Twitter 2006 – 2020 – co się zmieniło?

Social media
Twitter 2006-2020 analiza

Twitter rozpoczął swoją działalność w 2006 roku. Od tamtego czasu niemal stale rośnie jego liczba użytkowników, obecnie osiąga ona około 330 milionów (wg Statisty). Jak zmienił się (i czy w ogóle) na przestrzeni niemal 14 lat? O działalności Twittera w niniejszym artykule.

Jak już podałem, serwis Twitter.com odnotował około 330 milionów zarejestrowanych użytkowników. Najbardziej dynamiczny okres wzrostu użytkowników notuje się na okres pomiędzy 2010 a 2014 rokiem. Od początku 2015 roku Twitter notuje wyraźną stagnację i przyrost nowych użytkowników jest widoczny znacznie mniej niż w innych social mediach.

użytkownicy Twittera 2010-2019
Źródło: Statista.com

Chociaż liczba 330 milionów w stosunku do 2,449 miliarda (Facebook) czy miliarda (Instagram) wydaje się pozornie niewielka, to wciąż jest to wolumen pozwalający generować spore przychody dla właścicieli platformy. Łączna suma przychodów Twittera wynosiła w 2018 roku ponad 3 miliardy dolarów, aż 2,617 miliarda pochodziło z usług reklamowania się na platformie.

przychody Twittera 2010-2018
Źródło: Statista.com
przychody Twittera z reklam
Źródło: Statista.com

Twitter był, jest i wygląda na to, że wciąż będzie jeszcze przez długi czas dochodową platformą social mediową, zatem należy spodziewać się, że mimo wyraźnej stabilizacji w aspekcie liczby użytkowników, będzie cieszył się płynnością finansową.

Jak zmienił się Twitter?

Twitter powstał w 2006 roku jak platforma społecznościowa, gromadząca osoby, które chcą komunikować się “tu i teraz”. Miał być miejscem wymiany informacji, poglądów, dyskusji – na tematy wszelakie. Z biegiem czasu stał się ważnym, o ile nie najważniejszym na świecie medium przekazującym informacje ze świata polityki i biznesu w trybie “live”. Media tradycyjne powoływały się i wciąż powołują się na doniesienia z Twittera, korzystając z niego jak z oficjalnego środka przekazu.

Twitter funkcjonuje już około 14 lat (styczeń 2020) i wiele wskazuje na to, że jego mniejsze transformacje obserwować będziemy cały czas. Początkowo Twitter był nieco bardziej kolorowy, zaprojektowany tak, aby znaleźć kompromis pomiędzy poważnym serwisem, a kanałem komunikacji “zwykłych obywateli”. Zwróćcie uwagę na hasło: “Twitter is a service for friends, family and co-workers to communicate and stay connected…

Twitter 2008 2017 2020

Powyższa grafika przedstawia zrzuty przedstawiające wygląd strony głównej serwisu (przed logowaniem / rejestracją) w latach 2008, 2017 oraz 2020. Z biegiem czasu Twitter unowocześniał swoją szatę graficzną, idąc za trendami minimalizmu i realizowania tylko kluczowych potrzeb użytkownika, ukrywając te mniej istotne czy wręcz nieużywane.

Twitter wydaje się być platformą minimalistyczną, jednak dla bardziej wprawionych użytkowników nie sposób nie zauważyć możliwości chociażby tworzenia Zakładek (ulubione Tweety), tworzenia List (ulubione profile) czy przeglądania Tematów (nowość na Twitterze zaprezentowana w listopadzie 2019). W jaki sposób funkcjonują Tematy, Twitter wyjaśnił na swoim blogu.

Przeciętny profil użytkownika w roku 2020 prezentuje się tak:

Twitter 2020

Serwis dostarcza nam nie tylko “wall” czyli przegląd Tweetów ze śledzonych przez nas profilów, ale informuje nas także o tym co jest w tej chwili popularne w naszym regionie, wskazuje również profile które warto obserwować (bazując na dotychczasowych danych z naszego profilu). Pozwala użytkownikom wyciszyć lub zablokować profile, daje również możliwość wpływu na częstotliwość wyświetlania się danego contentu (Wyświetlaj rzadziej / częściej).

wyświetlanie feedów

Twitter z biegiem lat wyrósł z platformy stricte social mediowej do platformy social newsowej, czyli do tego czego oczekiwali sami użytkownicy – to w końcu oni najmocniej wpływają na zmieniający się kształt e-gigantów.

Naturalnie aspekty społecznościowe w dalszym ciągu są zachowane na Twitterze, jednak w dużej mierze proces integrowania się w sieci społecznościowej tej platformy to mnogie dyskusje pomiędzy jednostkami. Popularność profilów (zwykle osoby, nie firmy) bierze się przede wszystkim z szeroko pojętej popularności w “realu” czy innych działaniach w internecie. Osoby czy marki, które stały się popularne dzięki Twitterowi również istnieją, jednakże fundamentem jest tutaj popularność zdobyta już wcześniej (np. w branży).

Spójrzmy na listę najbardziej popularnych profilów na Twitterze aby zrozumieć w czym rzecz.

najpopularniejsze konta na Twitterze

W czołówce znajdziemy osoby ze świata showbiznesu, sportu oraz polityki. Jeszcze lepiej widać to na danych pochodzących z Wikipedii. W pierwszej 50 pierwszym profilem brandowym (poza newsami i innymi social mediami) jest NASA (miejsce 42), dalej mamy Real Madryt (45 miejsce) oraz FC Barcelonę (50 miejsce).

Dla wielu marek Twitter nie jest najlepszym miejscem komunikowania się w sieci i chociaż komunikacja ta rzeczywiście odbywa się, generowane zasięgi i reakcje na posty są raczej niewielkie. Dla wielu brandów lepiej sprawdza się Instagram czy LinkedIn.

Marka Deloitte tym samym postem wygenerowała znacznie lepsze efekty na LinkedInie:

Deloitte

IKEA USA poszczycić może się lepszym efektami na Instagramie, gdzie grupa docelowa po prostu funkcjonuje.

post IkeaPowyższy post na Twitterze otrzymał tylko 10 serduszek, podczas gdy post na Instagramie został polubiony kilkaset razy.

Różnice możemy zobaczyć także w ogólnych statystykach:

Ikea USA

Profil IKEA USA ma 5,6 razy więcej obserwatorów na Insta niż na TT. Podobnie wygląda sprawa np. z marką ZARA:

ZARA Twitter Instagram

Profil Zary posiada aż 29 razy więcej obserwatorów na Instagramie niż na Twitterze. Dla celów wizerunkowych samo posiadanie profilu na Twitterze przez Zarę jest słuszne, natomiast publikacja niemal tego samego contentu, który dodawany jest na Instagramie – już mniej. Twitter nie jest społecznościową platformą dla wszystkich brandów. Nie każda marka się tam odnajdzie, jeżeli nie ma nic do powiedzenia.

Konta submarek na Twitterze

Twitter jest świetnym miejscem do komunikowania się dla marek, które posiadają submarki w kształcie, który nie pozwala na zintegrowanie komunikacji pod jednym szyldem. Z powyższego rozwiązania korzysta np. NASA, która w sumie posiada 7 profilów na Twitterze, każde na inny temat. Powyższe zastosowanie komunikacyjne znaleźć można również na LinkedInie (wykorzystanie showcase’ów), jednakże w przypadku tej platformy często ma to charakter jedynie wizerunkowy, niemal z obowiązku, aniżeli z poczucia misji.

Czego szukamy na Twitterze?

Według prostej analizy trendów twitterowych, łatwo dojść do wniosku, że użytkownicy tej platformy są zainteresowani przede wszystkimi tematami bieżącymi: ze świata polityki, sportu, gospodarki, a także życia celebrytów. Osobami, które są najbardziej popularne i cieszą się największym zainteresowaniem wśród fanów są tzw. liderzy opinii publicznej – politycy, dziennikarze, piosenkarze, artyści, twórcy oprogramowania, celebryci (tak) czy eksperci z danej dziedziny. Według Google Trends w Polsce w latach 2004 – początek 2020 najczęściej poszukiwaliśmy:

Twitter pl

Tak natomiast prezentuje się zestawienie z roku 2019:

Twitter pl 2019

Popularność Twittera w Polsce i na świecie

Lata świetności (chociaż przeczy temu liczba użytkowników, która jak już pisałem – rośnie) Twittera chyba już minęły. Szum wokół serwisu nie narasta, a sam Twitter traktowany jest przez wielu jako “miejsce dyskusji polityków i trolli”. Spójrzmy jednak jak prezentowała się popularność Twittera w wyszukiwarce Google w Polsce od początku funkcjonowania serwisu:

popularność Twittera w Polsce

Zainteresowanie Twitterem…cały czas rośnie – tak przynajmniej pokazują dane. Spójrzmy teraz na krzywą popularności w ojczyźnie serwisu – USA.

Twitter USA

Tutaj trend jest malejący, chociaż maleje powoli, robi to niemal niezmiennie od 2013 roku. Może to oznaczyć przede wszystkim ustabilizowanie swojej pozycji na rynku, bardzo mocną świadomość marki, ale także zmniejszenie popularności wśród użytkowników.

Podobny trend zaobserwować możemy w przypadku zestawienia pokazującego dane globalne:

Popularność wyszukiwania Twittera w Google na całym świecie

Tutaj również Twitter notuje spadek od 2013 roku, jednakże ostatni rok wskazuje na trend lekko rosnący.

Ciekawie wyszukiwalność Twittera prezentuje się w przypadku Wielkiej Brytanii, tam TT  w Google zdaje się być mniej popularny niż Instagram:

Twitter Instagram Zjednoczone Kiolestwo

Nie należy dać się jednak zwieść samym trendom. Liczba użytkowników Instagrama w UK przewyższa bowiem Twittera i wynosi ona blisko 24 miliony (wg Statisty), podczas gdy na TT znajdziemy około 14 milionów Brytyjczyków.

Z ciekawszych danych dotyczących Twittera warto zwrócić uwagę na ilość użytkowników przeliczoną na procent obywateli. W przypadku USA liczba ta wynosi 14,8%, w przypadku Japonii aż 28%, co czyni ten kraj liderem popularności w przełożeniu na liczbę mieszkańców. Bloomberg jako powód wskazuje tutaj przede wszystkim społeczne uzusy Japończyków. Są osobami raczej skrytymi, wolącymi wyrażać swoje poglądy cicho i bez rozgłosu w tradycyjnym ujęciu. Twitter pozwala im jednak docierać szerzej z komunikatami, nie pozbawiając ich jednocześnie fizycznego dyskomfortu podczas publicznego przemawiania. Warto zaznaczyć również, że Twitter jako prawdopodobnie najlepsze narzędzie masowej komunikacji podczas naturalnych katastrof (szybkie informowanie o przebiegu zdarzeń), znacząco wpłynął na popularność platformy wśród Japończyków po trzęsieniu ziemi w 2011 roku. Według serwisu Globalme liczba użytkowników wzrosła wtedy o 33%.

Wyraźny trend wzrostu Twittera zaobserwować możemy także w Chinach, który oficjalnie jest tam zablokowany. Zaznaczę jednak, że Google nie jest w Chinach siłą, tam prym wiedzie Baidu.

Twitter Chiny

Powszechne jest zatem korzystanie z narzędzi takich jak VPN, w celu dotarcia do możliwości logowania się i używania platformy. Mimo blokady, na Twitterze możemy znaleźć konta chińskich oficjeli, których to samo BBC naliczyło ponad 50.

Twitter – dla kogo?

Twitter jest społecznościową platformą dedykowaną przede wszystkim jednostkom. Doskonale sprawdza się dla osób, które prowadzą działania personal brandingowe, a także dla tych, którzy korzystają z platformy aby ułatwić szeroko pojętą komunikację.

Na Twitterze znajdziemy wiele świetnie prowadzonych kont brandów, jednakże ich oazą jest LinkedIn. Komunikacja wśród kont personalnych opiera się na dyskusjach na tematy bieżące, podobnie ma to miejsce w przypadku kont firm (zwykle firmy średnie oraz duże). Komunikaty, relacje z targów, konferencji, kongresów, zjazdów, rozdania nagród – słowem: PR. To najlepiej sprawdza się w przypadku profilów brandowych: dbanie o wizerunek marek, prezentowanie nowości, stałe informowanie o zmianach czy sukcesach.

Z Twittera z powodzeniem niemal z pewnością dobrze nie skorzystają firmy nastawione wyłącznie na relacje B2C, ich miejscem komunikacji pozostanie Facebook czy Instagram. Twitter z biegiem lat rozwijał się w stronę platformy social newsowej i w chwili obecnej stanowi praktycznie definicję tego pojęcia. Wall newsowy, tematy, popularne hashtagi, podpowiedzi dotyczące obserwowania, to wszystko pozwala wskazywać na fakt, że Twitter buduje swój własny styl social mediów i zmierza w kierunku, o którym pisałem w artykule na temat trendów w social mediach w 2020 roku – rozgraniczenia mediów społecznościowych ze względu na grupę docelową. Co więcej, Twitter w najbliższych miesiącach i latach może nawet nieco utracić swój dwutorowy przebieg komunikacji nadawca-odbiorca (pętla) na rzecz zintensyfikowanego komunikowania się wyłącznie po stronie twórcy (właściciele popularnych profilów) bez większego odbioru po stronie obserwatorów.

W obecnych czasach reakcją jest także zwykły lajk czy serduszko (pamiętajmy o tym), wchodzenie w dyskusje wiąże się przecież nie tylko w jednym komentarzem ale i z kolejnymi, a coraz mniejsza liczba osób chce to robić.

14 lat zmian Twittera

Ewolucja Twittera jest wyraźna, chociaż jego core został zachowany. Początkowo Twitter przeplatał poważne wątki z cringem (duża ilość rejestracji osób, które chciały korzystać z TT jak z Facebooka), obecnie serwis ten to często źródło wiedzy. Faktem jest, że sięgamy po Twittera jak po codzienną gazetę, aby poznać newsy, dowiedzieć się co nowego w polityce, gospodarce, jakie update’y czekają nasze ulubione aplikacje czy co dzieje się aktualnie w sporcie. Twitter świetnie sprawdza się zarówno w tradycyjnym www jak i w aplikacji. Jego prezentacja cyklicznie się zmienia (obecnie nie jest najwygodniejsza w stosunku do lat poprzednich) ale charakter w gruncie rzeczy pozostaje ten sam.

Ostatnio zmodyfikowano: 21 lutego 2020

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym związany od 2014 roku. Specjalizuje się w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.