Dobrze zrealizowana strategia komunikacyjna to jeden z kluczowych elementów budowania marki. Dzięki rzetelnemu wywiązywaniu się z wcześniej przyjętych założeń oraz nieustannej analizie otoczenia i dopasowywania komunikatów do dynamiczniej zmieniającej się sytuacji, narracja może być skuteczna niezależnie od tego o czym mówimy, do kogo mówimy i jak na to reagują odbiorcy.
W niniejszym artykule zapoznamy się z wybitnymi taktykami tworzenia komunikacji i narracji, które pozwalają na tworzenie takiego obrazu marki, jaki tylko zechcemy. A wszystko to dzięki przykładom płynącym z medium cenionego przez fachowców za autentyczność, uczciwość, rzetelność, obiektywność, powściągliwość, a także wykluczenie wszelkiej manipulacji z otoczenia. Mowa bowiem o TVP.
11 praktyk, które zrobią z Ciebie doskonałego PR-owca, stratega czy spin doctora
- Haków na kogokolwiek, kto nie jest przychylny Twojej narracji, szukaj od początku działania marki. Skrupulatnie gromadź je, kataloguj, twórz drzewa i hierarchie powiązań, przypisuj właściwe punktacje za "tęgość" materiału. Pamiętaj o tym, że sztuka szukania haków wymaga żmudnej pracy, podczas której będziesz musiał zagłębić się nierzadko w materiały sięgające osiem pokoleń wstecz. Trud Twój będzie jednak Ci po stokroć wynagrodzony, a zasięgi wzrosną tak, że trzeba będzie przeskalować skalę.
- Bądź zawsze o krok do przodu w stosunku do swojej konkurencji, a najlepiej stwórz gotowe komunikaty, w których zupełnie przekreślisz argumenty tych, którzy próbują Ci zaszkodzić. Stwórz cały stos komunikatów i czekaj na właściwy moment, oczywiście pamiętaj o katalogowaniu.
- Jeżeli nie posiadasz argumentów, które zostaną przyjęte przez opinię publiczną jako uczciwe, wystarczające i godne, natychmiast przejdź do kontrofensywy i postaw na emocje, żal i zwykłe ludzkie nieszczęście. Pokazuj w jaki sposób ucierpieli Twoi pracownicy, jak dobrymi są ludźmi, jak wiele dobrego uczynili dla siebie, swoich kolegów oraz znajomych. To jest bardzo ważne, uczucia klientów i Twoich odbiorców będą tutaj drugorzędną sprawą. Ważne, abyś takie komunikaty przekazywał tak długo, aż atakujący Cię zapomną o co właściwie im chodziło. Na końcu możesz zamieścić czarno-białe zdjęcie przedstawiające bohaterów, to nie jest ważne jakich, muszą to jednak być bo-ha-te-ro-wie.
- Bardzo ważna jest dyskredytacja Twoich oponentów i konkurencji. Pamiętaj o tym, by zgromadzone wcześniej haki przekuć w rozbudowany materiał, który sprawi, że odwrócisz uwagę od spraw, o które ktoś Cię oskarża i skierujesz wzrok na przykre sprawy podmiotów, które bezzasadnie wskazują na Twoje błędy i porażki.
- Zwracaj uwagę na pozornie nieistotne elementy. Jeżeli chcesz pokazać swoją siłę, odwagę i dokumentować sukcesy, musisz pokazać rzeczy wielkie, odważne i niepozostawiające złudzeń. Pokaż, że to dzięki Tobie inni mają lepiej, że wiesz co należy zrobić, aby pokazać, że Tobie można zaufać i po wzięciu spraw w swoje ręce dowiedziesz, że wszystko jest pod kontrolą.
Źródło: businessinsider.com
- Każdy swój sukces dokumentuj i nagłaśniaj, organizuj konferencje prasowe wszędzie tam, gdzie się da, nawet jeżeli nikt inny nie wpadłby na taki pomysł, Ty się tym nie przejmuj i pokaż na co się stać. Nie zapomnij o tym, by podczas konferencji często używać takich słów jak "my", "nasze", "nasi", "dzięki nam", "za naszą sprawą" i tym podobnych. To pozwoli zapamiętać Twoim odbiorcom, że to właśnie Ty dowiozłeś sukces do mety.
- Zawsze znajdź miejsce na włożenie szpilki tam, gdzie najbardziej boli tych, którzy Ci dokuczają. Tutaj znajdziesz jeden z lepszych przykładów.
- Szukaj wsparcia tylko w tych osobach, które mają takie samy poglądy jak Ty. Osoby i firmy, które mają inne wizje i pomysły tylko Ci zaszkodzą. Nie warto bowiem dyskutować, wymieniać się doświadczeniami i krytycznie spoglądać na własne dokonania, przedsięwzięcia czy plany. W swoim otoczeniu potrzebujesz potulnych przytakiwaczy, który zawsze będą głosić prawdę, Twoją prawdę.
- Stwórz zestaw słów, które już "na wejściu" źle się kojarzą. Manipulacja, spekulacja, atak - te trzy słowa to tylko wierzchołek góry fantastycznych określeń, dzięki którym Ci, którzy knują przeciwko Tobie, będą mogli zostać sponiewierani. Naucz się używać tych słów przez wszystkie przypadki i nie bój się wstawiać je tam, gdzie stwarzają szansę na generowanie lepszych zasięgów.
Źródło: https://www.tvp.info/47561133/kolejny-atak-na-kaczynskiego-oparty-na-manipulacji-tym-razem-ws-faktury-za-wieniec
- Wróćmy do szkoły. Jeżeli wiesz, że Twoi przeciwnicy mylą się, zdyskredytuj ich sugerując, że ich wiedza jest niska, a fakty, które przywołują, a są esencją problemu, są zbędne. Ignorowanie tez, które są Ci przytaczane naprawdę nie ma znaczenia. Wszystko to, co musisz w tej chwili robić, to wywołanie lawiny śmiechu bazującej na podstawowych błędach u tych, którzy z Ciebie szydzą.
Źródło: https://www.tvp.info/47560850/czym-sie-rozni-objetosc-od-wagi-opozycyjni-politycy-i-dziennikarze-nie-wiedza
- Znajdź, stwórz lub wykreuj swojego pupilka, którego zawsze będziesz głaskać, będziesz go bronić i cytować, aż z czasem stanie się Twoim bogiem. Ty nakręcasz jego popularność, a on Twoją. Bądź gotowy na to, że znajdą się tacy, którzy zechcą go zaatakować, ale wtedy Ty znając wiele taktyk dobrej komunikacji, uderzysz tam gdzie zapiecze. W sferę rodziny, religii, wolnej niedzieli...Wtedy nie jest ważne co, kto i dlaczego zrobił, ale w jakich okolicznościach. Jeżeli pokażesz ludziom, że Twoi przeciwnicy niszczą fundamenty polskich obyczajów, wiedz, że jesteś wygranym.
Źródło: https://www.tvp.info/47553537/medialna-kampania-nienawisci-tvn-atakuje-jaroslawa-kaczynskiego-nawet-w-wielkanoc
Drogi Czytelniku, artykuł ma charakter humorystyczny. Powyższe taktyki i strategie stosuj w praktyce z zachowaniem zdrowego rozsądku.
Ostatnio zmodyfikowano: 10 października 2020