimy czy też nie. Niniejszy artykuł stanowić ma wgląd w świat kolorów stosowanych w logotypach agencji marketingowych. To często właśnie one wskazują swoim klientom jaką kolorystykę stosować, a jakiej nie należy używać. Czy wśród szerokiej palety barw, którą tutaj przedstawię istnieją mianowniki wspólne?

Zbieranych danych

Aby zgromadzić optymalną ilość informacji na temat kolorów używanych w logotypach agencji marketingowych, pobrałem i skatalogowałem 500 z nich. Około 70% z nich to firmy mające swoją siedzibę w Polsce, natomiast pozostała część to firmy działające w Europie, USA czy Azji. Jako logotyp uznawałem znak znajdujący się na stronie internetowej opatrzony (w gigantycznej ilości przypadków) nazwą marki. W przypadku niemożliwości upewnienia się czy dany znak to faktycznie logotyp, korzystałem również z dodatkowego wsparcia pod postacią researchu na Facebooku, Instagramie czy w grafice Google. Dodatkową niepewnością była kolorystyka logo - nie zawsze można mieć bowiem pewność, że te na stronie internetowej są właściwe, zwłaszcza jeżeli w social mediach marki stosowane są inne kolory, a jeszcze inne znajdziemy w artykułach na temat firmy czy w Google grafika. W takim przypadku posługiwałem się logotypem ze strony www.

Na podstawie zebranych grafik, mogłem przygotować odpowiednie katalogi gromadzące logotypy w jednolitej (lub niemal zupełnie jednolitej) barwie lub posiadające kilka kolorów. Logotypy zawierające powyżej 3 kolorów oznaczyłem jako "kolorowe", a trójkolorowe nazwałem dokładnie tak jakimi się jawiły, np. biało-czerwono-czarne, biało-czarno-niebieskie czy szaro-zielono-niebieskie.

Kolory logotypów agencji marketingowych

Wśród mojego zestawienia można wyróżnić zarówno duże jak i małe zbiory. Do największych należą logotypy czarne (43 sztuki), biało-niebieskie (27 sztuk), białe (21 sztuk), czarno-czerwone (32 sztuki), niebieskie (36 sztuk) oraz kolorowe (24 sztuki). Znajdziemy również takie logotypy, które w aspekcie kolorystyki były jedyne w swoim rodzaju, np. pomarańczowo-brązowe, biało-różowo-czarne, żółto-zielone czy czarno-słomkowe.

Chociaż nomenklatura barw jest niezwykle szeroka, ja starałem się gromadzić logotypy w jak najbardziej uogólnionych zbiorach, bez stosowania zawężonych kryteriów i dokładnej analizy danego odcienia. Pozwoliło mi to skutecznie wyeliminować sytuację przygotowania ponad setki zbiorów, niemniej jednak w ostateczności w łącznym zestawieniu znalazło się aż 49 katalogów oraz 20 logotypów nie mających bratniej duszy (będących jedynym logotypem w swojej gamie kolorystycznej). W przypadku logotypów, które zostały sklasyfikowane w danej grupie, a zawierają bardzo małą ilość dodatkowego koloru, należy mieć na uwadze fakt, że kolor ten mógł nie być znaczący.

Aby uwypuklić cechy szczególne logotypów (np. zastosowanie białego napisu wraz z czerwonym sygnetem) dla wielu zbiorów zastosowałem szare tło. Dla zbiorów, których wszystkie elementy zawierały kolory napisu lub sygnetu w kolorze innym niż biały, zastosowałem standardowe białe tło. Oto jak prezentuje się zbiór gromadzący 500 logotypów agencji marketingowych z całego świata.

Ważne: moim celem nie było świadome przekłamanie w prezentacji kolorów logotypów agencji. Jeżeli kolorystyka nie zgadza się, może to wynikać z niepewności, o której pisałem już wcześniej.

Logotypy białe

Białe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czerwone

Białe logotypy agencji marketingowych

Logotypy niebieskie

Niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarne

Czarne logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-białe

Czarno-białe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-czerwone

Czarno-czerwone logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-niebieskie

Czarno-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-niebieskie

Biało-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-granatowe

Biało granatowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-biało-niebieskie

Czarno-biało-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy kolorowe

Kolorowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-zielone

Czarno-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-czerwone

Biało-czerwone logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-czerwone

Szaro-czerwone logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-różowe

Biało-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-różowe

Różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-różowe

Szaro-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czarno-różowe

Czarno-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy fioletowo-różowe

Fioletowo-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy fioletowe

Fioletowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy fioletowo-białe

Fioletowo-białe logotypy agencji marketingowych

Logotypy fioletowo-czarne

Fioletowo-czarne logotypy agencji marketingowych

Logotypy niebiesko-różowe

Niebiesko-różowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-pomarańczowe

Biało-pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy pomarańczowe

Pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy czerwono-pomarańczowe

Czerwono-pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-pomarańczowe

Szaro-pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy pomarańczowo-czarne

Czarno-pomarańczowe logotypy agencji marketingowych

Logotypy pomarańczowo-niebieskie

Pomarańczowo-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-szare

Biało-szare logotypy agencji marketingowych

Logotypy szare

Szare logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-czarne

Szaro-czarne logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-niebieskie

Szaro-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy czerwono-niebieskie

Czerwono-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy czerwono-niebiesko-czarne

Czerwono-niebiesko-czarne logotypy agencji marketingowych

Logotypy: szaro-zielono-niebieski oraz szaro-zielono fioletowy

Szaro-zielono-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy szaro-zielone

Szaro-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy niebiesko-zielone

Niebiesko-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy niebiesko-biało-zielone

Biało-niebiesko-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy zielone

Zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy biało-zielone

Biało-zielone logotypy agencji marketingowych

Logotypy żółte

Żółte logotypy agencji marketingowych

Logotypy żółto-szare

Żółto-szare logotypy agencji marketingowych

Logotypy żółto-czarne

Żółto-czarne logotypy agencji marketingowych

Logo żółto-niebieskie

Żółto-niebieskie logotypy agencji marketingowych

Logotypy cyjanowe

Cyjanowe logotypy agencji marketingowych

Dlaczego agencje marketingowe rzadko stosują nietuzinkowe połączenia kolorów?

Przede wszystkim ze względu o obawę, że niestandardowe podejście do brandingu przyniesie im niekorzyść. Potencjalni klienci wystraszą się nadmiernej przesady lub spotkają się z czymś na co "nie byli gotowi". Innym powodem może być świadomość problemu przeniesienia kolorystyki na całą identyfikację wizualną - w tym materiały promocyjne, obrandowanie gadżetów, biura, ciuchów itd.

Nietypowa kolorystyka to również ryzyko braku jakiejkolwiek konotacji z naszym kolorem. Pomyślcie czy jesteście w stanie podać kilka marek, które korzystają z koloru słomkowego? Albo z połączenia brązu z barwą pomarańczową? Albo używają koloru ciemnego cyjanu (a teraz pytanie: "a jaki to kolor?")? Najprawdopodobniej nie.

Jeżeli zapytamy o marki korzystające z koloru niebieskiego, czerwonego czy pomarańczowego - szybciej będziemy w stanie wskazać chociaż kilka z nich. Kolory "standardowe" to kolory bezpieczne - przede wszystkim sprzedażowo. Kolory "niestandardowe" nacechowane są pewną wątpliwością rodzącą się u potencjalnych interesariuszy.

Czy warto być innym niż wszyscy?

Dobór kolorystyki koniec końców nie powinien świadczyć o tym, jakie jest nasze podejście do klientów i jaki poziom usług reprezentujemy. Nawet najbardziej wyszukana mieszanka lub wręcz odpychające połączenie, nie musi przeszkadzać w budowaniu zaufania w stosunku do klienta czy promowaniu jego marki. Jeżeli chcemy się wyróżnić, jak najbardziej możemy stosować kolory stosowane rzadziej, wybierając jednak kilka z nich do naszego logotypu (a co za tym idzie, zwykle do identyfikacji wizualnej) powinniśmy pomyśleć o tym czy się nie gryzą i czy ich połączenie nie zakrawa już o kicz.

Kolory marketingu - trendy

Na dobrą sprawę trudno jest wskazać czy istnieją jakiekolwiek trendy w wyborze koloru dla agencji marketingowych. Niektóre z nich wybierają rozwiązania bezpieczne jak kolor niebieski, czerwony czy pomarańczowy. Inne decydują się na zgrabne mieszanki, które są szczególnie popularne wśród firm działających w marketingu (ale nie tylko) online - np. biel-zieleń-błękit. Agencje marketingowe raczej nie wybierają barw wskazanych przez Pantone jako kolory roku. W 2016 roku był to róż połączony z delikatnym błękitem, w 2017 zieleń "trawowa", w 2018 fiolet, a w 2019 kolor koralowy (zbliżony do różu).

Osobiście nie jestem fanem logotypów wielokolorowych, jakiegokolwiek połączenia z fioletem (i samego fioletu także), barw nijakich jak kolor słomkowy lub ciemny cyjan, a także barw wydumanych - platyna, złoto, brąz.

Dobrze zaś prezentują się logotypy czarne, czarno-białe czy biało-niebieskie. Są uniwersalne i mają (i miały) przed sobą długi żywot. Warto zwrócić uwagę na fakt, że większość logotypów czarnych pochodzi z agencji znajdujących się poza Polską. Czyżbyśmy bali się prostoty i minimalizmu?



Zobacz także: Kolory w branży IT.

Ostatnio zmodyfikowano: