Logo, które dosłownie przedstawiają nazwę marki

Offtopic
Dosłowne logotypy

Spośród milionów różnych logo związanych z markami z całego świata, jesteśmy w stanie wyróżnić bardzo niewielką ilość takich, które wyglądają dokładnie tak, jak nazywa się marka. Oto przegląd tych najpopularniejszych.

Istnieje możliwość, że mijając logo marek, o których będę pisał w niniejszym artykule, nawet nie zwracamy uwagi na to, że sygnet symbolizuje dokładnie to, co mówi nam nazwa marki. Logo tego rodzaju występują rzadko i nie każda marka jest w stanie takie stworzyć, gdyż najpierw jej nazwa musi brzmieć jak standardowe słowo, występujące w słowniku. Dla ułatwienia, prezentując znaki graficzne w tym artykule, będę posługiwał się słowem logo, chociaż w większości przypadków de facto prezentowane będą jedynie sygnety logo.

Android

Marka systemów operacyjnych na urządzenia przenośne, która w naszej świadomości istnieje od 2008 roku. Jej sygnet to dosłownie android, czyli robot przypominający swoim wyglądem człowieka.

Android

Apple

Logo marki Apple, która najbardziej znana jest ze stworzenia jednych z pierwszych smartfonów, które do dziś uznawane są za najbardziej popularne – iPhone’ów. Jabłko prezentowane przez Apple nie zawsze wyglądało tak jak teraz, a pierwsze logo marki było tak złożone, że spokojnie można było je traktować jako złożony rysunek.

Apple logotyp

Współcześnie logo Apple prezentuje się jak na załączonym obrazku – prosto, minimalistycznie, rzeczowo i przede wszystkim jest bardzo dosłowne.

Atom

Logo programu dla programistów (i nie tylko) do tworzenia i edycji kodu marki Atom przedstawia…atom – a właściwie jego wizualizację, ponieważ nawet najlepsze mikroskopy elektronowe nie mogą w pełni zobrazować jego formy (podobnie sprawa ma się choćby z odległymi galaktykami, które na grafikach są tylko wizualizacjami, a nie rzeczywistym zdjęciem).

Atom logotyp

Camel

Logo, które dobrze kojarzone jest przez palaczy. Dumnie kroczący wielbłąd to symbol marki papierosów. Logo przez ponad 100 lat działalności marki zmieniało się nieznacznie, a obecnie prezentuje się tak:

Camel logo

Cat Eye

Marka Cat Eye nie jest zbyt dobrze rozpoznawalnym brandem w Polsce. Firma specjalizuje się w produkcji akcesoriów dla rowerów, takich jak oświetlenie czy komputery rowerowe. Sygnetem marki są kocie oczy. Jeżeli usunęlibyśmy podpis spod sygnetu, z pewnością w 2-3 próbach moglibyśmy odgadnąć nazwę marki.

Cat Eye logo

Dropbox

Dropbox to jedna z największych platform to przechowywania plików w chmurze. Logo marki doskonale oddaje istotę nazwy. W dosłownym tłumaczenia oznacza pojemnik (skrzynkę) na przedmioty, które chcemy zdeponować. Logo Dropboxa świetnie to prezentuje:

Dropbox logo

Czerwony Krzyż

Czerwony Krzyż, a właściwie Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża z swoim logo posiada…czerwony krzyż. Co prawda większość osób może utożsamiać krzyż z nieco bardziej wydłużoną osią pionową, jednak krzyż Czerwonego Krzyża, to wciąż krzyż.

ICRC logo

Jaguar

Motoryzacyjna marka, znana z produkcji luksusowych samochodów w swoim logo ma – jakżeby inaczej – jaguara, rozjuszonego i właśnie gotowego do ataku ssaka z rodziny kotowatych. Sygnet jest nie tylko charakterystyczny dla marki jako element logo ale również jako element nadwozia. Sylwetka metalowego Jaguara osadzana była na przodzie maski starszych modeli samochodów tego brandu.

Lion

Lion w odróżnieniu od wcześniej omawianych marek, nie jest odrębną firmą. Jest marką batonów należących do Nestle. Charakterystyczny lew, które zdaje się być bardzo chętny do wyskoczenia z opakowania to nieodłączny element Liona od początku produkcji.

Lion logo

Little Trees

Wszyscy znamy te kolorowe choinki, które często wiesza się na wstecznym lusterku w samochodzie. W Polsce znane są pod nazwą marki “Wunder Baum”, ale w niektórych krajach (np. USA) występują jako “Little Trees” czyli dosłownie małe drzewka. Nazwa brandu w tym przypadku nie mogła być chyba bardziej adekwatna do prezencji produktu.

Little Trees logo

Windows

Logo jednej z najpopularniejszych marek świata – Windows – wielokrotnie ulegało zmianom. Były one związane głównie z pojawianiem się na rynku nowych wersji popularnego systemu operacyjne. Z biegiem lat logo ulegało modyfikacjom na rzecz minimalizacji – redukcji kolorów, krzywych, gradientów czy wypukleń imitujących efekt trójwymiarowości. Obecne logo Windowsa to jeden kolor i proste przedstawienie okienek (windows) składających się w jedno większe okno.

Windows logo 2020

Puma

Popularna marka odzieżowa, jak wiele innych brandów, transformowała swój logotyp, ale te prace realizowane były rzadko, a ostatnia większa modyfikacja miała miejsce 1971 roku. Od tamtego czasu logo przedstawiające skaczącą pumę trwa do dziś w niezmiennej formie. Warto zwrócić uwagę na fakt, ze logo Pumy jest podobne w swej konwencji do przedstawionego wyżej Jaguara. Jednocześnie dodać należy, że w przypadku odzieży, dopisek zawierający adres strony internetowej marki nie występuje.

Puma logo

Red Bull

Właściwie należy rozmawiać tutaj osobno o logo Red Bull Energy Drink oraz innych ze stacji Red Bull – te bowiem – np. Red Bull Racing – wyglądają nieco inaczej. Niemniej jednak charakterystycznym dla marki Red Bull jest byk, przede wszystkim “red bull” – czyli dosłowne uosobienie rozjuszonego ssaka.

Red Bull Energy Drink

Shell

Jeden z największych i najpopularniejszych sprzedawców paliwa na świecie. Sygnet w logo – czyli żółto-czerwona muszelka – jest bardzo charakterystyczna i dosłownie odzwierciedla nazwę brandu. Przez 120 lat działalności marki, logo transformowane było 9 razy (łącznie 10 wersji z obecną), a najnowsza pojawiła się w roku 1999. Warto zwrócić uwagę na fakt, że logo Shell przez lata ulegało stopniowemu uproszczeniu ale od początku pokazywało wyłącznie prostą formę muszli małży.

Shell logo

SoundCloud

Nazwa soundcloud to właściwie zestawienie dwóch słów występujących w języku angielskim: sound oraz cloud (dźwięk oraz chmura). Gdybyśmy chcieli dosłownie tłumaczyć nazwę ww. brandu brzmiałaby ona “dźwiękochmura” (vide -> “twarzoksiążka” -> Facebook) lub prościej i logiczniej “chmura z dźwiękami”. Serwis muzyczny SoundCloud, specjalizujący się w przechowywaniu oraz udostępnianiu utworów muzycznych (w dużej mierze artystów undergroundowych, zwłaszcza w początkowym etapie działalności), posiada proste ale świetnie łączące oba słowa logo. Obecność chmury jest jasno zasygnalizowana, natomiast dźwięk pokazano tak, aby uwypuklić widoczność fal dźwiękowych. Wyszła z tego jedna z najbardziej charakterystycznych kompozycji w świecie logo. SoundCloud od początku działalności, czyli od roku 2007, nie zmienił w znaczący sposób swojego logo. Początkowo występował jednak w odwróconej kolorystce, biała chmura prezentowana była na pomarańczowym tle.

Soundcloud logo

Target

Target czyli cel. Sama nazwa brandu będącego jednym z największym hipermarketów w USA daje wyraźną wskazówkę swoim odbiorcom (target!). “Waszym celem jest nasz sklep”. Target w ciekawy sposób zobrazował swój sygnet, którym od początku działalności brandu jest tarcza będąca oczywistą alegorią celowania. Logo od początku działania firmy (1962 rok) przedstawia tarczę. Bieżąca forma powstała w roku 2004.

Target logo

The White House

W moim zestawieniu pojawi się także logo interesujące ze względu na to, że nie promuje ani produktu ani usługi, ani żadnej działalności charytatywnej ani żadnej idei czy organizacji. Jest ciekawe ze względu na to, że stworzone zostało na potrzeby działalności i funkcjonowania obiektu jakim jest waszyngtoński Biały Dom (The White House). Siedziba amerykańskiego prezydenta jest na tyle znanym budynkiem, związanym z tak wieloma inicjatywami, że posiada swoją własną księgę znaku oraz oczywiście logo. Obecna jego wersja powstała w roku 2003, ale do sieci (na stronę www Białego Domu) trafiła w roku 2007.

White House logo

Ostatnio zmodyfikowano: 19 października 2020

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.