Sztuka komunikacji czyli propaganda sukcesu

Komunikacja
propaganda

Dobrze zrealizowana strategia komunikacyjna to jeden z kluczowych elementów budowania marki. Dzięki rzetelnemu wywiązywaniu się z wcześniej przyjętych założeń oraz nieustannej analizie otoczenia i dopasowywania komunikatów do dynamiczniej zmieniającej się sytuacji, narracja może być skuteczna niezależnie od tego o czym mówimy, do kogo mówimy i jak na to reagują odbiorcy. W niniejszym artykule zapoznamy się z wybitnymi taktykami tworzenia komunikacji i narracji, które pozwalają na tworzenie takiego obrazu marki, jaki tylko zechcemy. A wszystko to dzięki przykładom płynącym z medium cenionego przez fachowców za autentyczność, uczciwość, rzetelność, obiektywność, powściągliwość, a także wykluczenie wszelkiej manipulacji z otoczenia. Mowa bowiem o TVP.

11 praktyk, które zrobią z Ciebie doskonałego PR-owca, stratega czy spin doctora

  1. Haków na kogokolwiek, kto nie jest przychylny Twojej narracji, szukaj od początku działania marki. Skrupulatnie gromadź je, kataloguj, twórz drzewa i hierarchie powiązań, przypisuj właściwe punktacje za “tęgość” materiału. Pamiętaj o tym, że sztuka szukania haków wymaga żmudnej pracy, podczas której będziesz musiał zagłębić się nierzadko w materiały sięgające osiem pokoleń wstecz. Trud Twój będzie jednak Ci po stokroć wynagrodzony, a zasięgi wzrosną tak, że trzeba będzie przeskalować skalę.
  2. Bądź zawsze o krok do przodu w stosunku do swojej konkurencji, a najlepiej stwórz gotowe komunikaty, w których zupełnie przekreślisz argumenty tych, którzy próbują Ci zaszkodzić. Stwórz cały stos komunikatów i czekaj na właściwy moment, oczywiście pamiętaj o katalogowaniu.
  3. Jeżeli nie posiadasz argumentów, które zostaną przyjęte przez opinię publiczną jako uczciwe, wystarczające i godne, natychmiast przejdź do kontrofensywy i postaw na emocje, żal i zwykłe ludzkie nieszczęście. Pokazuj w jaki sposób ucierpieli Twoi pracownicy, jak dobrymi są ludźmi, jak wiele dobrego uczynili dla siebie, swoich kolegów oraz znajomych. To jest bardzo ważne, uczucia klientów i Twoich odbiorców będą tutaj drugorzędną sprawą. Ważne, abyś takie komunikaty przekazywał tak długo, aż atakujący Cię zapomną o co właściwie im chodziło. Na końcu możesz zamieścić czarno-białe zdjęcie przedstawiające bohaterów, to nie jest ważne jakich, muszą to jednak być bo-ha-te-ro-wie.
  4. Bardzo ważna jest dyskredytacja Twoich oponentów i konkurencji. Pamiętaj o tym, by zgromadzone wcześniej haki przekuć w rozbudowany materiał, który sprawi, że odwrócisz uwagę od spraw, o które ktoś Cię oskarża i skierujesz wzrok na przykre sprawy  podmiotów, które bezzasadnie wskazują na Twoje błędy i porażki.
  5. Zwracaj uwagę na pozornie nieistotne elementy. Jeżeli chcesz pokazać swoją siłę, odwagę i dokumentować sukcesy, musisz pokazać rzeczy wielkie, odważne i niepozostawiające złudzeń. Pokaż, że to dzięki Tobie inni mają lepiej, że wiesz co należy zrobić, aby pokazać, że Tobie można zaufać i po wzięciu spraw w swoje ręce dowiedziesz, że wszystko jest pod kontrolą.

    An-225 Mrija samolot transportowy
    Źródło: businessinsider.com
  6. Każdy swój sukces dokumentuj i nagłaśniaj, organizuj konferencje prasowe wszędzie tam, gdzie się da, nawet jeżeli nikt inny nie wpadłby na taki pomysł, Ty się tym nie przejmuj i pokaż na co się stać. Nie zapomnij o tym, by podczas konferencji często używać takich słów jak “my”, “nasze”, “nasi”, “dzięki nam”, “za naszą sprawą” i tym podobnych. To pozwoli zapamiętać Twoim odbiorcom, że to właśnie Ty dowiozłeś sukces do mety.
  7. Zawsze znajdź miejsce na włożenie szpilki tam, gdzie najbardziej boli tych, którzy Ci dokuczają. Tutaj znajdziesz jeden z lepszych przykładów.
  8. Szukaj wsparcia tylko w tych osobach, które mają takie samy poglądy jak Ty. Osoby i firmy, które mają inne wizje i pomysły tylko Ci zaszkodzą. Nie warto bowiem dyskutować, wymieniać się doświadczeniami i krytycznie spoglądać na własne dokonania, przedsięwzięcia czy plany. W swoim otoczeniu potrzebujesz potulnych przytakiwaczy, który zawsze będą głosić prawdę, Twoją prawdę.
  9. Stwórz zestaw słów, które już “na wejściu” źle się kojarzą. Manipulacja, spekulacja, atak – te trzy słowa to tylko wierzchołek góry fantastycznych określeń, dzięki którym Ci, którzy knują przeciwko Tobie, będą mogli zostać sponiewierani. Naucz się używać tych słów przez wszystkie przypadki i nie bój się wstawiać je tam, gdzie stwarzają szansę na generowanie lepszych zasięgów.

    manipulacja
    Źródło: https://www.tvp.info/47561133/kolejny-atak-na-kaczynskiego-oparty-na-manipulacji-tym-razem-ws-faktury-za-wieniec
  10. Wróćmy do szkoły. Jeżeli wiesz, że Twoi przeciwnicy mylą się, zdyskredytuj ich sugerując, że ich wiedza jest niska, a fakty, które przywołują, a są esencją problemu, są zbędne. Ignorowanie tez, które są Ci przytaczane naprawdę nie ma znaczenia. Wszystko to, co musisz w tej chwili robić, to wywołanie lawiny śmiechu bazującej na podstawowych błędach u tych, którzy z Ciebie szydzą.

    wyskok
    Źródło: https://www.tvp.info/47560850/czym-sie-rozni-objetosc-od-wagi-opozycyjni-politycy-i-dziennikarze-nie-wiedza
  11. Znajdź, stwórz lub wykreuj swojego pupilka, którego zawsze będziesz głaskać, będziesz go bronić i cytować, aż z czasem stanie się Twoim bogiem. Ty nakręcasz jego popularność, a on Twoją. Bądź gotowy na to, że znajdą się tacy, którzy zechcą go zaatakować, ale wtedy Ty znając wiele taktyk dobrej komunikacji, uderzysz tam gdzie zapiecze. W sferę rodziny, religii, wolnej niedzieli…Wtedy nie jest ważne co, kto i dlaczego zrobił, ale w jakich okolicznościach. Jeżeli pokażesz ludziom, że Twoi przeciwnicy niszczą fundamenty polskich obyczajów, wiedz, że jesteś wygranym.

    pupilek
    Źródło: https://www.tvp.info/47553537/medialna-kampania-nienawisci-tvn-atakuje-jaroslawa-kaczynskiego-nawet-w-wielkanoc

Drogi Czytelniku, artykuł ma charakter humorystyczny. Powyższe taktyki i strategie stosuj w praktyce z zachowaniem zdrowego rozsądku.

Ostatnio zmodyfikowano: 10 października 2020

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.