Zaplecze SEO

SEO
Zaplecze SEO

Na wyniki w SEO sk艂ada si臋 ponad 200 czynnik贸w – tak podaj膮 wskaz贸wki serwowane przez dokument nazywany Search Quality Elevator Guidelines. Lektura jest d艂uga, a wiele element贸w sk艂adaj膮cych si臋 na co艣 w rodzaju przewodnika po SEO (pod wyszukiwark臋 Google) opisanych zosta艂o do艣膰 lakonicznie. Jednym z istotnych i wci膮偶 przytaczanych jako kluczowe dopalacze SEO s膮 linki. Jak powi膮za膰 je z tak zwanym zapleczem SEO, czemu ono s艂u偶y oraz czym mo偶e by膰? O tym w niniejszym artykule.

Czym jest zaplecze SEO?

Tak zwane zaplecze SEO albo zaplecz贸wki, to strony internetowe, kt贸re s艂u偶膮 dzia艂aniom SEO realizowanym samodzielnie lub przez agencj臋 specjalizuj膮c膮 si臋 w marketingu internetowym. W teorii mog膮 by膰 tym samym czym s膮 znane serwisy, blogi, poradniki czy fora. Taki efekt wymaga jednak ogromnego wk艂adu pracy, kt贸ry zwyczajnie jest kosztowny i “osobo偶erny”.

Aby czerpa膰 coraz lepsze wyniki w SEO, warto pozyskiwa膰 linki, kt贸re kierowa膰 b臋d膮 ruch do naszej strony (co nie oznacza, 偶e nie da si臋 go osi膮gn膮膰 bez link贸w). W wyniku ww. potrzeby tworzy si臋 zaplecza SEO. S膮 to strony, na kt贸rych mo偶emy wstawi膰 link do pozycjonowanej domeny. Czym mog膮 by膰 i w jaki spos贸b wykorzysta膰 ich potencja艂?

Jakie zadanie ma zaplecze SEO?

SEO zaplecze – blogi

Bardzo popularnym rozwi膮zaniem w przypadku SEO zaplecz贸wek s膮 blogi. Ca艂y zamys艂 takiej zaplecz贸wki imitowa膰 ma prawdziwego, autorskiego bloga, za kt贸rym stoi najcz臋艣ciej jedna osoba b臋d膮ca jakim艣 pasjonatem, hobbyst膮 lub specjalist膮. Blogi tworzone pod SEO cz臋sto okrojone s膮 z autorskiego szlifu i tekst贸w nacechowanym wyj膮tkowym, autorskim spojrzeniem na dany temat. Cz臋艣ciej przypominaj膮 zbi贸r tekst贸w (tematycznych lub nie), kt贸re s膮 sztampowe, p艂ytkie i raczej powtarzalne w wielu warstwach – strukturze, hierarchii nag艂贸wk贸w, uk艂adzie tekst贸w, ilo艣ci zdj臋膰 w tekstach itd.

W d艂ugoterminowym planie blogi mog膮 jednak spe艂nia膰 swoje za艂o偶enie, tzn. sta膰 si臋 solidn膮 stron膮 do podlinkowania adresu docelowego (pozycjonowanego). Aby to osi膮gn膮膰 wymagane jest jednak tworzenie contentu dobrej jako艣ci, o ponadprzeci臋tnym znaczeniu, ciekawym i najlepiej podlinkowanym w social mediach. Dobrze skonstruowana zaplecz贸wka blogowa powinna posiada膰 standardowe elementy bloga jak unikalne logo, list臋 nowych wpis贸w, linki wewn臋trzne, unikalne zdj臋cia czy w艂膮czon膮 opcj臋 komentowania.

Jak ju偶 pisa艂em zaplecz贸wka typu blog to mn贸stwo zaanga偶owania, niemniej je偶eli zostanie dobrze poprowadzona, istnieje szansa, 偶e zacznie otrzymywa膰 naturalne linki, generowa膰 ruch, pozyskiwa膰 tre艣膰 w komentarzach (UGC) czy lajki na dedykowanym profilu w social mediach. Aby艣my mogli mierzy膰 nasze dzia艂ania, koniecznie musimy doda膰 stron臋 do GSC oraz GA.

SEO zaplecze – fake blogi

Chyba najbardziej popularne rozwi膮zanie w艣r贸d os贸b zajmuj膮cych si臋 link buildingiem. Fake blogi to nic innego jak strony, kt贸re maj膮 przypomina膰 bloga, ale za kt贸rymi nie stoi nikt na pierwszy rzut oka, tylko “bezduszna istota”. Strony te nie posiadaj膮 opcji komentowania, teksty s膮 kr贸tsze, cz臋sto bardzo zr贸偶nicowane, ka偶dy posiada 1-3 linki wychodz膮ce, layout jest prosty, logotyp sklecony jest napr臋dce, strona nie posiada tak偶e social mediowej otoczki, za艣 po dok艂adnym przegl膮dni臋ciu zawarto艣ci b臋dziemy mogli znale藕膰 sporo b艂臋d贸w, jak nieprzet艂umaczone angielskie zwroty szablon贸w CMS-a, brak dedykowanej strony 404, kulaw膮 wyszukiwark臋 i wiele, wiele innych. Fake blogi tworzone pod SEO cechuj膮 si臋 masowo艣ci膮 i nieprecyzyjnym wyko艅czeniem – brak im szlifu, klasy, a co najwa偶niejsze wiarygodno艣ci.

Chocia偶 coraz cz臋艣ciej mo偶emy znale藕膰 fake blogi, kt贸re wcale nie odstaj膮 estetyk膮 od tych prawdziwych blog贸w, wci膮偶 艂atwo jest rozpozna膰 stron臋 stworzon膮 stricte pod potrzeby SEO.

SEO zaplecze – poradniki

Tego rodzaju zaplecz贸wki nie maj膮 typowo blogowych przymiot贸w, tutaj autor tekstu nie ma 偶adnego znaczenia i zwykle jest to prostu “Redakcja” czy “Nazwa_strony“. Strony poradnikowe tworzone s膮 r贸wnie偶 w oparciu o masowo艣膰, ale ich zadaniem jest zag艂臋bienie si臋 w jeden konkretny temat lub w jedn膮 konkretn膮 bran偶臋. Pozwala to zbudowa膰 lepsz膮 wiarygodno艣膰, ale wci膮偶 brakuje temu charakteru i duszy.

Mimo wszystko poradniki takie da si臋 odnale藕膰 w Google na wiele 艣rednio popularnych zapyta艅, gdy偶 zwykle odpowiadaj膮 na wyszukiwane, zr贸偶nicowane long taile. Cech膮 charakterystyczn膮 poradnik贸w jest jednak to, 偶e s膮 bardziej staranne ni偶 fake blogi, posiadaj膮 mniej link贸w wychodz膮cych, a tak偶e zawieraj膮 r贸偶ne elementy wewn臋trzne, kt贸re poprawiaj膮 odbi贸r strony jako ca艂o艣ci: np. modu艂 news贸w z przedrukami z medi贸w, wykaz firm (najcz臋艣ciej oczywi艣cie s膮 to firmy linkowane przez agencj臋), podstrony statyczne z du偶膮 ilo艣ci膮 contentu, sekcj臋 kontaktu czy dobrze zbudowan膮 architektur臋, kt贸ra w dobry spos贸b dzieli tematy na subtematy.

SEO zaplecze – serwisy/portale tematyczne

Ciekawym pomys艂em dla zrobienia zaplecz贸wki jest przygotowanie strony na kszta艂t serwisu lub portalu tematycznego. Tego rodzaju strona ma jednak spor膮 wad臋 – wymaga du偶ego nak艂adu czasu oraz niebanalnego pomys艂u. Wymagane jest r贸wnie偶 sta艂e zaanga偶owanie, aby na zapleczu pojawia艂y si臋 newsy, wzmianki PR-owe (z czasem zaczn膮 by膰 nadsy艂ane przez agencje PR/marketingu), raporty bran偶owe czy nawet wywiady. Serwisy dedykowane us艂udze SEO s膮 zatem nie tylko czasoch艂onne ale r贸wnie偶 kosztowne, nale偶y im bowiem zapewni膰 bardzo sprawne dzia艂anie, dobr膮 pr臋dko艣膰 (a zatem tak偶e dobry serwer), sta艂y nap艂yw materia艂贸w do copywriter贸w, itd.

SEO zaplecze – fora

Obecnie praktyka ta straci艂a ju偶 swoj膮 dawn膮 popularno艣膰, ale jako sam mechanizm mo偶e dzia艂a膰 ca艂kiem sprawnie. Aby za艂o偶y膰 forum internetowe na potrzeby linkowania pod SEO nie jest wymagane wiele czasu, ale sam porz膮dny proces konfiguracji z zabezpieczeniami oraz wszelkimi ustawieniami to minimum kilka godzin pracy.

Dodatkowe kilka godzin w CSS-ie i nasze forum pod SEO 偶yje. Oczywi艣cie z czasem nasze forum zacznie indeksowa膰 si臋 w wyszukiwarce, a to sprawi, 偶e trafi膮 do niego inne firmy zajmuj膮ca si臋 pozycjonowaniem – wtedy musimy zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na pojawiaj膮cy si臋 w obr臋bie forum content oraz moderacj臋. Dobrze przygotowanie forum pod SEO mo偶e jednak sta膰 si臋 czym艣 co przyci膮gnie osoby rzeczywi艣cie zainteresowane tematem, je偶eli zatem chcemy 艣ci膮gn膮膰 na艅 ruch domniemuj膮c, 偶e da nam to przeklik na stron臋 klienta (kt贸rego podlinkujemy w po艣cie), musimy mocno rozbudowa膰 temat i po艣wi臋ci膰 wiele czasu na jego dopracowanie – nasycenie s艂owami kluczowymi, regularn膮 dyskusj臋, stworzenie d艂u偶szych post贸w, wstawienie grafik czy odno艣nik贸w do materia艂贸w 藕r贸d艂owych. Tego rodzaju w膮tek b臋dzie wygl膮da膰 naturalnie. Chocia偶 fora jako takie straci艂y na znaczeniu na rzecz grup na Facebooku, dla praktyki SEO wci膮偶 mog膮 stanowi膰 dobre narz臋dzie.

SEO zaplecze – og艂oszenia

W przypadku serwis贸w og艂oszeniowych sprawa jest stosunkowo prosta. Mo偶emy kupi膰 gotowy skrypt, w艂膮czy膰 lub wy艂膮czy膰 mechaniki, kt贸re nas nie interesuj膮 i zacz膮膰 wstawia膰 og艂oszenia. Portal og艂oszeniowy jako taki raczej nie zgromadzi nam wielkiego ruchu, poniewa偶 sfera og艂osze艅 ju偶 dawno przenios艂a si臋 na grupy facebookowe, OLX, Gumtree czy Sprzedajemy. Na naszym og艂oszeniowym zapleczu SEO mo偶emy jednak 艂atwiej dopali膰 firmy dzia艂aj膮ce lokalnie i regionalnie, zw艂aszcza je偶eli content zostanie zoptymalizowany pod dan膮 lokalizacj臋, a og艂oszenia b臋d膮 informowa膰 o firmach z tej w艂a艣nie lokalizacji. Je偶eli nasz portal zacznie 偶y膰 w艂asnym 偶yciem, mo偶emy nawet pokusi膰 si臋 o wdro偶enie mo偶liwo艣ci dodawania wpis贸w tylko za pieni膮dze. Niewielka kwota to nie 偶y艂a z艂ota, ale z pewno艣ci膮 zwrot z inwestycji.

SEO zaplecze – serwisy lokalne

Serwisy lokalne, kt贸rych przeznaczeniem jest SEO s膮 dobrze rokuj膮cym typem zaplecz贸wki, w mojej ocenie na najbli偶sze d艂ugie miesi膮ce. Je偶eli zostan膮 dobrze skonstruowane mog膮 艂atwo generowa膰 ruch (pami臋tamy o dodaniu do Google News). Z czasem do redakcji serwisu zg艂osz膮 si臋 firmy PR-owe z przedrukami, a je偶eli strona zacznie si臋 dobrze pozycjonowa膰 i by膰 widoczna w Google, mo偶emy liczy膰 na ch臋膰 umieszczenia p艂atnych publikacji, nic r贸wnie偶 nie b臋dzie sta艂o na przeszkodzie umie艣ci膰 stron臋 np. na Whitepressie, aby w艂膮czy膰 j膮 do stron, na kt贸rych w 艂atwy spos贸b mo偶na kupi膰 miejsce pod content.

Serwisy lokalne, podobnie jak serwisy tematyczne, s膮 miejsc贸wkami wymagaj膮cymi sporo czasu, zaanga偶owania, pomys艂u i rzetelno艣ci. Tutaj warto postawi膰 na PR SEO czyli publikowanie wysokiej jako艣ci materia艂贸w o kliencie (z pierwszej r臋ki), kt贸re nie tylko b臋d膮 dobrym, naturalnym linkiem, ale r贸wnie偶 poprawi膮 jego rozpoznawalno艣膰 w艣r贸d os贸b poszukuj膮cych informacji o nim.

SEO zaplecze – 301

Ciekawym typem stron zapleczowych s膮 strony typu 301, czyli serwisy, kt贸re przypomina膰 maj膮 serwis o konkretnym przeznaczeniu, np. strona z darmowymi kuponami, strona z obliczeniami pod kredyt, po偶yczk臋, strony obliczaj膮ce kwot臋 za OC/AC, itd.

Ich zadaniem cz臋sto jest pocz膮tkowe zainteresowanie u偶ytkownika, ale docelowo maj膮 przenosi膰 go na stron臋 wy偶szego rz臋du (w piramidce link贸w), a i tam nie ma on pewno艣ci, 偶e trafi艂 do celu. Strony zapleczowe typu 301 generuj膮 spory koszt (dedykowane skrypty, rozszerzenie, szata graficzna), mog膮 jednak by膰 dobrym materia艂em na solidne, tematyczne linkowanie.

SEO zaplecze – bazy firm

Popularny rodzaj SEO zaplecz贸wek. Bazy firm to strony, kt贸re maj膮 za zadanie gromadzi膰 informacje o firmach spisane w stylu np. Panoramy Firm (nazwa, dane adresowe, telefon, mail, strona www, NIP, REGON, itd.). Zalet膮 posiadanej przez siebie bazy firm jest mo偶liwo艣膰 jej dowolnej rozbudowy, tak偶e z podzia艂em na lokalizacje i regiony. Z czasem mo偶e to generowa膰 doch贸d (je偶eli wprowadzimy op艂aty za wpis lub jakie艣 dodatkowe opcje). Bazy firm 艂atwo rozbudowywa膰 (np. o linki do profil贸w w social mediach, linki do topowych film贸w na YouTube, linku do Google Maps), gdy偶 mog膮 gromadzi膰 informacje o dos艂ownie wszystkich firmach, kt贸re wchodz膮 w sk艂ad tych obs艂ugiwanych przez agencj臋.

Jak poprawi膰 jako艣膰 zaplecza SEO?

Zaplecze SEO jest tym przydatniejsze, im wi臋kszy generuje ruch (ilo艣膰 u偶ytkownik贸w wyra偶ona w skali miesi膮ca). Je偶eli mamy go coraz wi臋cej, mo偶emy pomy艣le膰 o tym, aby kolejno poprawia膰 wszystkie elementy. Przek艂ada膰 mog膮 si臋 na r贸偶ne efekty, np. jeszcze wi臋kszy ruch na stronie, ch臋膰 zakupu dodatkowych opcji przez u偶ytkownik贸w czy nawet zainteresowanie ze strony firm, kt贸re przeprowadzaj膮 kampani臋 content marketingow膮. Poprawa jako艣ci zaplecza SEO b臋dzie polega膰 zatem mi臋dzy innymi na:

  • od艣wie偶eniu wygl膮du,
  • zapewnieniu bardzo dobrej sprawno艣ci dzia艂ania,
  • wdro偶eniu element贸w poprawiaj膮cych nawigacj臋 oraz wyszukiwanie informacji,
  • wdro偶eniu element贸w, kt贸re b臋d膮 mog艂y zwi臋kszy膰 zainteresowanie opublikowaniem materia艂贸w PR-owych,
  • poprawie zawarto艣ci ju偶 zamieszczonej (mo偶e dodatnio wp艂yn膮膰 na pozycj臋 konkretnych artyku艂贸w w Google),
  • wdro偶eniu nowej, interesuj膮cej tre艣ci,
  • wzmo偶onej pracy nad stron膮 jako ca艂o艣ci膮,
  • wdro偶eniu nowych element贸w, np. bazy firm w serwisie tematycznym lub mini-forum w serwisie lokalnym,
  • zainstalowaniu SSL, wprowadzeniu polityki prywatno艣ci, wdro偶eniu informacji o redakcji,
  • zesprz臋gleniu strony z profilami w social mediach,
  • przygotowaniu przynajmniej kilku power-upowych artyku艂贸w jak raporty czy rankingi, kt贸re b臋d膮 stanowi膰 punkt zaczepienia wzgl臋dem ruchu w serwisie,
  • przecrawlowaniu ca艂ej zawarto艣ci i updacie meta danych tak, aby na ka偶dym URL-u by艂y one unikalne, wyj膮tkowe, ciekawe,
  • analizie onpage SEO, g艂贸wnie poprawie pr臋dko艣ci, przekierowa艅 z wykrytych 404, wdro偶eniu kompletnej architektury link贸w wewn臋trznych, minifakcji kodu, analizie layoutu wzgl臋dem urz膮dze艅 mobilnych i wdro偶eniu ewentualnych poprawek.

Jak wygenerowa膰 doch贸d dzi臋ki zapleczu SEO?

Poni偶ej wymieni臋 przyk艂ady, kt贸re z czasem mo偶emy spr贸bowa膰 wdro偶y膰. Doch贸d lub jego brak i tak zweryfikuje rynek (popyt na us艂ug臋), wi臋c generowanie dochodu dzi臋ki zaplecz贸wkom nigdy nie jest w 100% pewne.

  • p艂atna baza firm,
  • opcja reklamowania si臋 (np. banery, ale nie AdSense),
  • mo偶liwo艣膰 zamieszczenia p艂atnych artyku艂贸w,
  • linki polecaj膮ce (reflinki),
  • p贸j艣cie w stron臋 serwisu tematycznego, atrakcyjnego dla reklamodawc贸w,
  • p贸j艣cie w stron臋 serwisu lokalnego, atrakcyjnego dla reklamodawc贸w,
  • opublikowanie wielu wysokiej jako艣ci artyku艂贸w/raport贸w/ranking贸w, co po wygenerowaniu wi臋kszego ruchu, b臋dzie mog艂o zainteresowa膰 osoby poszukuj膮ce p艂atnych miejsc贸wek pod link.

Jak wyja艣ni膰 klientowi, 偶e zaplecze SEO to nie pe艂noprawny, prawdziwy serwis?

W wielu przypadkach to zadanie jest skomplikowane i nie zawsze przynosi pozytywny efekt. Klient zlecaj膮cy us艂ug臋 powinien mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e strony zapleczowe nie s膮 “prawdziwym stronami” i nie stoi za nimi sztab redaktor贸w. Maj膮 konkretn膮 funkcj臋 i lepiej lub gorzej j膮 spe艂niaj膮. Nale偶y jednak zaznaczy膰, 偶e strony SEO s膮 prowadzone mo偶liwie najlepiej i wykonywane s膮 wszelkie dost臋pne w danym momencie kroki, kt贸re maj膮 poprawia膰 jako艣膰 zaplecza i minimalizowa膰 szans臋 na rozr贸偶nienie takiej strony od standardowego serwisu czy autorskiego bloga.

W tej materii wiele zale偶y od tego jak bardzo 艣wiadomy us艂ugi SEO jest zleceniodawca. Je偶eli zapozna艂 si臋 ju偶 z tematem, by膰 mo偶e b臋dzie nastawiony na to, 偶e agencje prowadz膮 strony maj膮ce realizowa膰 zadanie wzmacniania jego widoczno艣膰 w wyszukiwarce, a nie budowania jego wizerunku. Nie znaczy to jednak, 偶e strony “pod SEO” nie mo偶na wykorzysta膰 dla dzia艂a艅 PR-owych. Jest to jak najbardziej wskazane i w przysz艂o艣ci mo偶e sta膰 si臋 jednym z g艂贸wnych trend贸w w linkowaniu.

Ostatnio zmodyfikowano: 4 grudnia 2019

Radek Skowron

Z marketingiem internetowym zwi膮zany od 2014 roku. Specjalizuje si臋 w SEO oraz komunikacji wizerunkowej. Zainteresowany UX, designem, programowaniem oraz innowacyjnymi technologiami.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Za艂aduj wi臋cej z dzia艂u SEO