Prowadzenie LinkedIn – konto firmowe kancelarii prawnej

Social media
kancelarie prawne linkedin

Najnowsze dane LinkedIna mówią o ponad 590 milionach użytkowników na swojej platformie. W Polsce jest ich ponad 3 miliony i liczba ta stale rośnie. Dzięki wyszukiwarce LinkedIna, możemy sprawdzić także ilość profilów firmowych. Dla zapytania “kancelaria prawna” liczba ta wynosi 496. Osób związanych z tą frazą znajdziemy aż 17 158 (28.01.2019). To solidny wolumen danych do analizy. Jak prowadzić profil kancelarii prawnej na LinkedIn? O tym w niniejszym artykule.

Wyszukiwarka LinkedIn jest na średnim poziomie zaawansowania, ale daje możliwość korzystania z operatorów wyszukiwania typu boolean. Oznacza to, że możemy filtrować wyniki jeszcze przed ich zobaczeniem. I tak wyszukując kancelarii prawnych, które nie zostały opisane w sekcji “Branża” jako “praktyka prawna” rezultat 496 wyników zmieni się w 464. Im szersze zagadnienie tym więcej wyników. Kancelarie prawne na LinkedIn są coraz bardziej powszechne. Podstawowym zapytaniem zwracającym nam profile firmowe kancelarii prawnych jest to wyrażenie w mianowniku w liczbie pojedynczej.

Kancelarie prawne

 

Dla wielu z nich to najlepsza metoda promocji jeżeli chodzi o wybór medium społecznościowego. Dlaczego? O tym dowiecie się czytając dalej.

Dokumentowanie pracy

W odróżnieniu od profilu osobowego, profil firmowy powinien reprezentować przede wszystkim interes kancelarii prawnej. Oznacza to, że wszelkie treści udostępniane w ten sposób powinny być zgodne ze “stanowiskiem firmy”. Bardzo interesującym przykładem świetnie prowadzonego profilu kancelarii prawnej na LinkedIn jest Sadkowski i Wspólnicy.

sadkowski i wspólnicy

Sadkowski i Wspólnicy jest kancelarią prawną, która doskonale przeciwstawia się problemowi wielu firm działających w social mediach. “Co mamy wrzucać?“, “Nie mamy contentu“, “Nikogo to nie zainteresuje“. To dość często spotykane pytania osób, które nie są przekonane do działań związanych z komunikacją marki w mediach społecznościowych. LinkedIn jest jednakże platformą nastawioną na komunikację B2B, co pozwala praktycznie na starcie zauważyć, że nasze treści dotrą do osób potencjalnie zainteresowanych:

  • współpracą
  • pozyskaniem wartościowych informacjami
  • barterem
  • pozyskaniem kontaktów biznesowych
  • odszukaniem kontaktów będących “przepustką” do kogoś na wysokim stanowisku, na ogół będących trudno dostępnymi osobami

Nie ulega wątpliwości, że przykład Sadkowski i Wspólnicy to polski top kancelarii prawnych.

  • Zoptymalizowane “about”: jest.
  • Logo + background: jest.
  • Pracownicy przypisani do konta firmowego: są.
  • Zróżnicowany content: jest.
  • Obrandowane zdjęcia i grafiki: są.
  • Konsekwentność w postowaniu: jest.
  • Budowanie zaufania względem marki: jest.

To tylko podstawowe informacje na temat poziomu komunikacji marki na LinkedInie. Dzięki analizie profilu firmowego z zewnątrz nie uda nam się zweryfikować jak wiele leadów zostanie pozyskanych przez kancelarię. Możemy jednak zakładać, że im większa popularność profilu, im lepszy stosunek lajków do liczby obserwujących oraz im większa ilość share’owanych przez pracowników kancelarii postów firmowych, tym większa szansa na pozyskanie nowych kontaktów B2B czy zleceń. Kancelarie prawne mogą działać w wielu dziedzinach prawa, zatem zanim na poważnie wejdą do świata platformy LinkedIn powinny odpowiedzieć sobie na pytanie czy ich klientami są głównie osoby prywatne czy firmy. W pierwszym przypadku nie musimy zupełnie rezygnować z LinkedIna, ale z pewnością powinniśmy postawić na szerszą komunikację na profilu osobowym.

Komunikacja poprzez profil osobowy może wspierać komunikację marki. Powinniśmy z niej korzystać zwłaszcza wtedy, jeżeli jesteśmy właścicielami danego biznesu. Content podparty słowem właściciela kancelarii buduje jego autorytet, a jeżeli jest to osoba, która już posiada ugruntowaną pozycję przede wszystkim w branży (ale nierzadko także poza nią), to wzrasta zaufania do publikowanych treści, co przekładać będzie się na zdobycie większego zasięgu. Większy zasięg jest naturalnym motorem napędowym dla budowy popularności profilu na LinkedIn.

sadkowski wspólnicy-2

Na powyższym przykładzie (znów z kancelarii Sadkowski i Wspólnicy) widzimy jak różnicować można content na LinkedIn. Materiały o charakterze PR-owym to doskonały sposób na budowania zaufania względem marki. Takie treści zwykle cechują się wyższą liczbą wyświetleń, polubień, komentarzy.

Kolejnym ciekawym przykładem związanym z dokumentowaniem pracy kancelarii prawnej jest kancelaria PIERÓG & Partnerzy.

Kancelaria Prawna PIERÓG & Partnerzy

Kancelaria Prawna PIERÓG & Partnerzy

Tutaj spotykamy się z dość niecodzienną praktyką dosłownego dokumentowania pracy kancelarii. Informacje tego rodzaju, choć pozbawione grafiki, mogą być jednakże ciekawe nie tylko dla osób w jakikolwiek sposób związanych z branżą czy zainteresowanych ofertą. Jest to swojego rodzaju skrótowe case study. Co, kto, kiedy, za co i dlaczego.

Zaufanie względem kancelarii prawnej a jej pracownicy

Budowania zaufania wymaga czasu. Wymaga również stałego dowodzenia względem własnej jakości. W końcu czemu mamy zaufać, jeżeli nie jakości? W przypadku kancelarii prawnych doskonałym budulcem zaufania względem marki są jej pracownicy. Na poniższym przykładzie widzimy dobry sposób prezentowania materiału stworzonego przy udziale pracownika kancelarii:

jerzmanowski

Kancelaria podlinkowała profil gazety, profil prywatny prawnika oraz oczywiście artykuł, który wzmiankuje. Dodatkowym plusem takiego postu jest także obrandowanie grafiki, tutaj z wykorzystaniem zdjęcia prawnika – bardzo dobry pomysł. Z podobnych rozwiązań korzystają największe serwisy świata cieszące się dużą popularnością, dlaczego by zatem nie czerpać z nich inspiracji? 🙂 Chociaż branża prawna może się wydawać nudna i niedynamiczna, przedstawienie jej w mediach społecznościowych może nadać jej zupełnie nowych kolorów. Poniżej inny przykład budowania zaufania względem marki – również pochodzący z kancelarii prawnej Jerzmanowski:

jerzmanowski

Post ten stanowi dowód na solidną, długotrwałą, rzetelną pracę właściciela kancelarii. Publikacja wzmiankowana w poście z pewnością dotrze to właściwych osób także bez udziału LinkedIn, niemniej jednak wykorzystanie możliwości platformy aż prosi się, aby takim wydarzeniem się pochwalić. Wszystko co ugruntowuje pozycję brandu oraz jego pracowników na rynku, powinno znaleźć swoje miejsce na LinkedInie. Ważne jest przy tym, aby oznaczać osoby bezpośrednio związane z danym działaniem, ułatwia to ich identyfikację dla osób zainteresowanych nawiązaniem kontaktu czy przejściu do czatu prywatnego.

Podobny przykład – chociaż szerzej zaprezentowany, pochodzi z profilu firmowego kancelarii PIERÓG & Partnerzy:

Stosowanie kodeksu postępowania cywilnego w zamówieniach publicznych

Innym przykładem promowania kancelarii prawnej dzięki wiedzy i solidności jej załogi jest ten post pochodzący z profilu kancelarii Snażyk Korol Mordaka (wcześniej Snażyk Granicki & Partnerzy):

Snażyk Granicki

Po raz kolejny kancelaria informujemy o wydarzeniu, na którym pojawić ma się jedna z czołowych osób firmy. Na dobrze skrojonej grafice przedstawione zostały informacje na temat eventu, zdjęcie prelegenta, zaś w warstwie tekstowej – link do profilu osobowego.

Należy zauważyć, że profil firmowy może w ten sposób budować zaufanie względem marki, aczkolwiek za tym powinno iść również zaangażowanie zespołu. Osoby związane z firmą na swoich profilach powinny również publikować informacje na temat swoich sukcesów, jak na przykładzie poniżej:

Tomasz Snażyk

Promowanie strony internetowej

Część materiałów, które przygotuje kancelaria prawna nie musi znajdować się bezpośrednio w treści postu na profilu firmowym. Kancelarie (jak i wiele innych typów firm) zamieszczają linki do swoich stron www, na których w szczegółach można doczytać o tym, co zostało zapowiedziane w poście. Przykład pochodzi z profilu firmowego Kancelarii Czyżewscy.

 Czyżewscy

LinkedIn preferuje treści zamieszczane w obrębie swojej platformy. Jeżeli zatem post mieście się dozwolonej liczbie znaków (1300), warto zamieścić go właśnie tam. Jeżeli nie możemy zmieścić się w tym limicie możemy wykorzystać opcję dodania artykułu – działa ona jednak obecnie tylko na profilach osobowych. W takim przypadku limit znaków wynosi…około 125 tysięcy, przy takiej liczbie znaków udało mi się zapisać artykuł do wersji roboczej. Przy większej “wyskakiwał błąd”.

Coś tutaj zawiodło

LinkedIn to nie tylko pasmo sukcesów i nowych leadów. Zdarzają się także błędy i niewykorzystane możliwości. Spójrzmy na profil Kancelarii Prawnej Skarbiec:

kancelaria prawna skarbiec

Na LinkedIn znajdziemy 28 osób, które przypisały tę kancelarię jako swojego pracodawcę. Ciekawe, że jednym z nich jest Specjalista ds. marketingu i PR, który niestety nie wykorzystuje szansy promocji kancelarii, którą LinkedIn przecież daje:

skarbiec marketing

Nie byłoby w tym może nic dziwnego gdyby nie to, że profil specjalisty jest dość szczegółowy opisany względem pracy w kancelarii.

Profil osobowy to nie to samo co profil firmowy. Kropka. Zdarza się jednak, że napotkamy na profile kancelarii prawnych, które założone zostały jako konta osobowe.

venagroup

I tak, zamiast obserwujących gromadzą się kontakty, a nie na tym ma to polegać. Nie ma możliwości przerobienia profilu osobowego na profil firmowy i o tym trzeba wiedzieć przed rozpoczęciem komunikacji B2B na LinkedIn.

Chociaż na początku tego artykułu pisałem o kancelarii Sadkowski i Wspólnicy w superlatywach, także oni nie są bez błędów. Zapewne popełnili taki sam błąd jak Kancelaria Prawna VenaGroup i w początku swoich działań na LinkedIn przygotowali profil osobowy pod kątem aktywności firmowej. Profil istnieje do dziś:

sadkowski wspólnicy profil osobowy

Czego unikać?

Trudno znaleźć idealnie poprowadzony profil firmowy w dowolnym medium społecznościowym. Mniejsze omyłki i wpadki mogą się zdarzyć. Aby jednak ich uniknąć możemy stosować się do poniższych zasad:

  • Profil firmowy to nie profil osobowy – nie dzielimy się prywatnym zdaniem
  • Unikajmy nieprofesjonalnych grafik, szablonów graficznych, amatorskich przeróbek – jeżeli nie posiadamy profesjonalnej grafiki, zostańmy przy samym tekście, możemy jednak wykorzystać neutralnie wyglądające emoji, które zwrócą uwagę czytelników swojego walla, ale nie sprawią, że ktoś pomyśli o kancelarii prawnej jak o cyrku. Przykłady: ➡️✅🎯🖋🔍⚠️🕖
  • Nadmierne zagłębianie się w analizę kodeksów, paragrafów, ustaw itd. nie jest dobre. Ten temat lepiej zostawić na grupy dla prawników lub wiadomości prywatne. Treści publiczne powinny być oględnie zrozumiałe dla laików
  • Linkowanie do artykułów prawnych, w których nie znajduje się wypowiedź prawnika kancelarii, a które nie posiadają komentarza ze strony kancelarii. Jeżeli linkujemy do wiedzy “z zewnątrz” powinniśmy udzielić komentarza względem opisywanego zagadnienia
  • Nie traktujmy LinkedIna jak “kolejnego obowiązkowego social medium”. To miejsce bardziej elitarne niż Facebook i z całą pewnością bardziej elitarne niż Instagram, na którym ciężko o dobry marketing dla prawników. Jeżeli pomysłem na komunikację jest działanie 1:1 w stosunku do tego co robimy na FB, zmieńmy swoją strategię. LinkedIn uwielbia dobry, unikalny content i analityczne podejście do omawianych spraw
  • Jeżeli założyliśmy profil firmowy, korzystajmy z niego, profil dla samej wizytówki nie ma sensu
  • Nie zmieniajmy spontanicznie tonu oraz stylu komunikacji, lepiej trzymać się raz przyjętej ścieżki, pamiętając o tym, że warto podchodzić do komunikacji poważnie, z pewnością nie w sposób prześmiewczy, humorystyczny ale również nie bezpłciowy.
  • Nie publikujemy o tym, co nie ma związku z branżą lub działalnością kancelarii. Czy zdobędziemy lead, jeżeli przeważać będą zdjęcia z tzw. chill roomu? Potencjalni klienci kancelarii prędzej pomyślą, że prawnicy biorą pieniądze “za nic”.

 

Jak prowadzić profil kancelarii prawnej na LinkedIn? Dobre porady

  • Opracowanie strategii – bez tego przed dłuższy czas będziemy błądzić po omacku i szukać swojej ścieżki – szkoda byłoby to robić na oczach widzów, prawda?
  • Konsekwencja w działaniu – dobrym pomysłem jest research względem innych kancelarii prawnej i wytypowanie kilku pomysłów odnośnie contentu, na które nikt nie wpadł, lub które nieco trudniej zrealizować (np. ze względu na czas) ale cieszą się dużą popularnością
  • Udostępnianie materiałów PR-owych. Nagroda za miejsce X w rankingu? Wzmianka w artykule? Notka prasowa z udziałem prawnika z kancelarii? Książka autorstwa partnerów lub właściciela? Udział w ważnym wydarzeniu? To wszystko to doskonały sposób na udokumentowaniu sukcesów swojej kancelarii.
  • Komentarze na temat bieżących spraw interesujących opinię publiczną – wiele osób może docenić wypowiedź eksperta w danym temacie, jeżeli tylko poparta jest racjonalnymi argumentami
  • Promocja marki dzięki działaniu profilów osobowych. Czołowe persony kancelarii prawnej mogą wspierać budowanie zasięgów dzięki wykorzystaniu profilów osobowych – dobrym pomysłem jest nie tylko udostępnianie postów, ale również zamieszczanie krótkiego komentarza (spójnego jednak z polityką firmy).
  • Informowanie o konkretnych sukcesach na polu toczonych spraw – to rzadka praktyka ale dla osób specjalizujących się w wąskiej dziedzinie prawa, może być bardzo skuteczne.

Powyższe porady i informacje na temat działań kancelarii prawnych na platformie LinkedIn to tylko zalążek możliwości jakie czekają na prawników chcących promować swój biznes. LinkedIn to kanał B2B, pozwalający pozyskać kontakty z wielu sektorów i branż. Aby zwrócić ich uwagę na swoją działalność warto przygotować kompleksową strategię działań, które będą konsekwentne i przepełnione wiedzą poprzedzoną doświadczeniem. Z racji specyfiki branży, warto promować profil firmowy dzięki profilom osobowym oraz działać w drugą stronę. Nazwisko w świecie prawników (co widać na przykładzie nazw kancelarii) jest niezwykle ważne.

Warto wystrzegać się kilku potencjalnych błędów, o których napisałem wyżej, a także śledzić działania konkurencji. Czerpanie inspiracji nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie – pozwala nierzadko wypracować własny, ciekawy styl komunikacji.


Źródło danych – użytkownicy Linkedin: https://news.linkedin.com/about-us#statistics

Adnotacja: przedstawione profile firmowe wytypowane zostały na zasadzie czystego przypadku, w stosunku do działalności biznesowej ww. kancelarii pozostaję całkowicie neutralny.

Ostatnio zmodyfikowano: 4 grudnia 2019

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Załaduj więcej z działu Social media