
Przed Tobą wytyczne SEO, które bez problemu powinno udać Ci się wprowadzić na stronę. Trzymaj się ich, aby nie oberwać przy updacie.
Meta title
- zwięzły i na temat
- używaj nazw brandu oraz hasła przewodniego marki
- nie wpisuj słów kluczowych po przecinku
- trzymaj się liczby znaków, która pozwoli wyświetlać tytuł w całości w SERP
- tytuł to czynnik rankingowy, więc zastanów się co w nim wpiszesz 3 razy
Meta description
- meta desc nie jest czynnikiem rankingowym, ale pozytywnie może wpływać na klikalność, zatem wykorzystaj go jak dobrą reklamę
- jeżeli to pasuje – użyj emoji
- pisz meta description w odniesieniu do przeznaczenia URL, nikogo nie obchodzą frazy po przecinku dla URL /kontakt – zamiast tego wpisuj dane kontaktowe
- nie dubluj meta desc na stronie – jeżeli nie wiesz co pisać, pisz krótko ale wciąż na temat
Meta keywords
- nie stosuj – nie są czynnikiem rankingowym
- szkodzą reputacji i Twojemu wizerunkowi (jesteś brany za nieprofesjonalistę)
- ułatwiają wykrycie Twojej pracy innym firmom – wiedzą na jakie słowa się pozycjonujesz
- usuwaj z każdej strony, na której je widzisz
Nagłówek H1
- najważniejszy nagłówek na stronie
- możesz go użyć tylko raz dla każdej strony
- zadbaj o to aby był wysoko w kodzie źródłowym strony
- H1 wcale nie musi być dużo – w CSS możesz go zmniejszyć
- sprawdź czy webdeveloper nie otagował nagłówkiem H1 logotypu
- jeżeli na stronie są dwa nagłówki H1 (lub więcej) koniecznie usuń jeden z nich
- jest czynnikiem rankingowym, więc zadbaj o to, by zawierał słowo kluczowe
Nagłówek H2
- możesz użyć go wielokrotnie (co nie znaczy, że wyłącznie ten nagłówek)
- nie dubluj nagłówków H2
- zadbaj o to by były zwięzłe: 3-4 słowa maksymalnie
- zadbaj o to, aby w kodzie źródłowym strony był niżej niż nagłówek H1
- są czynnikiem rankingowym – mogą zawierać słowa kluczowe – ale nie muszą – na blogach wykorzystywane jako podtytuł kolejnego akapitu (tak jak tutaj)
Nagłówek H3
- oznaczaj nim mniej ważne elementy na rozbudowanej stronie
- może przeplatać się w hierarchii kodu źródłowego w nagłówkiem H2 oraz H4-6
Nagłówki H4, H5 i H6
- mało istotne nagłówki, rzadko stosowane
- jeżeli ich używaj zadbaj o to, aby były nimi oznaczone najmniej istotne bloki strony, np. elementy stopki
Zawartość strony
- zawsze unikalna – także w obrębie tej samej strony
- podzielona tematycznie – chcesz lać wodę? nie w SEO
- jeżeli nie wiesz o czym pisać, podglądaj strony konkurencji – na pewno wyciągniesz ciekawe wnioski
- postaraj się współpracować z firmą, której stronę pozycjonujesz – teksty będą znacznie bardziej autentyczne i bliższe tożsamości marki
- nie przesadzaj z długości ale unikaj też thin content – jeżeli tworzysz URL to nie zostawiaj go z jednym zdaniem – wyobraź sobie, że musisz przykryć minimum 80% powierzchni strony www, którą widzisz w danej chwili – puste bloki odpadają
- kolejne akapity nie muszą być oddzielane nagłówkami
- ważne zwroty możesz pogrubić lub podkreślić, ale pamiętaj, że wielu internautów traktuje podkreślenie jako link
Podział na podstrony
- nie wrzucaj wszystkiego do jednego wora – jeżeli zachodzi taka możliwość, przygotuj oddzielne podstrony oraz twórz strony “rodziców” i “dzieci”
- sprawdź czy meta tytuły, meta desc oraz zawartość nie powiela się w obrębie podstron na pozycjonowanej stronie
- zadbaj o to, aby z konkretnej podstrony można było przejść do innej – wykorzystaj menu, linki wewnętrzne, spis podstron pod tekstem, linki graficzne lub inne rozwiązanie
- możesz wykorzystać breadcrumbs – dzięki temu użytkownik będzie wiedział na jakim poziomie strony obecnie się znajduje
- nie pozostawiaj użytkownika bez instrukcji – jeżeli strony jest długa w swej objętości, na końcu tekstu zamieść linki odsyłające do innych ważnych stron i/lub stwórz wartościowe call to action
Linki wewnętrzne
- nie bój się ich stosować – dobrze wpływają na SEO, są również pomocne w nawigacji dla zdecydowanej większości użytkowników
- w obrębie własnej strony korzystaj raczej z linków nałożonych na frazy, nie podawaj pełnych adresów URL – nie wygląda to dobrze, sztucznie wydłuża content
- nie przesadzaj z linkowaniem wewnętrznym, zachowanej należyte proporcje, przyjmij, że w tekście o długości 300-400 słów raczej nie mogą pojawić się więcej niż 2 linki wewnętrzne (maksymalnie 3, jeżeli treść dzieli się znacząco w odrębnych akapitach)
- linkuj z bloga do oferty i produktów
- linkuj z produktów i oferty do poradnik i bloga, nie linkuj do aktualności
- do dobrego linkowania wewnętrznego możesz wykorzystać dział FAQ czy regulamin (stąd linkuj raczej podstrony nieofertowe)
- jeżeli prowadzisz bloga, linkuj między wpisami, duża ilość linków nie będzie szkodzić, jeżeli Twój artykuł jest długi
- nie nakładaj znacznika title na linki wewnętrzne, chyba że link jest bardzo długi i w skrócie chce opisać dokąd przeniesie
Optymalizacja zdjęć
- traktuj zdjęcia jako coś, co może pomóc zdecydować się na ofertę pozycjonowanej strony
- jeżeli masz wybór pomiędzy oryginalnymi zdjęciami, a zdjęciami ze stocka – wybierz oryginalne
- zmniejsz ich wagę, ale pamiętaj o zachowaniu jakości
- zadbaj o to, aby wstawić zdjęcie w około 2 x wyższej rozdzielczości niż pojawi się na monitorze – to pomoże zachować dobrą jakość na smartfonach i tabletach najnowszej generacji
- nigdy nie dodawaj zdjęć, do których nie masz praw autorskich – jeżeli nie posiadasz własnych zdjęć, korzystaj z płatnych lub darmowych stocków CC0, na stronie ofertowej nie decyduj się na stocki z licencją CC BY 2.0, 3.0 czy 4.0 – będziesz musiał zamieścić informację o pochodzeniu zdjęcia a nawet link – nie wygląda to profesjonalnie – z takiego rozwiązania możesz skorzystać na blogu
- pamiętaj, że zdjęcia ze stocków mają zerową wartość dla pozycjonowania – dzięki uczeniu maszynowemu Google jest w stanie je rozróżnić oraz zaklasyfikować – nawet dobra nazwa pliku, niska waga i znacznik alt nie pomoże ci osiągnąć wysokich pozycji dzięki takiej fotografii
- zdjęcia, które mają wartość dla SEO to zdjęcia własnej roboty lub wszelkiego rodzaju grafiki, które przygotowaliśmy samodzielnie – infografiki, wykresy, tabele, zdjęcia koncepcyjne, artworki itd.
- do każdego zdjęcia dodawaj atrybut alt – zadbaj o to aby był unikalny i naturalny – jeżeli na zdjęciu znajduje się czarny kot – znacznik alt powinien wyglądać tak “duży, młody czarny kot”, a nie “sklep zoologiczny” (jeżeli np. dodałeś zdjęcie do tekstu o karmach)
- zdjęcia, które mają małą paletę barw zapisuj do .PNG (wykresy, logotypy), te z dużą ilością kolorów do .JPEG
Przejrzysty kod HTML i CSS
- używaj znaczników zgodnie z ich przeznaczeniem
- nie używaj zdeprecjonowanych znaczników HTML (przestarzałych i niewspieranych)
- nie styluj każdego elementu śródliniowo – do stylowania służy CSS
- nie nadużywaj znaczników – lepiej dobrze posłużyć się stylowaniem niż np. sztucznie rozdzielać przestrzeń między akapitami
- jeżeli korzystasz z obcego kodu, postaraj się zachować spójność i nie twórz własnych rozwiązań – jeżeli to robisz, opisz w komentarzu czemu ma to służyć
- nie nadużywaj efektów i szerokiej kolorystyki, ogranicz paletę główną do 4 barw, jeżeli używasz efektów CSS zadbaj o jednolitość – przerost formy nad treścią spowalnia stronę
Szybkość strony
- w ujęciu on-page SEO skup się na optymalizacji zdjęć
- usuń nadmierną ilość efektów CSS
- ogranicz zawartość strony, by jej waga nie przekraczała 3MB