
Karta Na czasie w serwisie YouTube to lista popularnych w ostatnich kilku lub kilkunastu dniach materiałów wideo. Amatorskie filmiki czy profesjonalne produkcje? Przypadkowi autorzy czy dobrze kojarzone sylwetki twórców? Krótkie, spontaniczne materiały czy długo planowany content? Co jest popularne na YouTube w europejskich krajach? O tym w tym artykule.
Na czasie to przegląd maksymalnie 50 materiałów wideo, który w ostatnich dniach są popularne w danym kraju. Dokładna ilość filmów znajdująca się w zestawieniu jest zmienna, w niemal każdym kraju jest to jednak ilość między 45 a 50. Są jednak wyjątki, Liechtenstein (niewielki kraj) filmów w Trending posiada zaledwie 30.
W moim małym badaniu średnia w 38 analizowanych europejskich krajach wyniosła 47.8. W Polsce filmów trendujących było 50. Według supportu Google, filmy znajdujące się w karcie Na czasie mogą zmieniać się w cyklach o czasie trwającym zaledwie 15 minut. W rzeczywistości jednak popularne materiały widnieją na liście minimum kilka dni, te topowe nawet kilkadziesiąt.
Materiały wideo, które możemy znaleźć na YouTube to coraz częściej profesjonalnie stworzone produkcje – z dobrym dźwiękiem, stabilnym obrazem o wysokiej rozdzielczości, scenariuszem i otoczką efektów nałożonych w programach do edycji obrazu.
Wśród kategorii filmów, które pojawiają się w trendujących, zdecydowanie dominującą jest muzyka, a właściwie teledyski do utworów muzycznych. W kilku europejskich krajach, procent teledysków wśród wszystkich w “Na czasie” wynosi ponad 60%. Nic dziwnego zatem, że YouTube stara się promować swoją platformę streamingową YouTube Music. O gustach muzycznych nie będziemy dyskutować w tym materiale, ale mogę nadmienić, że dominującą muzyką we wszystkich krajach Europy jest pop, dance oraz rap. W krajach bałkańskich sporo jest muzyki regionalnej, ale o nowoczesnym charakterze.
W zestawieniu, które prezentować będę poniżej, nie znalazły się: Albania, Kosowo, Macedonia oraz Mołdawia. Te kraje nie są dostępne na liście do wyboru dla użytkownika. Innymi słowy, będąc mieszkańcem ww. państw jako użytkownik YouTube’a nie będziemy w stanie oglądać treści polecanej dla naszego kraju w trendujących. Do wyboru kraju, dla którego materiały chcemy przeglądać, przechodzimy klikając w nasz avatar, następnie wybierając opcję “Lokalizacja”:
Jeżeli przejdziemy do YouTube w kraju, który nie jest na liście, będziemy oglądać zawartość polecaną globalnie, w zdecydowanej większości będą to materiały anglojęzyczne.
Popularne kategorie filmów w Na czasie
Poza wspomnianymi już teledyskiami, dość mocnym zawodnikiem są tutaj “youtube’owi celebryci”. Do tego grona można by naturalnie włączyć także te osoby, których materiały pojawiają się nie tylko na YouTube, a content jest bardzo tematyczny i wąski, niemniej youtube’owi celebryci stworzyli swój własny, odrębny gatunek. Jest to mieszanka vloga z comedy content, filmikami nie mającymi żadnego przesłania np. “Jedziemy do xyz + ….” czy nagrywaniem imprez, wyjazdów itp. YT Celeb (tak to nazywam roboczo) to content, który łatwo jest rozpoznać po samym zdjęciu promującym wideo. Rozdziawione gęby, wiecznie zdziwienie, obłęd w oczach, szok, niedowierzanie i cała masa emocji wypisanych na twarzy, często z dopiskiem wskazującym na to, że daną czynność robi więcej niż 1 osoba.
Poza youtube’owymi celebrytami, do trendujących często wchodzi content sportowy, gamingowy, ciekawostki, vlogi, motoryzacja czy…serie/show. W niektórych krajach spotykamy się z filmikami, które de facto są całą długą produkcją (np. odcinek serialu). Moja pełna baza kategorii (wynikająca wyłącznie z tego co widziałem) wynosi 19. Oto, jak prezentują się one w poszczególnych krajach.
YouTube Na czasie – popularne w Austrii
YouTube Na czasie – popularne w Belgii
YouTube Na czasie – popularne na Białorusi
YouTube Na czasie – popularne w Bośni i Hercegowinie
YouTube Na czasie – popularne w Bułgarii
YouTube Na czasie – popularne w Chorwacji
YouTube Na czasie – popularne na Cyprze
YouTube Na czasie – popularne w Czarnogórze
YouTube Na czasie – popularne w Czechach
YouTube Na czasie – popularne w Danii
YouTube Na czasie – popularne w Estonii
YouTube Na czasie – popularne w Finlandii
YouTube Na czasie – popularne we Francji
YouTube Na czasie – popularne w Grecji
YouTube Na czasie – popularne w Hiszpanii
YouTube Na czasie – popularne w Holandii
YouTube Na czasie – popularne w Irlandii
YouTube Na czasie – popularne w Islandii
YouTube Na czasie – popularne w Liechtensteinie
YouTube Na czasie – popularne na Litwie
YouTube Na czasie – popularne na Łotwie
YouTube Na czasie – popularne w Luksemburgu
YouTube Na czasie – popularne na Malcie
YouTube Na czasie – popularne w Niemczech
YouTube Na czasie – popularne w Norwegii
YouTube Na czasie – popularne w Polsce
YouTube Na czasie – popularne w Portugalii
YouTube Na czasie – popularne w Rosji
YouTube Na czasie – popularne w Rumunii
YouTube Na czasie – popularne w Serbii
YouTube Na czasie – popularne na Słowacji
YouTube Na czasie – popularne w Słowenii
YouTube Na czasie – popularne w Szwajcarii
YouTube Na czasie – popularne w Szwecji
YouTube Na czasie – popularne na Ukrainie
YouTube Na czasie – popularne na Węgrzech
YouTube Na czasie – popularne w Wielkiej Brytanii
YouTube Na czasie – popularne we Włoszech
YouTube Na czasie w Europie – kluczowe informacje
Kategoria “Muzyka”dominuje w aż 25 krajach z listy (to niemal 66%). W przypadku jednego Państwa – Dania – na pierwszym miejscu znajduje się zarówno Muzyka jak i Sport. W 6 krajach rządzą youtube’owi celebryci, w Wielkiej Brytanii oraz na Malcie najpopularniejszą kategorią jest Sport, na Białorusi zdecydowanie przeważają Newsy (w tym aż 16 materiałów [z 25 dot. newsów] w grafice promującej materiał przedstawia sylwetkę A.Łukaszenki, tamtejszego dyktatora). W Norwegii na 1. miejscu mamy 2 kategorie: Sport oraz YT Celeb. W Irlandii również 2: Sport oraz Comedy. W Finlandii popularny content wydaje się być najbardziej różnorodny, tam na 1. miejscu mamy aż 4 kategorie (po 5 filmów w Trending): Gaming, Comedy, Vlog oraz YT Celeb.
YouTube – szerokie i wąskie horyzonty Europejczyków
19 kategorii znajdujących się w Na czasie wydaje się być dość sporym zbiorem, jednakże w większości krajów w Na czasie znajdziemy tylko pewien ułamek tychże.
Zróżnicowanie sytuacja prezentuje się:
- w Danii (15 na 19),
- w Finlandii (15 na 19),
- w Irlandii (14 na 19),
- na Malcie (14 na 19),
- w Norwegii (14 na 19),
- na Islandii (13 na 19),
- na Litwie (13 na 19),
- w Szwecji (13 na 19),
- w Wielkiej Brytanii (13 na 19).
Z najmniejszym zróżnicowaniem kategorii mamy do czynienia:
- w Liechtensteinie (5 na 9),
- w Belgii (7 na 19),
- w Rumunii (7 na 19),
- w Serbii (7 na 19),
- w Szwajcarii (7 na 19)
- na Białorusi (8 na 19),
- w Portugalii (8 na 19).
Powody ww. sytuacji? W przypadku krajów o dużym zróżnicowaniu zainteresowania produkcjami wideo wnioski może być wyciągnąć nieco łatwiej. Na liście mamy bowiem całą Skandynawię, która lubi różnorodność i jest otwarta na nowe + Finlandię, która uchodzi za najlepiej edukujący kraj w Europie. Irlandia także znajduje się wysoko w rankingu światowym (11 miejsce), podobnie jak UK (miejsce 6). Skąd Malta na liście? Analizując popularne kategorie (sport, gaming, comedy czy kulinaria) można domniemywać, że content wynika z upodobań…turystów. Ci pochodzą z różnych krajów, stąd nietrudno o dużą różnorodność. Ciekawym krajem na liście jest Litwa, w tym wypadku nie przychodzą mi do głowy wnioski.
Analiza krajów o niskim stopniu zróżnicowania w filmach trendujących jest trudniejsza. Na liście mamy bowiem Szwajcarię czy Liechtenstein, które uchodzą za kraje o dobrym poziomie edukacji (tym samym nabywania szerokich horyzontów); naturalnie nie umniejszam innym krajom z listy. Stosunkowo łatwo można też wyjaśnić pozycję Białorusi na liście. YouTube w tym kraju to swojego rodzaju motor napędowy sprzeciwu wobec dyktaturze Łukaszenki. Filmy na YT to często komentarz polityczny, komentarz gospodarczy i inne w tym rodzaju. Liechtenstein oraz Rumunia są dwoma państwami, które w ogólnym zestawienie liderują w aspekcie zainteresowania muzyką na YouTube. W Liechtensteinie to aż 80%!, w Rumunii 76%. Szwajcaria w muzycznym zestawieniu również jest wysoko – ex aequo 4. miejsce z Węgrami.
Najmniej popularne kategorii w Na czasie w Europie
Łącznie przeanalizowane przeze mnie zostało 1820 filmów z 38 krajów Europy dostępnych do wyboru na YouTube. Sumarycznie muzyka stanowi 37,5% contentu w Na czasie w Europie i to oczywiście jest kategoria numer 1. Co znajdziemy na końcu listy? Oto wyniki:
- 0,16% – Natura i świat
- 0,33% – Lifestyle
- 0,38% – Historia
- 0,6% – Filmy i seriale (w tym zwiastuny i urywki)
- 0,6% – Muzyczne (nie mylić z Muzyka)
- 0,8% – Survival i outdoor
- 1,04% – Content dla dzieci (np. bajki, fragmenty bajek)
Mapa Europy a YouTube Na czasie
Czas na zbiorcze przedstawienie zebranych danych, oto mapa Europy z naniesionymi najpopularniejszymi kategoriami w danym państwie:
Wnioski i podsumowanie
O tym w jaki sposób zarabiać na YouTube pisałem już w 2015 roku. Od tamtego czasu wiele aspektów przebywania na YouTube mocno się zmieniło, o pewnych elementach pisałem w październiku 2017. Monetyzacja dla wielu twórców to nie tylko podstawa do działalności, ale także wypłata, z YouTube żyją już tysiące ludzi na całym świecie. Wielu z twórców, którzy początkowo tworzą bardziej tematyczny content (np. gamingowy, recenzje, ciekawostki) zmienia swoją estetykę wchodząc do świata “YT Celeb”. Filmy youtube’owych celebrytów to aż blisko 14% wszystkich popularnych materiałów wideo w Europie. Jest to zatem wolumen, który realnie przekładać może się na zasięgi (i pieniądze z reklam, ze współpracy, influencer marketingu itd.). Nie wszystkim bycie youtube’ową gwiazdką pójdzie pomyślnie, ale ci, którzy się wstrzelą w oczekiwania widzów, mogą liczyć na wielką popularność i spore pieniądze.
Dobry content tematyczny (historia, kulinaria, sztuka, outdoor i wiele, wiele innych) bardzo rzadko pojawiają się na w Trending na YouTube i trzeba liczyć się z tym, że tylko w niektórych krajach. Tworzenie contentu wideo “pod YT” w celach zarobkowych w niektórych krajach Europy może się zatem mijać z celem. Łatwo zatem rozróżnić jest prawdziwych pasjonatów od osób, które jeszcze przed wejściem na YT założyły sobie jakiś cel finansowy. Fala popularności na YouTube może być czasowa, ale jeżeli nasz content jest naprawdę dobry, kanał będzie zyskiwał popularność (jednak już nie horyzontalnie, raczej wśród osób, które naprawdę interesują się daną tematyką).
Muzyka na YouTube rządzi i nic nie wskazuje na to, aby miało być inaczej. W wielu krajach YouTube to przede wszystkim forma rozrywki, sposób na bezpłatne odtwarzanie znanych utworów. Kanały, które zbiorczo można wrzucić do worka “rozrywka”, a zatem muzyka, gaming, comedy, serie/show oraz YT Celeb to niemal 2/3 całego contentu trendującego. Dalsze wnioski pozostawiam wam.